در جلسه بنیاد قم‌پژوهی مطرح شد؛
مدیرکل محیط زیست استان قم از انتشار اطلس طبیعت‌گردی استان قم در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۴۷۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴ 09 August 2017
به گزارش تابناک قم، سید رحمان دانیالی در جلسه شامگاه سه‌شنبه بنیاد قم‌پژوهی با اشاره به اینکه بیشتر مردم شهر قم را به حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران می شناسند، اظهار کرد: این درحالی است که شهر قم جذابیت‌های طبیعی بسیاری دارد که شاید اهالی هم آن را نشناسند.

وی افزود: اکثر استان‌ها اطلس طبیعت گردی و میراثی داشتند اما جاذبه‌های طبیعی در استان قم معرفی نشده بود و به همین خاطر تصمیم گرفتیم اطلسی برای معرفی جاذبه‌های طبیعی و میراثی تهیه کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه اطلس طبیعت گردی هزار نسخه چاپ رنگی خواهد داشت گفت: ۸۰ درصد پیگیری‌های مربوط به انتشار این اطلس به پایان رسیده و گردآوری اطلس میراثی قم نیز با همکاری میراث فرهنگی در دستور کار قرار دارد.  

وی با اشاره به اینکه در بیان از اهمیت محیط زیست صحبت زیاد مطرح می‌شود اما اعتقاد به اهمیت محیط زیست کم است اظهار داشت: با وجود چالش‌های زیست محیطی که در استان قم داریم، هنوز جاذبه‌های صنعتی بیشتر مورد توجه است.

دانیالی گفت: به دنبال معرفی جاذبه‌های گردشگری استان هستیم تا برای توسعه اقتصادی استان گردشگری بیش از صنعت مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته وی، درآمد گردشگری یک و سه دهم تریلیارد درآمد گردشگری است که نیمی مربوط به مناطق تالابی است. از طرفی ۱۰ درصد مساحت استان قم را تالاب ها تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه طبیعت گردی مسئولانه می‌تواند مانع از ضربه به محیط زیست شود گفت: به جز انتشار این دو اطلس که برای امسال برنامه‌ریزی شده، طرح محیط بان مجازی را هم توسط یکی از محیط‌بانان استان قم پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان قم اظهار کرد: نذر طبیعت طرح زیبای دیگری است که توسط دوستداران محیط زیست در قم شکل گرفته است.

برگزاری همایش وقف و محیط زیست

وی با اشاره به برگزاری همایش وقف و محیط زیست در استان قم برای ترویج نذر طبیعت ادامه داد: با ظرفیت خیران می‌توانیم نیازهای محیط زیستی استان قم مانند ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، سامانه هشدار گرد و غبار و ... را مرتفع کنیم چرا که این کارها با اعتبارات دولتی امکان پذیر نخواهد بود.

دانیالی با اشاره به همراهی محیط زیست استان قم با توسعه برخی از صنایع و شهرک‌های صنعتی گفت: در این عرصه البته باید ظرفیت استان قم را در نظر بگیریم و بارگذاری بیش از اندازه در استان نداشته باشیم.

وی با اشاره به طرح‌هایی که برای استخراج مواد معدنی از دریاچه نمک مطرح می‌شود اظهار کرد: برخی از روش‌هایی که دوستان برای این کار مطرح کرده‌اند آینده خطرناکی را برای قم رقم خواهد زد.

اهمیت طبیعت‌گردی مسئولانه

حامد تقوی، یکی از مولفان اطلس جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان قم هم در این جلسه با اشاره به تلاش‌ها برای جمه‌آوری اطلاعات و تصاویر این اطلس گفت: در جریان تدوین این اطلس تردید داشتیم که آیا فرهنگ جامعه ما به این حد رسیده که بتوانیم همه جاذبه‌های طبیعی را معرفی کنیم؟

وی با بیان اینکه مردم ما از نظر فرهنگی به ایده آل مطلوب نرسیده‌اند افزود: بوته کنی، آتش زدن، قطع درختان و زباله ریختن از جمله تخریب هایی است که مردم ما در طبیعت انجام می‌دهند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: نمی‌توانیم تا همیشه ظرفیت‌های طبیعی را از مردم مخفی کنیم بلکه باید فرهنگسازی کنیم تا طبیعت گردی بدون تخریب طبیعت رخ دهد.

نگرانی برای دریاچه نمک

عباس جعفری، دیگر فعال محیط زیست استان قم هم با اشاره به طرح‌هایی که برای استخراج از دریاچه نمک وجود دارد گفت: اکوسیستم دشت مسیله و دریاچه نمک بسیار شکننده است و در سه چهار دهه اخیر بیش از اندازه به این اکوسیستم فشار وارد آمده است.

وی با اشاره به برنامه‌های مطرح شدن برای استخراج مواد معدنی از دریاچه نمک افزود: فردی طرح داده که دریاچه نمک را خشک کنند تا عناصر قیمتی را استخراج کنند که این موضوع حتما به اکوسیستم منطقه زیان وارد خواهد کرد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اهمیت پرداختن به این موضوعات، از بی‌تفاوتی رسانه‌ها نسبت به این مسائل انتقاد کرد.

وی معتقد است ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان قم به خوبی انتخاب نمی‌شوند چرا که با انتخاب بهتر این ظرفیت‌ها می‌توان آسیب به محیط زیست را به حداقل رساند.

رضا علی اصل دیگر فعال محیط زیست استان هم با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در کشور ما بسیار کم است گفت: از چنین جامعه ای انتظار نداریم که در چالش‌های محیط زیستی حساسیت نشان دهد و از طرفی از بزرگان جامعه هم در این زمینه تحرکی دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان قم سرمایه های بسیار زیادی داریم ادامه داد: میتوان از طبیعت گردی برای حفاظت از محیط زیست بهره گرفت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار