گل محمدی به دلیل تحمل کم‌آبی یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در استان است به طوری که در سال‌های گذشته 110 هکتار از باغ‌های قم در خلجستان، کهک، قاهان، سلفچگان و جعفرآباد را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۴۲۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹ 24 May 2017
به گزارش تابناک قم، گلبرگ‌های صورتی رنگ و لطافت و زیبایی گل محمدی همراه با شمیم دلنشین در دل کویر، جلوه‌ای از زیبایی خلقت را به رخ می‌کشد.

اردیبهشت با همه زیبایی‌هایش در باغ‌های پرگل استان هم رخ نمایانده است. غنچه‌هایی که شکوفا می‌شوند تا عطر دلنشین گلاب را برای خانه‌های مردم به ارمغان آورند.

گل محمدی که در ایران با نام کاشان و شهرهای قمصر و نیاسر گره خورده حالا چند سالی است که پایش به باغ‌های استان قم هم باز شده است و امسال به صورت وسیع‌تر در باغ‌های استان قم شکوفا شده و هم‌زمان با روزهای اردیبهشت ثمره داده است و کشاورزان قمی این محصول زیبا و خوش عطر را برداشت می‌کنند.

برداشت 50 تن گل محمدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان خبر کشت این محصول در باغ‌های استان قم اظهار کرد: گل محمدی به دلیل تحمل کم‌آبی یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در استان است به طوری که در سال‌های گذشته 110 هکتار از باغ‌های قم در خلجستان، کهک، قاهان، سلفچگان و جعفرآباد را به خود اختصاص داده است.

«محمدرضا طلایی» درباره برداشت محصول امسال هم گفت: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 50 تن گل محمدی‌ تر از 20 هکتار باغ‎های گل محمدی بارور برداشت داشته باشیم.

وی ادامه داد: درگذشته گل محمدی در استان قم در سطح مزرعه وسیع کشت نشده بود و فقط در سطح تک مزرعه‌ها کشت می‌شد.

طلایی افزود: سال گذشته یکی از کشاورزان با سابقه استان در زمینی به مساحت 10هکتار، گل محمدی کاشت و امسال به طور کلی نزدیک به 26 هکتار مزرعه گل محمدی در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: هر هکتار از گل محمدی در استان بیش از 3 تن محصول خواهد داد که می‌توان از آن در مصارف متعددی استفاده کرد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گل محمدی در استان قم از مرکز گل محمدی ایران که قمصر است زودتر به بار می‌رسد و ویژگی گل محمدی در استان قم این است که نوبرانه است و افزایش قیمت خوبی دارد.

ساخت کارخانه اسانس‌گیری

طلایی گفت: به دنبال ساخت و توسعه کارخانه اسانس‌گیری در استان قم هستیم. سرمایه‌گذار لازم برای ساخت این کارخانه جذب شده و مجوزها هم صادر شده است. در شرایطی که فقط 2 کارخانه اسانس‌گیری در کشور یکی در کاشان و دیگری در شمال کشور وجود دارد، ساخت این کارخانه در استان قم می‌تواند درآمد خوبی در عرصه تولید این محصول به همراه داشته باشد.

آن طور که طلایی گفته است اسانس گل محمدی یکی از گران‌ترین و پرمصرف‌ترین اسانس‌های دنیاست که در محصولات آرایشی و بهداشتی قابلیت مصرف بالا و بازار بسیار پرفروشی دارد و تجاری که با کشور ایران در ارتباط هستند خریدار همه اسانس تولیدی کشور هستند.

وی گفت: در حال حاضر ارزان‌ترین و ساده‌ترین استفاده از گل محمدی که همان عرق گل است را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم و می‌فروشیم و در مواردی باقی مانده گل را به صورت آجر پرس می‌کنیم که در شومینه از آن استفاده می‌شود، اما این بهره‌برداری از گل محمدی ارزش افزوده بالایی ندارد و درآمد چندانی را به همراه نخواهد داشت؛ علاوه بر این بازار فروش هم از سطح معینی تجاوز پیدا نمی‌کند.

وی با بیان این که گل محمدی یکی از گیاهانی است که می‌تواند در موارد بسیار متعددی مورد استفاده قرار گیرد و درآمدهای بسیاری را هم به همراه داشته باشد و در کنار کشت گیاهان دارویی یکی از سیاست‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی در استان قم است، افزود: کارشناسان گیاهان دارویی استان مطالعه‌های بسیار ارزشمندی را در این زمینه داشته‌اند. کشت آلوئه‌ورا، خارشتر و رزماری در استان قم آغاز شده است و ظرفیت بسیاری برای ‌تولید گیاهان دارویی در استان قم وجود دارد و قابلیت کشت 20 تا 30 گیاه دارویی در استان وجود دارد. در واقع کشت گیاهان دارویی یکی از سیاست‌های اصلی کشاورزی استان است.

وی افزود: یک سری از گیاهان دارویی مخصوص قم است. برای مثال خارشتر می‌تواند علوفه 5 هزار شتر استان را تأمین کند و هم عرقش ظرفیت صادرات را دارد و هم این که قیمت بسیار مناسبی دارد و یکی از گونه‌های مناسب کشاورزی در استان محسوب می‌شود.

10 هکتار موقوفه

بخشی از سطح زیر کشت گل محمدی استان قم مربوط به موقوفه‌های آستان مقدس حضرت معصومه(س) است.

«محمد عرب‌شاهی»، معاون کشاورزی مؤسسه اقتصادی زائر، با تأکید بر این مطلب اظهار کرد: 10 هکتار از این باغ‌ها از موقوفه‌های آستان مقدس حضرت معصومه(س) است که در سال جاری از هر هکتار 4 تن محصول گل محمدی برداشت کرده‌ایم که حدود 15 تا 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش عملکرد داشته‌ایم.

گل محمدی علاوه بر درآمدی که به همراه دارد می‌تواند به اشتغال در بخش کشاورزی هم کمک زیادی کند.

به گفته عرب‌شاهی این باغ‌ها درآمد 400 میلیونی در 20 هکتار داشته‌اند، یعنی هر هکتار 20 میلیون تومان درآمدزایی داشته‌اند و علاوه بر این اشتغالزا هم بوده‌اند. در مزرعه 10 هکتاری گل و 10 هکتاری گیاهان دارویی به طور متوسط 20 نفر مشغول به کار هستند. توسعه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی در استان قم از مصادیق اصلاح الگوی کشت و البته اقتصاد مقاومتی است که با توسعه روش‌های نوین بهره‌برداری از آن‌ها می‌توان از ظرفیت‌های صادراتی آن استفاده کرد. از سوی دیگر کشت این محصول با زیست‌بوم استان سازگار است که با توسعه آن، علاوه بر حفظ معیشت کشاورز می‌توان محیط زیست را سالم نگه داشت و مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش داد.

محصول کم‌آب‌بر

در شرایطی که استان قم با کم‌آبی مواجه بوده است و از سوی دیگر کشاورزی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب کشور است، لزوم بهره‌گیری از محصولات کم‌آب‌بر از جمله اصولی است که در سیاست اصلاح الگوی کشت به ویژه در استان‌های خشکی مانند قم در دستور برنامه قرار گرفته و توانسته است تا به امروز موفق عمل کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: یکی دیگر از مزایای کشت گل محمدی در استان قم این است که این محصول کم‌آب‌بر است. هر هکتار گل محمدی در نهایت 4 تا 5 هزار مترمکعب آب نیاز دارد اما گندم حداقل 8 هزار تا 8900 مترمکعب آب مصرف می‌کند اما درآمد این دو محصول اصلا قابل قیاس نیست. گل محمدی درآمد بسیار بیشتری را برای استان می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی با تأکید بر اجرای برنامه‌های ویژه بلندمدت برای توسعه کشت محصولات پردرآمد و هماهنگ با زیست‌بوم استان، تأکید کرد: در بحث گل محمدی برنامه توسعه 2 هزار هکتاری این محصول را داریم اما تا صنایع تبدیلی و تکمیلی را نتوانیم در استان شکل دهیم توسعه گل محمدی توسعه خطرناکی است.

توسعه کشت و کسب درآمد از این محصول در گرو شیوه‌های نوین بهره‌برداری از این محصول و افزایش ارزش افزوده گل محمدی است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مصرف گلاب در کشور محدود است و از یک میزانی بیشتر نمی‌توان توسعه کشت گل محمدی برای محصول گلاب داشته باشیم بلکه باید به دنبال ارزش افزوده این محصول به روش استفاده از صنایع تکمیلی باشیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار