مسئولان بخش صنعت استان مطرح کردند؛
یک برنامه جامع،دقیق و کارشناسی شده بیشتر از هر زمان دیگر برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور احساس می شود.
کد خبر: ۴۷۴۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 07 August 2017
به گزارش تابناک قم، در چند سال گذشته وضعیت اشتغال در کشور نامناسب و در وضعیت بدی قرار داشت به نوعی که این روز ها می توان گفت به وضعیت بحرانی رسیده است و روز به روز نرخ بیکاری رو به افزایش است.

از همین رو مقام معظم رهبری در شعار سال های اخیر و همچنین شعار امسال را با اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده است تا اهمیت این موضوع بیش از پیش احساس شود و مسئولان کشور نسبت به ایجاد اشتغال در کشور گام موثری بردارند.

طبق آمار بانک مرکزی بیش از 4 میلیون 500 هزار خانوار ایرانی حتی یک شاغل هم ندارند که جمعیتی معادل 15 میلیون و 700 هزار نفر را شامل می شود از طرفی هم مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد که تنها درسه ماهه نخست سال جاری دولت قریب به یک میلیون شغل ایجاد کرده که از هدف گذاری970 هزار ایجاد شغل گذشته و تمامی هدف های سال جاری در بخش اشتغالزایی را محقق کرده است.

این در حالی است که علی ربیعی وزیر کار رفاه و اموراجتماعی نیز با اشاره به مشکلات زیاد برای تولید اشتغال گفت: با یك درصد رشد اقتصادی ١٠٠ هزار شغل ایجاد خواهد شد، اما امروزه این گونه نیست و باید مردم را در تولید شریك كرد.

ربیعی تاکید کرد که رویكرد رشد اشتغال فراگیر در دستور كار قرار گرفته و ابتدای سیاست های رفاهی ایجاد شغل است اما در سالهای اخیر كار كارشناسی برای اشتغالزایی انجام نشده و ما از نظریه ایجاد شغل پایدار توسط صنایع بزرگ عبور كردیم و رویكرد ما توجه به صنوف و صنایع كوچك و متوسط است.

اما تک نسخه شفا بخش دولت برای رونق واحدهای کوچک و متوسط که مد نظر وزیر کار هم هست اعطای تسهیلات است که در سال گذشته آغاز و امسال نیز با افزایش اعتبارات به میزان 30 هزار میلیارد تومان ادامه خواهد داشت.

 مصطفی کاویانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال، گفت: 506 میلیارد تومان در بودجه سال 96 برای اعطای تسهیلات بانکی در زمینه اشتغال به استان قم اختصاص پیدا شده است که به افراد متعلق می شود.

وی با اشاره به رسته های اولویت دار در استان قم در زمینه اعطای تسهیلات بانکی افزود: گردشگری، فناوری اطلاعات، فرش، توزیع محصولات فرهنگی، صنایع تبدیلی، صنعت پوشاک و منسوجات، صنایع چوب، تولید لوازم خانگی و قطعه سازی به عنوان رسته های اولویت در کارگروه اشتغال استان قم مصوب شده است.

این در حالی است که سود تسهیلات اعطایی به تولید در سایر کشورها از جمله ترکیه تنها 2 درصد است اما در ایران این تسهیلات با 18 درصد بهره داده می شود که هر تولیدی این تسهیلات را نمی تواند دریافت کند.

به هرحال که از این موضوع عبور کنیم مسیر طولانی و سخت دریافت و ارائه مدارک و تضامین و بوروکراسی ها موجود عملا تولیدکنندگان را از دریافت آن منصرف می کند و برخی از آنها هم به دلیل معوقات قبلی به محض واریز وام به حساب فرد بانک آن را صرف معوقات می کند و این وام به تولید ختم نمی شود.

با توجه به این موضوع حسن آقا جانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مشکل اصلی صنعت گران، اظهار داشت: مهمترین مشکل اصلی تولید کنندگان گران تمام شدن قیمت تولید کالا می باشد که به آن توجه نمی شود.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده و سود بانکی بالا از دلایل مهم گران شدن کالای تولیدی می شود که این از مشکلات روبروی صنعت گرن است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با اشاره به سود بانکی ، خاطرنشان شد: سود بانکی که از صنعتگران دریافت می شود 24 درصد تمام می باشد.

به هر حال این مشکلات موجود بر سر راه ایجاد اشتغال و بهتر شدن وضعیت اشتغال به دست بخش خصوصی با این مسائل امکان پذیر نیست و اگر چه دولت ها برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری تمام تلاش خود را انجام داده اند اما لزوم یک برنامه جامع،دقیق و کارشناسی شده بیشتر از هر زمان احساس می شود برنامه ای که در کوتاه مدت پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و در دراز مدت برای نسل ها بعدی تامین شغل کند.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار