رئیس شورای اسلامی استان قم خواستار توقف فوری استقرار واحدهای سربی در قم شد و گفت: این اقدام یک ظلم آشکار در حق مردم استان قم است.
کد خبر: ۴۶۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 22 July 2017
به گزارش تابناک قم، حسن بختیاری با اشاره به دستور وزیر صنعت و معدن برای صدور پروانه بهره‌برداری یکی از واحدهای تولید شمش سرب از ضایعات اظهار داشت: این واحد سربی خلاف سند آمایش استان مدتی است که در یکی از شهرک‌های صنعتی مستقر شده و با وجود توافق نظر مسئولان مبنی بر توقف این فعالیت آلاینده، دستور وزیر صنعت و معدن موجب صدور پروانه بهره‌برداری در روزهای اخیر برای آن شده است.

وی با بیان اینکه در اسناد بالا دستی استان قم توسعه صنایع و به ویژه استقرار و توسعه صنایع بازیافتی در استان قم دیده نشده است، افزود: استحصال شمش سرب از مواد بازیافتی یکی از صنایع آلاینده  و مخرب محیط زیست و تهدید کننده جدی سلامت مردم محسوب می‌شود در حالی که در شرایط کنونی زیست محیطی استان قم تنها توسعه صنایع پاک مد نظر است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نزدیکی برخی صنایع غذایی با واحد تولید شمش سرب از ضایعات، ابراز داشت: وضعیت کنونی استقرار واحدهای آلاینده در شهرک‌های صنعتی نتیجه‌ای جز تهدید سلامتی مردم ندارد و تمام متولیان سلامت و محیط زیست باید در این عرصه وارد شده و از سکوت بپرهیزند.

مسئولان قم در اجرای قانون نباید تردید به خود راه دهند

وی با اشاره به صدور احکامی علیه این واحد سربی در دستگاه قضایی گفت: مسئولان استان قم در اجرای قانون نباید تردید به خود راه دهند و دخالت وزیر در این امر هم موضوعی کاملا غیر قانونی است که مسئولان استان باید با آن مقابله کنند چرا که این اقدام شروعی خطرناک برای ورود بیشتر واحدهای دیگر بازیافت سرب در استان قم است.

بختیاری اظهار داشت: خوب است مدیران بلندپایه دولتی اگر برای باز کردن گره‌های مختلف از محیط زیست قم تلاش نمی‌کنند، حداقل در راستای تخریب بیشتر محیط زیست قم هم قدم برنداشته و از دخالت‌های بی‌مورد در امورات استان‌ها دست بردارند.

وی وضعیت استقرار صنایع آلاینده در استان قم را تأسف‌ برانگیز دانست و گفت: مطرح می‌شود که برخی صنایعی که در گذشته پروانه بهره‌برداری دارند باید از حقوق قانونی خود برخوردار شوند اما مجوز دادن به واحدهای جدید نشان می‌دهد دولت محترم همچنان به اثرات تخریب‌گر سرب پی نبرده و اهمیت توسعه پایدار برای مدیران اقتصادی روشن نشده است.

رونق اقتصادی نیازی به صنایع آلاینده‌ای مانند سرب ندارد

رئیس شورای استان قم با اشاره به اینکه توسعه اشتغال و رونق اقتصادی نیازی به روی آوردن به صنایع آلاینده‌ای مانند سرب ندارد افزود: مدیران استان نه تنها باید از استقرار صنایع جدید بازیافتی جلوگیری کنند بلکه صنایع موجود هم باید با صنایع پاک جایگزین شوند.
 
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه تخت‌های بیمارستانی در سال‌های اخیر اظهار داشت: موضوعی که نسبت به این اقدامات اولویت دارد، پیشگیری از تمام خطراتی است که ممکن است سلامتی مردم را تهدید کند.

بختیاری معتقد است تمام دستگاه‌های استان از جمله دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست استانداری و نمایندگان استان در مجلس و... باید مقابل چنین اقدامات تخریب‌گری ایستادگی کرده و سلامتی مردم را با هیچ مصلحتی معامله نکنند.

اثرات سرب بر ناباروری، سرطان و اختلالات عصبی

وی با اشاره به اثرات سرب در ناباروری، سرطان‌ و اختلالات عصبی تصریح کرد: کمک به استقرار غیر قانونی واحدهای سربی در قم یک ظلم آشکار در حق مردم استان قم است و وزیر صنعت باید از این اقدام غلط خود عذرخواهی کند.

رئیس شورای استان قم ضمن تشکر از ارسال نامه اعتراضی استاندار قم به وزیر صنعت در این مورد گفت: دغدغه استاندار قم برای سلامت مردم و مخالفت با ایجاد واحدهای سرب در استان قم شایسته تقدیر است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار