در این انتخابات، شاهد بداخلاقی‌های نوظهوری در بستر فضای مجازی بودیم که متأسفانه هم هیئت اجرایی و هم هیئت نظارت را غافلگیر کرد و نتوانستند عکس‌العمل مناسبی برای مقابله با آن داشته باشند.
کد خبر: ۴۳۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 25 May 2017
به گزارش تابناک قم، پرونده پرحرف و حدیث پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر قم بالاخره بسته شد و اسامی منتخبین مردم قم در شورای پنجم توسط فرماندار اعلام گردید. در این دوره، انتخابات شورای شهر قم بی‌شک یکی از پرحرف و حدیث ترین انتخابات شوراهای شهر کشور شد که تعلل در اعلام نتیجه رسمی آراء از سوی فرمانداری قم موجب دامن زدن بیشتر به این حواشی گردید.

در این انتخابات، شاهد بداخلاقی‌های نوظهوری در بستر فضای مجازی بودیم که متأسفانه هم هیئت اجرایی و هم هیئت نظارت را غافلگیر کرد و نتوانستند عکس‌العمل مناسبی برای مقابله با آن داشته باشند. به نظر می‌رسد ترکیب سنتی این هیئت‌ها و عدم آشنایی اعضاء با نحوه فعالیت در بستر فضای مجازی، علت اصلی این غافلگیری و سوءاستفاده خواسته یا ناخواسته برخی از دست‌اندرکاران انتخابات شد.

 اولین بداخلاقی نوظهور در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر قم، در هنگام بررسی صلاحیت کاندیداها در هیئت اجرایی صورت گرفت. زمانی که اطلاعات محرمانه و کاملاً شخصی افراد نقل محافل خصوصی برخی جریانات سیاسی شد، آن‌هم قبل از اعلام رسمی تائید یا رد صلاحیت کاندیداها. این اتفاق فقط مختص به شهرستان قم نبود و در برخی بخش‌های قم و حتی روستاهای کوچک هم شاهد بودیم که متأسفانه براثر یک سهل‌انگاری ناآگاهانه یا از سر غرض‌ورزی، از سوی اعضای هیئت اجرایی و یا افراد دخیل در بررسی صلاحیت افراد، چوب حراج بر آبروی یک فرد زده شد و اسرار زندگی خصوصی او به طرفه‌العینی لقلقه زبان آشنا و غریب گردید. 
چه افراد آبروداری که به‌ناحق بی‌آبرو شدند و آنان که برای خدمت به شهر و روستای خود قدم در میدان گذاشته بودند، مجبور به ترک دیار گردیدند. نکته جالب اینکه هیچ ارگان و نهاد نظارتی هم به داد این افراد نرسید و دریغ از یک تذکر کوچک به فرد یا افراد متخلف.

دومین بداخلاقی نوظهور در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر قم، در زمان شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات صورت گرفت. به نظر بنده عامل بروز این بداخلاقی عدم برخورد مناسب با متخلفین و افراد دخیل در انتشار اطلاعات محرمانه و شخصی کاندیداها بود که اگر با این افراد برخورد سریع و جدی صورت می‌گرفت، شاید هیچ‌وقت شاهد تکرار این اتفاقات نبودیم. 

اعلام غیررسمی نتایج انتخابات آن‌هم با انتشار عکسی در فضای مجازی از سامانه الکترونیکی داخل فرمانداری که نتایج را به‌صورت آنلاین به وزارت کشور اعلام می‌کرده، نقطه اوج بداخلاقی‌های نوظهور در این دوره از انتخابات بود. نکته جالب اینکه آقای فرماندار صحت این لیست را به‌شدت در برنامه زنده شبکه نور تکذیب کرد و آقای جمالی به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی امنیتی استاندار قم هم بعد از گذشت حدود 48 ساعت هنوز به دنبال یافتن مقصر این قضیه بود. یک سؤال اینجا مطرح می‌شود و آن‌هم اینکه مگر چند نفر در اتاق محل استقرار سامانه الکترونیکی اعلام نتایج آراء به وزارت کشور رفت‌وآمد دارند که پیدا کردن مقصر این قضیه این‌همه زمان نیاز داشت؟ از همه جالب‌تر اینکه، لیست رسمی که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و ایجاد التهاب کاذب و بی‌دلیل در سطح جامعه، بالاخره منتشر شد، حتی یک تغییر کوچک هم نسبت به لیستی که به‌صورت غیررسمی منتشرشده بود، نداشت!

اما هیئت نظارت استان هم در بروز این بداخلاقی‌های نوظهور اگر نگوئیم به‌اندازه هیئت اجرایی مقصر بود، تقصیر کمتری هم بر گردن ندارد. اینکه رئیس بازرسی هیئت نظارت در اتاق خود بنشیند تا کاندیداها بیایند و از اجحافی که در حقشان شده شکایت کنند و بعد از بررسی صحت‌وسقم ماجرا و در صورت صلاحدید اقدام به جلوگیری از یک‌روند اشتباهی نماید، آن‌هم درزمانی که دیگر کار از کار گذشته و آبروی افراد به تاراج رفته و یا فرد متخلف به نتیجه دلخواه خود رسیده، چندان مفید به‌فایده نیست. برای این موارد مصداق دارم که عرض می‌کنم. امروز فردی که تخلف آشکار و سوءاستفاده از موقعیت شغلی خود داشته با سربلندی و بدون کوچک‌ترین مزاحمتی، به عضویت شورا درآمده و فردی که براثر یک جریان سازی مسموم، مورد اتهام قرارگرفته به‌رغم خدمات گسترده و زحمات فراوانی که متحمل شده، فقط یک آبروی ریخته برایش باقی‌مانده است.

قائله پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستای قم هرچند ناخوشایند، بالاخره به پایان رسید. آنچه مهم است، واکاوی علل بروز چنین اتفاقاتی است که با استفاده از این تجربیات در آینده از بروز مجدد آن جلوگیری کنیم. شاید مهم‌ترین عامل در ایجاد این قائله، رئوس هرم هیئت اجرایی و نظارت انتخابات استان قم باشند. جایی که آقایان «سیار» و «امیرآبادی» در آن نقش‌آفرینی کردند. 

در هر محفل سیاسی و عمومی که نام این دو نفر را بیاورید، حاضرین تنها یک جمله را بر زبان خواهند آورد و آن‌هم «کارد و پنیر» است. تائید صلاحیت بیش از 90 درصد کاندیداهای رد صلاحیت شده در هیئت اجرایی توسط هیئت نظارت، معطل نگه‌داشتن اعلام نتایج انتخابات به بهانه‌های غیرمنطقی درحالی‌که واقعیت چیز دیگری بود، ایجاد التهاب و نگرانی در جامعه با درز اطلاعات غیررسمی به دلیل عدم اعلام به‌موقع نتایج، کشمکش بر سر حضور یا عدم حضور یک فرد در جمع 13 کاندیدای راه‌یافته به شورای پنجم و ده‌ها مورد دیگر که نیازی به طرح آن نیست ولی آقایان به‌خوبی در جریان آن هستند، دلایلی محکم برای این مدعای ماست. تنها حاصل قائله «کارد و پنیر»، تلخ کردن حلاوت انتخابات بر کام مردمی بود که ساعت‌های طولانی در صف ایستادند تا بتوانند در سرنوشت شهر خود دخیل باشند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار