فوتبال قم با پشت سر گذاشتن ۳ شب دوست‌داشتنی و پرخاطره ستاره‌های آینده و افتخارآفرین خود را در میان مستطیل سبز به نظاره نشست.
کد خبر: ۴۷۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰ 08 August 2017
به گزارش تابناک قم، آکادمی ملی فوتبال ایران که زیر نظر فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند مسئولیت نظارت بر برنامه‌های آموزشی فوتبالیست‌های کم‌سن و سال در سراسر کشور، همچنین برنامه‌ریزی برای استعدادیابی از نونهالان فوتبال‌آموز در همه استان‌ها و نیز تدوین برنامه آموزشی استاندارد مطابق با طرح ایده‌آل آموزشی فیفا را بر عهده دارد.

یکی از برنامه‌های مهم آکادمی ملی فوتبال، تعیین خط مشی مدارس فوتبال، استاندارد‌سازی آن‌ها و تدوین ساز و کار آموزش فوتبال‌آموزان در این مدارس است که در فصل تابستان بیش از پیش در انظار دیده می‌شوند.

مدارس فوتبال در همه استان‌ها زیر نظر کمیته جوانان هیأت‌های فوتبال استانی فعالیت می‌کنند و باید بر اساس معیارهای آکادمی ملی فوتبال فعالیت کنند. این معیار‌ها از صلاحیت مربیان و مدیران مدارس فوتبال آغاز می‌شود و به طرح تمرین‌ها و استانداردهای فیزیکی مدارس فوتبال می‌رسد.

بخشی از برنامه آکادمی ملی فوتبال ایران برای استعدادیابی از همه نونهالان علاقه‌مند به فوتبال در سراسر کشور این است که در خلال برگزاری دوره‌های تابستانه مدارس فوتبال، فستیوال‌هایی در استان‌ها با حضور منتخبان مدارس فوتبال برگزار شود تا بازیکنان مستعد هر استان توسط استعدادیاب‌های هیأت فوتبال آن استان‌ها مشخص و به آکادمی ملی معرفی شوند.

این بازیکنان در ۳ رده سنی و به صورت فستیوال‌های مجزا با هم رقابت می‌کنند و از استعدادیاب‌ها نمره می‌گیرند. آکادمی ملی فوتبال رده‌های زیر ۱۲ سال، زیر ۱۱ سال و زیر ۱۰ سال را به عنوان رده‌های سنی فستیوالی در نظر می‌گیرد. 

این رده‌های سنی تیم ملی و مسابقه‌های قهرمانی کشور ندارد اما برترین‌های هر استان در فستیوال کشوری شرکت می‌کنند که نوع غیررسمی مسابقه‌های قهرمانی کشور در آن رده است زیرا فیفا این رده‌های سنی را رده‌های مسابقه‌ها نمی‌داند و عقیده دارد بازیکنان در این رده‌ها باید از فوتبال لذت ببرند نه این‌که فضای رقابتی برای آن‌ها ایجاد شود تا جنبه لذت‌بخشی فوتبال برای نونهالان و خردسالان تحت تأثیر قرار گیرد.

شب‌های زیبای فوتبالی قم

زمین چمن ورزشگاه شهید حیدریان قم احتمالاً تا پایان سال چنین شب‌های باشکوهی به خود نخواهد دید. فستیوال مدارس فوتبال استان قم طی ۳ شب متوالی در این ورزشگاه برگزار شد و تقریبا همه مدارس فوتبال رسمی و دارای مجوز قم در این فستیوال حضور داشتند و البته‌‌ همان طور که هیأت فوتبال استان قم هشدار داده بود اجازه حضور در فستیوال‌ها به مدارس بدون مجوز و تحت فعالیت ارگان‌ها داده نشد. 

فستیوال با رژه رسمی همه مدارس فوتبال از مقابل جایگاه تعبیه‌شده آغاز شد و صحنه‌های زیبایی در ورزشگاه شهید حیدریان خلق کرد. مستطیل سبز به کارگاه‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده بود که در هر کارگاه یک الی ۳ استعدادیاب در حال بررسی وضعیت فنی فوتبالیست‌های نونهالی بودند که با شور و اشتیاق کودکی به دنبال نشان دادن توانایی‌های خود بودند. نکته ویژه در مورد فستیوال مدارس فوتبال این است که در مسابقه‌هایی که تیم‌های مدارس در برابر هم برگزار می‌کنند برنده و بازنده‌ای وجود ندارد. به عبارت دیگر هر تعداد گل که در این فستیوال رد و بدل می‌شود نه به حساب می‌آید و نه در جایی درج می‌شود بلکه همه چیز تحت تأثیر نگاه تیزبین استعدادیاب‌ها به بازیکنان است و این بازیکنان مستعد هستند که در کانون توجه قرار دارند و نه تیم‌ها یا نتیجه بازی.

حضور پررنگ خانواده فوتبال‌آموزان در این فستیوال‌ها از نکته‌های جالب توجه بود. خانواده‌هایی که با اشتیاق شاهد دویدن فرزند خردسالشان در میان سایر فوتبالیست‌های کوچک بودند و در پایان مراسم نیز با ورود به محل برگزاری فستیوال شروع به گرفتن عکس‌های یادگاری با فرزندشان در میدان سبز کردند.

در پایان فستیوال مدارس فوتبال تمامی تیم‌ها به صورت منظم با مسئولان و بزرگان فوتبال قم دست دادند و گواهی حضور خود در فستیوال را از دست بزرگان دریافت کردند.

آینده‌داران فوتبال

رئیس هیأت فوتبال استان قم اعتقاد دارد آینده فوتبال در قم در دست فوتبالیست‌های نونهال مدارس فوتبال است و سرمایه‌گذاری روی این رده سنی نقش کلیدی در آتیه پرطرفدار‌ترین رشته ورزشی دنیا در قم خواهد داشت.

«کریم بهرامی» در گفت‌وگو با همشهری در حاشیه شب پایانی فستیوال مدارس فوتبال قم اظهار کرد: هیأت فوتبال استان قم تابع تصمیم آکادمی ملی فوتبال در حوزه آموزش فوتبال است و شرایطی که امسال برای مدارس فوتبال استان قم در نظر گرفتیم بر اساس همین سیاست بود و بدون تردید این سیاست‌ها برای رشد فوتبال در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: این ایده که قم فوتبالیست با استعداد ندارد از سوی برخی افراد بیان می‌شود که یا درک درستی از وضعیت فوتبال در قم ندارند یا یه هر دلیلی نمی‌خواهند بپذیرند فوتبالیست‌های قمی چیزی از سایر استان‌ها کم ندارد. امروز فوتبال قم جوانانی دارد که در تیم‌های دیگر در استان‌های مختلف بازی می‌کنند و قم به تدریج روند صدور بازیکن به استان‌های دیگر را آغاز کرده است.

رئیس هیأت فوتبال استان قم گفت: اگر امروز برگزاری فستیوال مدارس فوتبال، استعدادیابی کار‌شناسی و صحیح و انجام مسابقه‌های لیگ‌های نوجوانان و نونهالان را جدی نگیریم در آینده به مشکل بر خواهیم خورد در حالی که این ایده امروز در فوتبال قم ساری و جاری است که فوتبال پایه در اولویت قرار دارد.

بهرامی تأکید کرد: نونهالان فوتبالیست قم در ۲ سال اخیر مورد توجه تیم‌های ملی قرار گرفته‌اند در حالی که در گذشته خبری از نگاه جدی و ارزشمند به تیم‌های پایه قم نبود. در این زمینه تلاش مربیان و باشگاه‌ها شایان توجه است و امیدواریم روند رو به رشد فعالیت مدارس فوتبال در چارچوب تعیین‌شده در آینده نزدیک نتایج خود را نشان دهد ضمن این که بر تعداد مدارس فوتبال دائمی استان قم افزوده شود.

خانواده‌ها همکاری کنند

«موسی رفیعی» یکی از مربیان فعال فوتبال پایه قم است که در فستیوال استعدادیابی مدارس فوتبال قم به عنوان استعدادیاب یکی از کارگاه‌ها مشغول به کار بود.

وی در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: الزاماً همه استعدادهای کشف‌ شده در فستیوال‌ها و باشگاه‌ها پیشرفت نمی‌کنند. دلیل آن هم این است که کشف یک استعداد همه کار نیست بلکه بخش اصلی کار زمانی شروع می‌شود که استعدادی که کشف شده در مسیر درست هدایت شود، پشتیبانی شود و به مسیر غلط نرود. ما در مورد بازیکنان نونهالی که استعداد پیشرفت دارند با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

رفیعی افزود: یکی از مشکلات جدی مربیان برای کمک به یک استعداد فوتبالی، دید غیرحرفه‌ای خانواده آن بازیکن مستعد به فوتبال است. به عبارت دیگر، پدر و مادری که تنها برای گذراندن وقت فراغت فرزند خود وی را به مدرسه فوتبال می‌آورند و برایشان مهم نیست فرزندشان یک استعداد درخشان در فوتبال است، چطور می‌توانند به رشد و تعالی آینده ورزشی فرزند خود کمک کنند؟

مربی مدرسه فوتبال عقاب ادامه داد: به عبارت دیگر اصل اولیه رشد یک بازیکن این است که وی از طرف خانواده خود که بیشتر وقت خود را با آن‌ها می‌گذراند به درستی حمایت شود. هنوز هم خانواده‌هایی وجود دارند که بین درس و ورزش فرزند خود حصاری بلند کشیده‌اند و این موضوع را به ذهن فرزند خود القا می‌کنند که راه ورزش و تحصیل، از هم جداست؛ در حالی که یک ورزشکار جوان موفق می‌تواند در علم و تحصیل خود نیز موفق باشد. ما نیاز داریم خانواده‌ها برای رشد یک فوتبالیست نونهال سلیقه‌ای و خودمختار عمل نکنند و حتماً از باشگاهی که فرزندشان در آن در حال آموزش است مشاوره بگیرند. مجموعه‌ای از عوامل رشد یک فوتبالیست را سبب می‌شود و نباید این موضوع را سرسری گرفت.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار