کد خبر: ۴۲۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۱ 21 May 2017
کسی نیست که نداند وضعیت سینماهای قم از نظر تعداد صندلی‌ها، کیفیت سالن‌ها و فیلم‌های نمایش داده شده چنگی به دل نمی‌زند. اما در سال‌های اخیر حرکت‌هایی برای ساخت سالن‌های جدید و نوسازی صنعت سینما در قم انجام شده که جزئیات آن را در گفت‌وگو با «محمدکاظم رضوانی»، مسئول امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جویا شدیم.

دورنمای صنعت سینما را چگونه می‌بینید؟

با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود چشم‌انداز خوبی را داریم که به برخی موارد اشاره می‌شود. از لحاظ سخت‌افزار، ایجاد مجتمع‌های تجاری در سطح استان را داریم که بخشی را به سالن‌های سینمایی اختصاص داده‌اند. بخش خصوصی این واقعیت را پذیرفته است که رونق اقتصاد فرهنگی می‌تواند کمک زیادی به بخش‌های بازرگانی و تجاری کند و این نقطه مثبتی است. برای مثال مجموعه بازار شهر و   اریکه ملل را داریم که زیرساخت‌های این مجموعه‌ها انجام شده که در صورت تأمین اعتبار لازم از طرف بخش خصوصی مؤسسه سینماشهر که وابسته به سازمان سینمایی است نیز از لحاظ تأمین امکاناتی مثل پرده سینما مساعدت می‌کند. از طرفی کانون مجتمع سینمایی در کانون پرورش فکری کودکان پردیسان در دست راه‌اندازی است که اعتبار آن با سفر رهبر معظم انقلاب به قم مصوب شده است. این مجتمع مجهز به سیستم‌های مدرن مثل دالبی و پخش دیجیتال است. این مجموعه هر چند بعد از افتتاح سالن تخصصی به حساب می‌آید ولی تلاش می‌کنیم سئانس‌های عمومی هم به آن اضافه شود. مجموعه تالارشهر مستقر در خیابان خاکفرج  ، بلوار امام موسی صدر را داریم که چند سالن سینمایی در آن تعبیه شده است.
از لحاظ نرم‌افزاری هم باید یادآور شد، در حوزه تولیدهای سینمایی، مجموعه‌های فرهنگی فعال مثل آفتاب مهر و سیمای مهان را داریم. همچنین بازیگران مشهوری مثل کورش زارعی، سیدجواد طاهری و دیگران که کاندیدای دریافت جایزه در جشنواره فجر شده‌اند در قم فعال هستند. قم از لحاظ ظرفیت و پتانسیل شرایط خوبی دارد  ، برای مثال ما امسال تصمیم داریم نخستین فیلم بلند سینمایی را در قم کلید بزنیم. منتهی در دو بخش مشکل داریم؛ اول حمایت‌های مادی و دوم، زیرساخت‌های سینمایی.

استاندارد صندلی نسبت به جمعیت، یک برای 100 نفر است؛ در قم وضعیت به چه شکلی است؟

بله درست است. به ازای هر 100 نفر در حالت عادی و استاندارد باید حداقل یک صندلی سینمایی وجود داشته باشد. در استان قم این آمار تقریبا یک‌سوم است   یعنی به ازای هر 360 نفر یک صندلی وجود دارد.

چرا سینماهای فعال مثل استقلال و شهر آفتاب تعطیل شده‌اند؟ آیا مشکل سرمایه‌گذاری است یا محدودیت‌های دیگر؟

بیشتر مشکل به مالک بر می‌گردد. سینما استقلال سال 85 بنا بود با استفاده از تسهیلات نوسازی، ساختمان خود را ترمیم کند. به خاطر برخی اختلاف‌ها این پروسه زمان برد و تسهیلات هم تمام شد. طبق قانون ساختمان‌های با قدمت بیش از 30 سال باید نوسازی شوند و چند نهاد هم در این زمینه نظارت دارند. بعد از حل مشکلات ملکی بنا شد با همکاری خود مالک سینما کارها تسریع پیدا کند که به علت پیگیری‌نکردن مالک تا امروز اتفاق خاصی رخ نداده است. سینما شهر آفتاب هم تقریبا وضع مشابهی دارد با این تفاوت که مالک آن پیگیر است. مالک در سال 86 بعد از یک‌بار بازسازی مصمم شد  ، شهر آفتاب را تبدیل به پردیس تجاری کند. در این مورد مالک برای دریافت تسهیلات 400 میلیون تومانی در نوبت و پیگیر است.

سال گذشته معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آقای فرجی گفته بود مشکل سینمای نور حل شده و این سینما به زودی بازسازی و نوسازی می‌شود. چرا این وعده محقق نشده است؟

برای حل مشکل و تجهیز یک سالن سینمایی 3 سهم داریم؛ سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سهم استانی و سهم مالک. 2 سهم اول تقریبا آماده است ولی بخش سوم که سهم تعهدهای خود مالک است دچار مشکل است. با این حال این نوید را می‌دهیم که امسال حتی المقدور این مشکل‌ها رفع شود و قول حتمی می‌دهیم تا پایان امسال 50 درصد به ظرفیت سینماهای قم افزوده شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار