بازار افسار گریخته اجاره بهای مسکن در قم؛
طبق جدید ترین آمار استان قم هفتمین استان که دارای بیشترین خانه خالی را نسبت به جمعیت در کشور را دارد اما تعداد زیادی از مردم قم سر پناه مناسبی برای زندگی کردن ندارند، اگر یک قانون مالیاتی کامل ، جامع و دریافت عوارض بر خانه های خالی از سکنه وجود داشت مطمئنا صاحب خانه ها ترجیح می دادند که خانه ها را به قیمت مناسب و نه بالا اجاره دهند.
کد خبر: ۴۶۶۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 25 July 2017
به گزارش تابناک قم، با شروع فصل تابستان مستاجران نیز به دنبال منزل مناسب هستند تا در فرصت سه ماهه تابستان که مدارس تعطیل است بتوانند  سرپناه مناسب برای خانواده تهیه کنند.

بعد از کُندشدن و تقریبا توقف مسکن مهر بسیاری از مردم از  صاحب خانه شدن نا امید شدند و چندسالی است که رکود بر بازار مسکن حاکم شده است، رکود فقط شامل خرید و فروش مسکن در قم شده است اما بازار رهن و اجاره همچنان داغ است که از این وضعیت بسیاری از صاحب خانه ها سوء استفاده می کنند.

قم هفتمین استان که دارای بیشترین خانه خالی

طبق جدید ترین آمار استان قم هفتمین استان که دارای بیشترین خانه خالی را نسبت به جمعیت در کشور را دارد اما بسیاری از مردم قم سر پناه مناسبی برای زندگی کردن ندارند، اگر یک قانون مالیاتی کامل ، جامع  و دریافت عوارض  بر خانه های خالی از سکنه وجود داشت مطمئنا صاحب خانه ها ترجیح می دادند که خانه ها را به قیمت مناسب و نه بالا اجاره دهند.

یکی از خبرنگاران قمی در این زمینه اظهار داشت: در یک تحقیق میدانی ساده در قم و در میان بنگاههای املاک در جهت اجاره منزل متوجه واقعیات تلخی شدیم . منازلی که از 6 ماه تا دو و یا سه سال است که خالی از سکنه می باشند و بعضا صاحبان این خانه های میلیاردی، کلید را در اختیار مدیران املاک قرار داده اند تا در صورتی که افراد دارای تمکن مالی توان اجاره ، این کلید ها را در اختیار مستاجران قرار دهند وقتی که به بنگاههای املاک اعلام می شود چرا صاحب خانه حاضر نیست از رهن های 120 تا 250 میلیونی و یا کرایه های 1 میلیون و 500 تا 3 میلیون تومانی کمی کوتاه بیاید تا مستاجران بتوانند این منازل را کرایه کنند متذکر می شوند که صاحبان املاک اختیار املاک خود را دارند.

وی بیان داشت: حال با این اوصاف  آیا واقعا نظارتی بر این منازل خالی از سکنه وجود ندارد تا این بازار سیاه اجاره بهای سنگین نیز خاتمه یابد و وضعیت مسکن سر و سامان پیدا کند. آیا مسئولان نظارتی ندارند و اهرم فشاری بر صاحبان خانه برای جلوگیری از افزایش خانه های خالی از سکنه ندارند.

صاحبخانه هایی خارج از کشور

متاسفانه حتی منازل قدیمی در قم نیز با این مشکلات مواجه است.این منازل که بیشتر در بلوار امین، صفاییه، دورشهر، باجک، زنبیل آباد و سالاریه دیده می شود بی هیچ نظارتی رها شده اند و صاحبان آن در تهران و یا خارج از کشور به سر می برند و چون دغدغه ای برای دریافت کرایه ندارند ترجیح می دهند خانه ها را رها و خالی از سکنه بگذارند از طرفی سوال جدی این است ایا واگذاری کلید خانه های خالی از سکنه به مدیران املاک قانونی و در چارچوب قوانین است و اگر هست آیا این امر زمینه برخی از معضلات را فراهم نمی آورد.

در این زمینه یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: حدود دوماه است دنبال خانه مناسب می گردیم اما هنوز موفق نشده ایم خانه مناسب پیدا کنیم، خانه است  ولی با پولی که ما در اختیار داریم هنوز نتوانستیم خانه ای برای اجاره  تهیه کنیم.

این بانوی قمی افزود: صاحبخانه ها آنقدرکرایه و پول پیش زیاد می خواهند که  با حقوقی که همسرم دریافت می کند نتوانستیم کاری کنیم ، وقت زیادی هم نداریم، واقعا  نمی دانیم چه کنیم ؟ چرا کسی به داد مستأجر ها نمی رسد، پس  رحم و مهربانی صاحب خانه ها کجا رفته است گاهی اصلا هیچ انصافی ندارند.

وی گفت: وضع صاحبخانه ها گاها خوب است و اجاره خانه محل در آمد و رزق آنها نیست  چند روز پیش رفتیم خانه ای را  ببینیم به صاحب خانه گفتم  اگر امکان دارد با ما کنار بیاید در کمال تعجب گفت من باید جواب همسرم را  بدهم هر چند وقت یک بار وسایل خانه را عوض می کند.

این بانوی قمی گفت: واقعا این نوع تبعیض دلم آدم را به درد می آورد، ما منزلی برای زنندگی کردن نداریم اما عده ای مدام به فکر تغییر دکوراسیون منزل خودشان هستند، اینجا مسئولین باید به فکر مستاجرها باشند.

سودهای حرام بانکی مستاجران را بی خانمان کرده

مدیربنگاه معامله املاک در محله شیخ آباد قم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در مورد وضعیت املاک، اجاره ها نسبت به سال های قبل حدودا 50 درصد افزایش قیمت داشته است، متاسفانه دلیل را نمی دانم مستاجر زیاد است در مقابل ملک اجاره ای کم است یعنی عرضه با تقاضا جورنیست؟ یا علت دیگری دارد.

وی گفت: به نظربنده وضع بسیار بد اقتصادی است که بسیاری ازکسانی که خانه کوچکی داشتند به خاطرنداشتن درآمد فروخته و مستاجرشدند و یا کارنیست، خانه را فروخته و به بانک گذاشته اند، در واقع سود بانکی که اصلا با تورم جور نیست یکی از عوامل افزایش کرایه خانه ها است،حتی این سودهای کذایی حرام بانکی باعث شده که اکثر صاحب خانه ها رهن بالا بگیرند البته عقل هم همین رامی گوید بدون دردسر سرماه ، سود به حساب است.

قم یکی از شهرهای مهاجر پذیر از کشورهای خارجی از جمله افغانستان است که به دلیل شرایطی که مهاجران دارند بدون در نظر گرفتن وضعیت خانه حاضر به اجاره هستند در این زمینه یکی از شهروندان قمی اظهار داشت: متاسفانه مهاجران افغانستانی مقیم قم به خاطر شرایطی که دارند  پول پیش و کرایه هرچه بنگاه و صاحبخانه بگوید  قبول می کنند و اینجاست که به ضرر مستاجر ایرانی است.

به خانواده های بیش از یک فرزند خانه اجاره نمی دهند

یکی دیگر از معضلاتی که زیبنده شهر اسلامی قم نیست عدم اجاره خانه به خانواده های داری بیش از یک فرزند است، یکی از شهروندان قمی که برای پیدا کردن خانه به این مشکل برخورده است در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: واقعا متاسفم برای بعضی ازصاحب خانه ها البته می گویم بعضی،  اکثر صاحب خانه های قم اینطور هستند تا به بنگاه مراجعه می کنیم برای اجاره خانه  قبل ازهرچیزی میپرسند چند نفرید؟خدانکند بگویید 4  نفر طوری برخورد می کنند انگار مسئله دور از شانی است که فرزند زیاد داریم.

وی گفت: وضعیت خانه ها بسیار بد و اجاره بها بسیار بالاست از مسئولین خواهش می کنیم که فکر اساسی کنند، بازار اجاره و رهن در قم اصلا ناظری ندارد.

با توجه به آنچه در عمل و در بازار معاملات املاک مشاهده می شود این بازار افسار گسیخته شده و برخی از صاحبخانه ها به اجاره شرعی هم قانع نیستند و به دلیل نیاز مردم و عدم نظارت به صورت دلخواه هر قیمتی را برای منزل مسکونی که قرار است اجاره داده شود در نظر می گیرند.

یکی از شهروندان قمی گفت:  به دلیل اینکه مادرو برادرانم هم در کنار ما بتوانند زندگی کنند دنبال منزل دربستی بودیم هرجا میرفتیم قیمت بسیار بالا بود در همین منطقه نیروگاه که محله محروم محسوب می شود، صاحبخانه60 میلیون پول پیش و یک میلیون اجاره خانه از من می خواست.

وی گفت: واقعا هیچ کسی به درد ما مستاجرها نمی رسد قیمت ها واقعا وحشتناک است من با یک میلیون درآمد چگونه یک خانه مناسب اجاره کنم.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار