همه ساله هفته آخر تیر، هم‌زمان با هفته بهزیستی زمانی است که ضرورت‌های سازمانی حیاتی در کشور که به دنبال ایجاد زمینه‌های زندگی راحت و سالم و به دور از تنش برای افراد جامعه است، مرور می‌شود. سازمانی که به عنوان نهاد متولی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده موظف است شرایط را به نحوی برای زندگی بهتر این افراد ایجاد کند.
کد خبر: ۴۶۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 22 July 2017
به گزارش تابناک قم، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیلات متمرکزی برای ارائه خدمات بهزیستی وجود نداشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کشور در 24 تیر 59 بر اساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب اسلامی تشکیل شد و با تلاش مستمر شهید محمدعلی فیاض‌بخش، بنیان‌گذار بهزیستی، این سازمان به نهادی دولتی و کارآمد برای خدمت به محرومان و مستضعفان کشور تبدیل شد و حالا سال‌هاست این روز به عنوان روز بهزیستی مطرح شده و هر سال به ضرورت‌ها، ظرفیت‌ها و کمبودهای این نهاد در ارائه خدمات حمایتی به اقشاری همچون کودکان نیازمند، زنان و کودکان بی  سرپرست، معلولان جسمی و ذهنی، مبتلایان به بیماری  های صعب‌العلاج، افراد درگیر اعتیاد و ناسازگاران اجتماعی پرداخته می‌شود.

استان قم نیز با بهره‌مندی از 10 درصد معلول و سالمند از بین جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری استان، جمعیت جالب توجهی از افراد واجد شرایط حمایت سازمان بهزیستی را در خود جای داده است؛ اما با این وجود گستره فعالیت‌های این سازمان بسیار فراتر از این تعداد است. این را از سخنان مدیرکل بهزیستی استان می‌توان استنباط کرد که گستره فعالیت‌های بهزیستی شامل یک طول عمر از قبل از تولد تا سال‌های ناتوانی در سالمندی می‌داند.

وجود 22 هزار معلول

به گفته «رضا سلیقه» بیش از 150 سرفصل و فعالیت برای سازمان بهزیستی تعریف شده است و فعالیت‌های این سازمان فرهنگی، اجتماعی و حمایتی است و گستره بسیار وسیعی را شامل می‌شود.

مدیریت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دیگر محورهای مهم فعالیت سازمان بهزیستی است که در سال‌های اخیر نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی رایج امروز جامعه است که بهزیستی به عنوان متولی کاهش آن شناخته شده و در برنامه ششم توسعه لزوم کاهش 20 درصدی آن پیش‌بینی شده است که باید با اجرای برنامه‌های پیشگیری مختلف و با همکاری دستگاه‌های دیگر رقم بخورد.

وجود 22 هزار معلول در استان قم و ارائه خدمات توانبخشی به این افراد از دیگر اقدام‌هایی است که بهزیستی در قالب خدمات حمایتی و اعطای مستمری و نگهداری معلول به آن اهتمام دارد.

نگاه خانواده‌محوری به نگهداری از معلولان

ضرورت حضور خانواده در کنار معلول و سالمند و تأثیر حضور در محیط خانه برای بهبود شرایط سلامت فرد سبب شده است افزایش مراکز شبانه‌روزی اولویت سازمان بهزستی نباشد.

سلیقه در این مورد افزود: نگاه به بحث توسعه مراکز نگهداری معلولان نگاه خانواده‌محور است و سازمان بهزیستی تمایل دارد مقدمات حضور معلول در کنار خانواده را فراهم کند و در صورتی که معلول و سالمند در محیط خانه حمایت شوند یارانه نگهداری به جای مراکز نگهداری به خود خانواده پرداخت می‌شود.

به گفته وی خانواده‌ها می‌توانند معلول و سالمند خود را برای ساعتی به مراکز روزانه بهزیستی بسپارند و در عین حال از یارانه 200 هزار تومانی که سال گذشته نیز به این خانواده‌ها پرداخت شد بهره‌مند شوند.

مطالبه‌گری برای مناسب‌سازی شهری

مناسب‌سازی شهری یکی از دغدغه‌های این سازمان است که از دستگاه‌های مختلف مطالبه می‌کند.

به گفته سلیقه 10 درصد جمعیت استان قم را معلولان و سالمندان تشکیل می‌دهند و همه دستگاه‌ها موظف‌اند برای خدماتی که ارائه می‌دهند این جمعیت را در نظر داشته باشند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم اولیه‌ترین خدمات شهری از جمله سیستم اتوبوسرانی یا دستگاه‌های عابربانک در شهر قم برای استفاده معلولان مناسب و استاندارد نیستند.

اما آنچه در بین خدمات این سازمان ضرورت بیشتری دارد جلوگیری از وقوع برخی آسیب‌ها و معلولیت‎ها با انجام اقدام‌های پیشگیرانه است که به گفته سلیقه در اولویت اقدام‌های بهزیستی قرار گرفته است تا از هزینه‌های بعدی نگهداری و درمان جلوگیری شود.

همان‌گونه که مدیرکل بهزیستی استان قم گفته است بیش از 50 درصد معلولیت‌ها در استان قم ریشه ژنتیکی دارد که می‌توان با انجام آزمایش‌های ژنتیکی و پیشگیری‌های قبل از زایمان از آن جلوگیری کرد.

بحث پیشگیری در آسیب‌های اجتماعی، اورژانس 123 و مرکز مداخله در بحران بهزیستی نیز به پیشگیری در امور اجتماعی می‌پردازند و از وقوع بحران جلوگیری می‌کنند.

3برابر شدن مستمری

شرایط اعطای مستمری نیز امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری داشته است. به گفته مدیرکل بهزیستی استان، امسال مستمری مددجویان 3 برابر شده و یارانه مددجویان نیز 70 درصد افزایش پیدا کرده است؛ در واقع سال گذشته از 53 تا 120 هزار تومان مستمری به مددجویان پرداخت می‌شد که در سال جاری از 150 هزار تومان تا 420 هزار تومان رسیده است.

«رضا سلیقه» افزود: دولت برای نگهداری معلولان در مراکز نگهداری نیز یارانه پرداخت می‌کند که در سال گذشته این یارانه نیز افزایش داشته است.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان قم برای نگهداری هر فرد معلول در مراکز بهزیستی بین 510 تا 670 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شد که این رقم به نسبت سال قبل از آن افزایش داشته است. در مجموع ماهانه حداقل یک میلیارد تومان یارانه نگهداری افراد معلول توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.
 
منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار