یارانه سدی دربرابر آبادانی
مبلغ مورد نیاز برای پرداخت یارانه ها به مردم در هر ماه به اندازه ای منابع مالی کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد که می توان آن را مانند سدی در برابر اختصاص بودجه های عمرانی به استان های مختلف همچون قم دانست؛ در قم هر ماه به طور متوسط 50 میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی اختصاص می یابد.
کد خبر: ۴۷۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵ 01 August 2017
به گزارش تابناک قم، رسیدن به پیشرفت و تامین رفاه مردم از جمله ملاک های مهم توسعه در هر جامعه ای به شمار می آید و برای رسیدن به این هدف لازم است برنامه ریزی های گسترده با اختصاص منابع مالی مورد نیاز، در سطح کلان انجام شود. 

زمانی که قرار است منطقه ای با اجرای طرح های عمرانی بزرگ آباد شود، نخستین نکته ای که ذهن برنامه ریزان را درگیر خود می کند تامین منابع مالی و به دست آوردن بودجه های تعیین شده است و تا این مساله برطرف نشود اجرای طرح آغاز نخواهد شد و در صورت اجرا نیز ادامه نخواهد یافت. 

هر دولتی برای اجرای طرح ها و برنامه های مورد نظر خود با محدودیت های بی شماری مواجه است که از جمله مهمترین آنها مباحث پولی و مالی است؛حال اگر حجم وسیعی از منابع مالی کشور برای پرداخت یارانه ها به افراد از محل درآمدهای دولت کاسته شود، تامین بودجه مورد نیاز برای طرح های عمرانی با چالش جدی همراه خواهد شد. 

مدتی است که بر اساس اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مبلغی در هر ماه در اختیار سرپرستان خانوار قرار می گیرد که برای تامین آن در سطح کشور، بودجه ای کلان از محل درآمدهای دولت هزینه می شود و دیگر نمی توان از این سرمایه ملی برای اجرای طرح های عمرانی بهره گرفت. 

در همین رابطه خبرنگار ایرنا گفت و گویی را با مسئولان اقتصادی قم انجام داد که در نتیجه آن مشخص شد این استان نیز همزمان با سایر نقاط کشور برای تامین بودجه های طرح های عمرانی خود با محدودیت های اعتباری مواجه است و اگر مبلغ اختصاص یافته برای پرداخت یارانه ها در مسیر اجرای طرح ها و پروژه های استانی، مورد استفاده قرار می گرفت، سرعت انجام فعالیت ها به میزان چشمگیری افزایش می یافت. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم افزود: برای پرداخت یارانه مستقیم به مردم قم در هر سال به بیش از 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ یعنی در هر ماه 50 میلیارد تومان از بودجه کشور برای پرداخت یارانه به مردم قم هزینه می شود. 

سید حسن رضوی گفت: این درحالی است که بودجه مصوب استان قم برای انجام فعالیت های عمرانی و خدماتی در سال 96، 290 میلیارد تومان است که معمولا 50 درصد آن یعنی در حدود 150 میلیارد تومان محقق می شود (اعتبار مالی که در عمل در اختیار مسئولان استان قرار می گیرد). 

وی بیان کرد: بنابراین در هر سال به طور میانگین چهار برابر بودجه عمرانی که باید صرف توسعه استان و خدمت رسانی بهتر به شهروندان شود برای پرداخت یارانه ها هزینه می گردد. 

وی با اشاره به این که 97 درصد مردم ایران یارانه مستقیم دریافت می کنند، ادامه داد: دولت برای پرداخت یارانه ها در سطح کشور در هر ماه سه هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار مالی اختصاص می دهد که به طور میانگین در هر سال به رقم کلان 40 هزار میلیارد تومان می رسد؛ این در حالی است که برای بودجه عمرانی کشور در هر سال به طور معمول رقم 20 هزار میلیارد تومان اختصاص می یابد. 

رضوی گفت: درچنین شرایطی اصلاح روند پرداخت یارانه های مستقیم به مردم ضرورتی انکار ناپذیر است، چرا که با این وضعیت دولت در هر سال برای تامین اعتبارات طرح های عمرانی و خدماتی خود با محدودیت های مالی رو به رو می شود و نمی تواند خدمت رسانی مطلوب را به مردم ارائه نماید. 

وی افزود: اگر اعتباری که برای پرداخت یارانه ها به مردم تخصیص می یابد در اختیار مسئولان ملی و استانی قرار گیرد، روند انجام طرح های عمرانی و خدماتی با سرعت چشمگیری ادامه می یابد و در نتیجه رضایت مردم بیش از گذشته جلب خواهد شد. 

وی با اشاره به این که، ادامه پرداخت یارانه به صورت کنونی، مدیریت مالی کشور را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد، بیان کرد: در بسیاری از کشور های دنیا مبلغ یارانه به صورت مستقیم در اختیار شهروندان قرار نمی گیرد بلکه یارانه های درنظر گرفته شده در صندوق های سرمایه گذاری برای اجرای طرح های عمرانی در اختیار دولت قرار می گیرد و مردم از سود آن منتفع می شوند. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: ایجاد زیرساخت های مورد نیاز و انجام طرح های عمرانی از جمله مهمترین وظایف مسئولان است که برای تکمیل آن ها به بودجه های کلان نیاز است؛ اگر مردم با هوشیاری و اعتماد از گرفتن یارانه نقدی انصراف دهند و مبلغ حاصل از آن را در اختیار مسئولان کشور قرار دهند، ایران روز به روز آبادتر خواهد شد و مردم در شرایط بهتری به زندگی ادامه خواهند داد. 

وی بیان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته تنها 20 درصد از جمعیتی که هم اکنون یارانه دریافت می کنند، به طور حقیقی جزیی از اقشار آسیب پذیر هستند که قطع یارانه زندگی آنان را با مشکل مواجه خواهد کرد. 

وی ادامه داد: با انصراف افراد متمکن از دریافت یارانه نقدی، اعتبار مناسبی در اختیار دولت قرار می گیرد که می تواند با استفاده از آن حمایت های خود را از اقشار ضعیف گسترش دهد. 

رضوی گفت: دولت یازدهم در مدیریت مصرف منابع مالی تجربه های موفق زیادی دارد که برای نمونه می توان به اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد؛ در این طرح مردم مشاهده کردند دولت تنها با بخشی از درآمدهای خود (10 درصد درآمد کسب شده از محل هدفمندی یارانه ها) توانست تا حد زیادی هزینه های بخش سلامت را کاهش و وضعیت بهداشت جامعه را ارتقا دهد. 

طرح تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در کشور آغاز شد که تاکید بیشتر آن در یک سال نخست در بخش درمانی و کاهش هزینه های درمان و در سال دوم در حوزه بهداشت بود. 

با اجرای گام اول طرح تحول نظام سلامت هزینه های درمانی برای ایرانیان در نقاط شهری به 6 و در روستاها به سه درصد کاهش یافته است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم افزود: اگر یارانه ها به جای پرداخت مستقیم به مردم، برای انجام طرح های عمرانی مورد نظر در قم مورد استفاده قرار گیرد، چالشی بزرگ از سر راه مسئولان استان برای تامین اعتبارات مالی برداشته می شود و سرعت پیشرفت فعالیت های اقتصادی با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد. 

سید صدرالدین موسوی بیان کرد: اجرای دقیق و به هنگام طرح های عمرانی و اقتصادی با استفاده از یارانه ها در نهایت به نفع اقشار مختلف مردم است و معیشت آنان را بهبود می بخشد و این درحالی است که ممکن است پرداخت مستقیم یارانه به افراد نقش چندانی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ها نداشته باشد. 

وی با اشاره به این که دولت نمی تواند پرداخت یارانه ها به افراد را قطع کند، ادامه داد: دولت اجرا کننده قانون هدفمندی یارانه بر مبنای مصوبه مجلس شورای اسلامی است و اگر به این قانون انتقادی وارد می شود، برای اصلاح آن نیاز است تا راهکارهای مختلف در صحن مجلس، توسط نمایندگان مردم مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. 


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار