بدمینتون قم در بخش پسران به ویژه در رده‌های پایه رشد خوبی داشته است اما در کنار پسران ما، باید بخش بانوان در مسیر توسعه با شتاب بیشتری حرکت کند.
کد خبر: ۴۲۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰ 22 May 2017
به گزارش تابناک قم، چند روز قبل بود که میزبانی قم از مسابقه‌های بدمینتون دسته دوم کشور بار دیگر مشارکت مطلوب هیأت بدمینتون استان قم با فدراسیون این رشته ورزشی را نشان داد. 

مسابقه‌هایی که با صعود و قهرمانی تیم عالیان سفر قم همراه بود تا تعداد تیم‌های قمی در لیگ دسته اول بدمینتون کشور به 2 تیم افزایش پیدا کند. بدمینتون قم البته در این مسابقه‌ها 2 تیم داشت و تیم دوم بدمینتون قم متشکل از بدمینتون‌بازان نوجوان و نونهال فقط برای کسب تجربه و میدان دیدن در این رقابت‌ها شرکت کرد. 

مسابقه‌هایی که در آن، تیم عالیان سفر قم با وجود شکست در گام نخست خود در دور گروهی به شکلی ناپلئونی بالا آمد و در نهایت قهرمان شد آن هم با تیمی که همه افراد آن را بازیکنان بومی بدمینتون قم تشکیل می‌دادند و حمایت بخش خصوصی از بدمینتون‌بازان جوان قم اقدامی شایسته و شایان تقدیر بود.

این مسابقه‌ها مقدمه‌ای بر برگزاری مجمع سالانه هیأت بدمینتون استان قم شد. مجمعی که علاوه بر مسئولان هیأت بدمینتون، فدراسیون و اداره ورزش و جوانان، نمایندگان ورزشی بخش‌های تابعه قم، محسن صادقیان قهرمان ارزنده بدمینتون قم، محمد مطیع مربی خوشنام بدمینتون قم و چهره‌هایی از بدمینتون بانوان شامل آزاده ترکمنی نایب‌رئیس و شادی و شبنم رحمتی آذر از بازیکنان بدمینتون بانوان قم در آن حاضر بودند.

امکانات بخش‌های تابعه

«علی پنجه‌باشی» رئیس هیأت بدمینتون استان قم در این مجمع اظهار کرد: همه بخش‌های استان قم در گذشته از امکاناتی بهره‌مند شدند. در بخش جعفریه امکاناتی داده شد و حتی ورزشکارانی به مسابقه‌های استانی آمدند. در بخش خلجستان نیز 2 دوره مسابقه برگزار شد و هیأت بدمینتون در حد توان به بخش‌های تابعه کمک می‌کند. ما از مسئولان ورزش بخش‌ها خواسته‌ایم رابط بدمینتون را به ما معرفی کنند و از این طریق همه ساله کمکی سخت‌افزاری به بخش‌ها می‌شود.

وی افزود: وضعیت درآمد و هزینه‌های سالن فرهمند مشخص و در حسابی جدا قرار دارد که قابل بررسی است. در سالن فرهمند امکان انجام سایر رشته‌ها وجود ندارد و ورزش‌های توپی به دلیل نور سالن و شرایط خاص تهویه‌ای در این سالن نمی‌تواند اجرا شود و به همین دلیل ما نمی‌توانیم برای کسب درآمد بیشتر سالن فرهمند را به صورت سئانس به سئانس اجاره دهیم. سالن فرهمند با بقیه سالن‌ها تفاوت زیادی دارد.

رئیس هیأت بدمینتون استان قم گفت: درآمد این سالن، فقط شهریه است و امیدواریم در مورد اجاره‌بهای این سالن از سوی اداره ورزش و جوانان با ما مساعدت شود. همچنین در مورد هزینه‌های اعزام تیم‌های بدمینتون قم به مسابقه‌های کشوری، تیم‌ها معمولا با 9 نفر اعزام می‌شوند و هزینه لباس‌های تیم‌ها بالاست. گاهی مجبور هستیم تیم را با هواپیما اعزام کنیم و به همین دلیل هزینه حمل و نقل زیادی متحمل می‌شویم.

پنجه‌باشی تأکید کرد: پیشنهاد برگزاری اردوی استعدادیابی کشوری در قم به پیشنهاد کمیته مربیان بود و فدراسیون بدمینتون این موضوع را پیشنهاد داد. وقتی افراد ما در اردو با رقیبان روبه‌رو می‌شوند نتیجه آن مدالی است که امیرعلی موسوی و معین خاکی به دست می‌آورند.

30 لیگ ورزشی در قم

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره ورزش و جوانان قم در این نشست بر کیفیت لیگ بدمینتون قم و تلاش برای ثبات آن تأکید کرد.

«روح‌الله رمضانی» اظهار کرد: ما امسال تمرکز بسیاری روی برگزاری لیگ‌های ورزشی استانی داریم و حدود 30 لیگ ورزشی در رده‌های سنی مختلف در قم در حال برگزاری است. اعتقاد داریم ورزشکاران در کوران مسابقه‌ها پخته می‌شوند و برگزاری مسابقه‌های قهرمانی استان به طور کامل نمی‌تواند نیاز ورزشکار ما برای کسب تجربه مسابقه‌هایی را فراهم کند. بدمینتون نیز یکی از رشته‌هایی است که در این زمینه توانسته است لیگ باکیفیتی را راه‌اندازی کند.

پایگاه استعدادیابی بدمینتون ایران

مشاور عالی فدراسیون بدمینتون، قم را یکی از پایگاه‌های استعدادیابی بدمینتون ایران عنوان و تأکید کرد بدمینتون بانوان در قم باید همانند بخش پسران رشد کند.

«ابوالفضل مهاجربختیاری» اظهار کرد: بدمینتون قم در بخش پسران به ویژه در رده‌های پایه رشد خوبی داشته است اما در کنار پسران ما، باید بخش بانوان در مسیر توسعه با شتاب بیشتری حرکت کند. هر امتیازی که موفقیت در عرصه مردان دارد همان امتیاز نیز در بخش زنان به همان میزان محاسبه می‌شود و هیأت بدمینتون استان قم باید در بخش بانوان تلاش بیشتری انجام دهد.

وی افزود: فدراسیون بدمینتون 8 پایگاه استعدادیابی دارد که یکی از این 8 پایگاه در قم است. زمانی که مسابقه‌های استعدادیابی در یک پایگاه برگزار می‌شود پایگاه میزبان می‌تواند 2 یا 3 برابر سهمیه سایر استان‌ها در آن اردوی استعدادیابی نیروی انسانی داشته باشد. این پروسه‌ای نیست که بخواهد در یک سال آغاز شود و پایان بپذیرد.

مشاور عالی فدراسیون بدمینتون گفت: هر استان افراد منتخب خود را در برنامه فدراسیون قرار می‌دهد و اگر هزینه‌ای از سوی استان میزبان می‌شود آن استان با توجه به این که بازیکن بیشتری در اردوی استعدادیابی دارد شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت.

مهاجر تأکید کرد: ما بر فعال شدن بدمینتون در شهرستان‌ها و بخش‌های قم اصرار داریم زیرا عقیده داریم دامنه بدمینتون هر‌اندازه گسترده‌تر شود فرصت برای جذب استعدادهای بالقوه و قهرمان افزایش پیدا می‌کند. در لیگ دسته اول و دوم بدمینتون کشور این سیاست وجود دارد که 50 درصد ارنج هر تیم در مسابقه‌ها را جوانان تشکیل دهند و این به سود آینده بدمینتون ایران است.

رضایت متولی ورزش از بدمینتون قم

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم بر مدیریت بودجه هیأت‌های ورزشی و نیز نگاه مثبت اداره ورزش و جوانان به موضوع برگزاری منظم مسابقه‌ها و اعزام‌ها به ویژه در هیأت بدمینتون تأکید کرد. «حسن عابدی» در این مجمع اظهار کرد: هیأت‌های ورزشی استانی باید به دنبال مدیریت منابع مالی باشند ما روی برگزاری مسابقه‌ لیگ‌های کشوری، میزبانی قهرمانی کشور و اردوی تیم‎های ملی تأکید داریم اما سایر برنامه‌ها برای ورزش قم خروجی خاصی ندارد.

وی افزود: عناوین قهرمانی بی‌شماری در بدمینتون قم در بخش خردسالان و نونهالان به دست آمده است. توجه خوبی به رده‌های سنی پایه شده است. نگران این نیستیم که هزینه‌هایی که در بخش پایه شده خروجی ندارد. در حال سرمایه‌گذاری برای آینده هستیم و امیدواریم در آینده بتوانیم عناوین پرشماری از سوی جامعه بدمینتون قم مشاهده کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم گفت: با توجه به این که از هیأت بدمینتون راضی بودیم در کمیسیون ماده 88 به این نتیجه رسیدیم که خانه بدمینتون به بخش خصوصی واگذار نشود و در اختیار هیأت بدمینتون باشد. هیأت بدمینتون استان قم برای ارتقای سطح فنی و قهرمان پروری در سطحی بود که استحقاق در اختیارگیری این سالن تخصصی را داشت. می‌دانیم که درآمد و هزینه این سالن ممکن است تفاوت آن‌چنانی‌ای نداشته باشد اما همین که هیأت بدمینتون بتواند با فراغ بال ورزشکاران و مسابقه‌های خود را سازماندهی کند، کافی است.

عابدی تأکید کرد: این که اعزام‌ها انجام شده و مسابقه‌ها طبق تقویم برگزار شده برای هیأت بدمینتون یک نقطه مثبت است با این که این انتظار وجود دارد فدراسیون‌ها باید میزبانی را به استانی در دسترسی مناسبی برای سراسر کشور واگذار کنند تا از این طریق بسیاری از هزینه تیم‌های حاضر کم شود و مشکلات جانبی سفر تیم‌ها به مسابقه‌ها کاهش یابد.

وی اظهار کرد: پیشنهاد من این است که برگزاری مسابقه‌های چندجانبه و دوستانه در بدمینتون قم در نظر گرفته شود تا آمادگی مناسبی برای اعزام به مسابقه‌های قهرمانی کشور ایجاد شود. این برنامه‌ها البته باید در کارگروه توسعه ورزش مطرح و هزینه آن مشخص شود تا اداره ورزش و جوانان در پایان سال به هیأت بدهکار نشود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار