گزارشی از یک پروژه‌ با آینده ای تاریک؛
پروژه خبرساز آکواریوم شهری قم که این روزها مورد توجه قرار گرفته، در حالی به سمت اجرا پیش می‌رود که هیچ تصویر روشنی از آینده آن قابل ترسیم نیست، پروژه‌ای که زنگ خطر آن از سوی کارشناسان به صدا درآمده است.
کد خبر: ۴۷۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴ 01 August 2017
به گزارش تابناک قم، طبیعت، سلامت و زیارت سه‌گانه گردشگری است که به‌عنوان محور توسعه استان موردتوجه قرارگرفته است. موضوعی که به گفته زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی کشور و نماینده دولت در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مطرح شده که ظرفیت‌های استان باید به‌درستی برای افزایش گردشگر استفاده شود، در این راستا هم باید بازخوانی الگوی زیست مذهبی در قم به شکل ویژه موردتوجه قرار گیرد.

احمدی پور انجام امکان‌سنجی‌ها برای اتخاذ تصمیمات صحیح را الزامی می‌داند و می‌گوید: اگر در استان قم گردشگری به عنوان محور توسعه هدف‌گذاری شده، باید مسئله تبلیغات و بازاریابی موردتوجه قرار گیرد، و این در حالی‌ است که در استان قم ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها مشخص‌شده اما اینکه محور قم برای گردشگری بر اساس چه ملاک و هدفی بوده مشخص نیست.

ماندگاری زائر و مسافر، کمبود زیرساخت‌های اقامتی برای مسافران و ناآشنایی با ظرفیت‌های گردشگری قم نکات مهمی است که به‌عنوان موانع و مشکلات گردشگری قم شناخته می‌شود، از همین رو به نظر می‌رسد همگرایی و هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های اجرایی نکته مهمی است که می‌تواند به رفع این موانع کمک کند. یکی از اقداماتی که دستگاه‌های اجرایی استان در سطوح مختلف می‌توانند تحقق به گردشگری مناسب با محور تعریف‌شده برای استان انجام دهند همسویی پروژه‌ها با این امر است.

اجرای پروژه آکواریوم بزرگ شهری قم یکی از پروژه‌هایی است که سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، آن را در راستای توسعه اماکن و فضاهای تفریحی قم می‌داند و می‌گوید: توسعه متوازن قم موضوعی است که همواره موردتوجه شهرداری بوده است از همین رو اجرای این پروژه را با محوریت بخش خصوصی در دستور کار قراردادیم.

شهردار قم احداث این آکواریوم را فارغ از مباحث اقتصادی طرحی در راستای توسعه جاذبه‌های توریستی می‌داند، وی اما هیچ اشاره‌ای به محورهای سه‌گانه گردشگری قم ندارد، از همین رو این سؤال بی‌پاسخ می‌ماند که پروژه سنگین و هزینه‌بری همچون آکواریوم بزرگ شهری قم قرار است ذیل کدام محورهای گردشگری قم تعریف شود؟

وی با تأکید بر اینکه وظیفه شهرداری است که زمینه را برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم کند ادامه می‌دهد: 7 ماه برای آغاز ساخت آکواریوم تأخیر ایجاد کردیم تا این پروژه با نظر کارشناسی اجرایی شود.

اگرچه بارها هزینه‌های ساخت این آکواریوم با ارقام متفاوتی حدود 100 میلیارد تومان خبری شد اما این بار شهردار قم رقم پیش‌بینی‌شده برای اجرای پروژه آکواریوم بزرگ شهری قم را رقمی بین 40 تا 70 میلیارد تومان اعلام کرد.

ازآنجا یکی از مهم‌ترین انتقادات کارشناسان به اجرای این طرح اولویت نداشتن آن با توجه به کمبودهای شهر قم از حداقل‌های امکانات شهری و نیز حجم زیاد سرمایه‌گذاری در این پروژه خاص است، اما سقاییان نژاد بر یک موضوع تأکید دارد و آن اینکه "در بحث‌هایی که در رابطه با جاذبه توریست-زیارتی مطرح می‌شود، در حقیقت زیرساخت‌های شهر را فراهم می‌کند، بنابراین در این موارد اصلاً بحث توجیه اقتصادی آن مطرح نیست"؛ اما این نقطه همان جای سؤال ابهام است.

عباس جعفری دکتری محیط‌زیست و برنامه‌ریزی اما بر این مسئله تأکید دارد که نمی‌توان امنیت سرمایه‌گذار را در طرح‌ها و پروژه‌ها نادیده گرفت و ادامه می‌دهد: سؤال مهم‌تر اینکه چرا این هزینه صرف پروژه‌های به‌دردبخور شهر نمی‌شود؟

وی اما اقدامات شهردار قم را چشمگیر توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: شهر قم مسائل و مشکلات بسیاری داشت که خوشبختانه مدیریت صحیح شهردار توانست بسیاری از این مشکلات را از پیش پای شهر بردارد، ولی انتقاد از این پروژه ازآن‌جهت است که نمی‌خواهیم یادگاری بدی از شهردار برای قمی‌ها باقی بماند. قدر مسلم آکواریوم بزرگ شهری در قم سود ده نخواهد بود، علاوه بر آن دردی هم از مشکلات شهر کم نمی‌کند.

نعمت‌الله عواطف رستمی عضو شورای شهر قم، پاسخ به الزامات اولیه این طرح را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید: اگر نیازهای شهر را از بعد جامعه‌شناسی بررسی کنیم طبیعتا به اولویت بندی‌هایی می‌رسیم که قطعا در این اولویت‌ها در زمره اولین‌ها نیست.

وی اولویت‌های اولیه شهر را توسعه فضای سبز و ناوگان حمل و نقل عمومی می‌داند و تصریح می‌کند:  همه مردم نمی‌توانند از آکواریوم یا باغ پرندگان بازدید کنند اما همه مردم از پارک و بوستان‌ها می‌توانند استفاده کنند و همین مسئله نشان می‌دهد که اولویت‌ شهر قم امثال پروژه آکواریوم نیست.

عضو شورای اسلامی شهر قم تمرکز و توجه مدیریت شهری به هسته مرکزی شهر را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: اگرچه با اجرای چنین پروژه‌هایی مخالف نیستم ولی حقیقت این است که هسته مرکزی شهر فراموش شده در حالی که در حواشی میلیاردی هزینه می‌شود،  قالب مردم در هسته مرکزی شهر تردد دارند از همین رو به نظر می‌رسد پرداختن به چنین پروژه‌های توجیه ندارد.

با همه مخالفت‌ها و انتقادات و پیشنهادات به این پروژه اما به گفته کارشناسان  ابهاماتی در این پروژه مشهود است، نوع سرمایه‌گذاری، یعنی باید دقیقاً تشریح شود که روش واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار چیست؟ آیا  در آینده هزینه‌ای روی دست شهر نخواهد گذاشت؟ چرا که ریسک بالای این پروژه در سرمایه‌گذاری موضوعی است که قابل توجیه نیست و اینکه آکواریوم بزرگ شهری قم ذیل کدام اولویت‌های گردشگری قم تعریف می‌شود؟ پاسخ به این سوالات اگرچه نمی‌تواند قطع به یقین مهر تائیدی براین پروژه باشد اما بسیاری از نگرانی‌ها را از آینده نا مشخص آن رفع می‌‌کند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
من نمیدونم چرا هر وقت در قم صحبت یک موضوعی میشه که به نوعی به شادی و تفریح مردم برمیگرده همه ایران میشن منقد که اینجا مقدس است و ... مگر ما مردم قم و بخصوص جوانان فقط باید شاهد مراسم ختم و دفن اموات سایر شهرها در قم باشیم. همین طرح اگر در تهران قرار بود اجرا شود کلی تبلیغ میشد که برای روحیه مردم خوب است و ... مطلب دیگر اینکه خود ما مردم قم هم مقصر هستیم. اگر دقت کنید در هیچ یک از موارد مطرح شده در تابناک در مورد قم هیچ کس نظر نمیده و همه فقط تو تاکسی و اتوبوس در حال ناله کردن و درددل با همدیگر هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
آیا با وجود کمبود شدید اب در استان قم ساخت پروژه هایی مانند پارک آبی و آکواریوم توجیه منطقی دارد؟ بهتر است جاذبه هایی مناسب با وضعیت آب و هوایی قم صورت بگیرد. بعدش اولین کارکرد شهر قم مذهبی است اگر قرار است پروژه توریستی هم اجرا شود باید توریسم مذهبی در اولویت باشد. یک توریست اروپایی دنبال جاذبه های بومی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار