حجت‌الاسلام مسعود عالی
کد خبر: ۴۲۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ 10 May 2017
روایت‌های بسیاری درباره فضیلت و عظمت روز و شب نیمه‌شعبان وجود دارد. برای مثال امام صادق(ع) می‌فرمایند در غرب و شرق عالم، هیچ نوزادی در شب نیمه‌شعبان به دنیا نمی‌آید مگر این که به برکت چنین شبی، مؤمن خواهد بود. حضرت همچنین می‌فرمایند: شب نیمه‌شعبان برای ما اهل‌بیت(ع) به منزله شب قدر است برای رسول‌الله(ص)؛ یعنی همان‌طور که شب قدر، شب نزول قرآن برای پیامبر اکرم(ص) است، شب نیمه‌شعبان نیز شب میلاد باطن و حقیقت قرآن یعنی امام زمان(عج) است. همان‌گونه که در شب قدر، سرنوشت‌ آدمیان رقم می‌خورد، شب نیمه‌شعبان شب میلاد کسی است که سرنوشت بشر با ایشان رقم خواهد خورد. 

درباره اهمیت و فضیلت شب نیمه‌شعبان، از امام باقر(ع) روایت شده است: خدای متعال قسم یاد کرده است در این شب هیچ سائل و حاجت‌مندی را بدون پاسخ و رفع حاجت نگذارد. اعتقاد به موعود و منجی عالم، عقیده‌ای مشترک به شمار می‌رود. حتی برخی مکاتب غیرالهی نیز، منجی و موعود آخرالزمانی را قبول دارند و این عقیده از عقائد فطری بشر است. چون آدم ذاتاً امنیت و آزادی و صلح را دوست دارد و به آن میل و کشش دارد و معتقد است منجی خواهد آمد تا امنیت و آزادی و آسایش و عدالت را محقق کند.

با این حال، در میان ادیان و مذاهب، مکتب اهل‌بیت (ع) و تشیع، منجی دارای ویژگی متفاوتی است و عقیده‌اش نسبت به مهدویت و موعود آخرالزمان، دو فرق اساسی با سایر مکاتب دارد: اول این که بر اساس منابع اهل‌بیت(ع)، حدود 300 آیه قرآن و بیش از 6 هزار روایت درباره حضرت ولی‌‌عصر(عج) در اختیار داریم و آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در کتاب «منتخب الاثر» بسیاری از این روایت‌ها را از شیعه و سنی جمع‌آوری کرده‌اند و مسلم است دیدگاه ما نسبت به موعود، روشن‌تر و شفاف‌تر و دقیق‌تر از دیگر ادیان و مذاهب و مکاتب است. 

دوم این که دیدگاه مکاتب و ادیان دیگر نسبت به موعود و منجی آخرالزمان، با افسانه‌ها و اسطوره‌ها مخلوط شده است و ما به خاطر این منابع غنی از قرآن و اهل‌بیت(ع) دیدگاه منطقی و معقول و جامعی در اختیار داریم. 

از منظر آموزه‌های شیعی، موضوع مهدویت را در زمینه سیر «انا الیه راجعون» می‌دانیم که در موضوع قیامت مطرح است. در حالی که هیچ مکتبی به عمقی که ما تحلیل می‌کنیم، مهدویت را تحلیل نکرده است. عصر ظهور امام زمان(عج) پله‌ای از پله‌های به سمت قیامت است و در قیامت و در پیشگاه خدای متعال، عدالت محض و حق محض مطرح است و ذره‌ای بطلان در آن راه ندارد. پروردگار عالم از سر لطف برای آن که بندگان آمادگی پیدا کنند، برای عرصه قیامت دو مرحله مقدماتی قرار داده است که شامل عصر ظهور و موضوع رجعت می‌شود. 

در این دو مرحله، مردم با عدالت و حق آشنا می‌شوند و به آن‌ها عادت می‌کنند. به طوری که آن سبک زندگی را که در آن ظلم و بی‌عدالتی برقرار بود، کنار می‌گذارند و زندگی عدالت‌محور و حق‌طلبانه‌ای دارند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار