رئيس شوراي اسلامي استان قم:
رئيس شوراي اسلامي استان قم گفت: بدون رعايت سلسله مراتب قانوني و مغایر با اسناد آمایش سرزمینی اجازه بهره‌برداري از یک واحد صنعتي در شهرك صنعتي شكوهيه صادر شده در حالي كه ايجاد صنايع بازيافت سرب ظلم در حق مردم قم است.
کد خبر: ۴۶۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 19 July 2017
به گزارش تابناک قم، حسن بختیاری با اشاره به بی‌توجهی به وضعیت زیست محیطی در استان اظهار کرد: رویکردهای کلی حاکم بر مجموعه استان به سمتی است که شرایط زیست محیطی به صورت مطلوب حرکت نمی‌کند.

وی با اشاره به علت‌های موجود در این زمینه گفت: منفعت‌طلبی برخی از اشخاص از جمله موارد مؤثر در این زمینه است. برخی افراد از جمله برخی مدیران فاقد نگرش و دیدگاه زیست محیطی هستند و این امر سبب می‌شود به طور عملی شهر قم به عنوان بارانداز تخلیه یا بازیافت محصولات پسماندهای فلزی مانند سرب باشد که به شدت آلاینده هستند و می‌تواند مسائل و مشکلات بهداشتی و زیست محیطی و سرطان‌زایی را ایجاد کنند.

رئیس شورای اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: واحدهایی در شهرک صنعتی سلفچگان فعال هستند که این واحدها در واقع دارای آلایندگی غیرقابل قبول و غیر استاندارد هستند و به طور عملی شهر سلفچگان و روستاهای اطراف را متأثر می‌کنند.

وی عنوان کرد: در مجموعه شورای استان با وجود پیگیری‌های فراوان مجموعه شهرک‌های صنعتی و اداره‌کل صنعت و معدن همکاری لازم را در این مسئله نداشته و به طور عملی شاهد توسعه آلاینده‌ها در این محدوده‌ها هستیم.

بختیاری ضمن ابراز تأسف از چنین وضعیتی گفت: پسماندهای مربوط به باتری و صنایع سرب از کشورهای خارجی وارد شهر قم می‌شود و شهر قم را تبدیل به باراندازی برای بازیافت محصولات سرب کرده که به شدت آلاینده و خطرناک هستند.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت در این اواخر دستور مجوز بهره‌برداری از واحد بازیافت سرب در شهرک شکوهیه را صادر کرده است گفت: این اقدام وزیر با مخالفت‌هایی همراه بوده که از مجموعه استان به صراحت مخالفت اعلام شده و اداره‌کل محیط زیست و استاندار نیز در این زمینه اعلام مخالفت کرده بود.

رئیس شورای اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: بدون رعایت سلسله مراتب قانونی و مغایر با اسناد آمایش سرزمینی اجازه بهره‌برداری از یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه صادر شده در حالی که در همین شهرک واحدهای مواد غذایی فعال هستند و این دستور و نحوه مدیریت مشکوک و قابل تأمل است.

وی ادامه داد: مجموعه تشکل‌های زیست محیطی و ما به عنوان شورای اسلامی استان قم به شدت نسبت به این قضیه معترض هستیم و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده اند. همه عوامل پشت پرده در این قضیه باید بدانند قم ظرفیت پذیرش پسماندهای فلزات سنگین نظیر سرب را ندارد و ایجاد این واحدها ظلم و جنایت در حق مردم است و بنابراین لازم است به سرعت این واحدها متوقف شود.

بختیاری با بیان اینکه وزیر صنعت باید دستور خود را لغو کند گفت: قم دارای ظرفیت‌هایی مانند گردشگری و صنایع پاک است و به طور کلی نباید بارانداز پسماندهایی باشد که از شهرها و حتی کشورهای مختلف وارد قم می‌شود همه کارشناسان محیط زیست با این موضوع مخالف هستند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار