عضو کنفدراسیون صنعت سنگ کشور گفت: در حال حاضر سنگبری‌های قم به دلیل مشکلات مختلف فقط با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸ 09 August 2017
به گزارش تابناک قم، مهدی رمضانی مقدم با اشاره به وضعیت صنعت سنگ در استان قم گفت: این صنعت در حال حاضر در بحران شدید به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲۰ سنگبری در قم مجوز فعالیت دارند، ابراز داشت: این در حالی است که تنها کمتر از ۱۰۰ واحد مشغول فعالیت هستند آن هم با ظرفیتی کمتر از ۲۰ درصد.

رئیس اتحادیه سنگبری‌های قم بیان کرد: تعطیلی سنگبری و از کار افتادن ماشین‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند ضرر زیادی را به دنبال دارد و برخی از سنگبری‌ها هم در همین حد که ماشین‌هایشان سر پا باشد و چند تن از کارگرانشان را نگه دارند مشغول فعالیت هستند.

مسیر صادرات سنگ باید هموار شود

وی به رکود شدید در بازار این صنعت اشاره و عنوان کرد: تنها راه خروج از این بحران هموار شدن مسیر صادرات است که در این مسیر هم مشکلات فراوانی وجود دارد.

رمضانی مقدم با اشاره به اینکه سنگ به بازار مسکن وابسته است به رکود در این بخش اشاره و ابراز داشت: رکود در بازار مسکن بازار سنگ را هم تحت تأثیر قرار داده است.

وی به مشکلات صادرات هم اشاره کرد و گفت: برخلاف آنچه که گفته می‌شود هنوز آثار تحریم‌ها بر بازار صادرات ایران از بین نرفته و جابجایی پول برای خرید و فروش برخی از مواقع ناممکن و برخی مواقع به سختی انجام می‌شود.

تعطیلی هزار و ۱۰۰ معدن در کشور

عضو کنفدراسیون صنعت سنگ کشور با تأکید بر این موضوع که ایران بالاترین تنوع سنگ را در جهان دارد، ابراز کرد: در حال حاضر هزار و ۹۰۰ معدن سنگ در کشور وجود دارد که پتانسیل خوبی را برای صادرات ایجاد کرده اما مشکلات این مسیر باعث شده تا تولید کنندگان ایرانی نتوانند وارد بازار صادرات شوند و به دلیل رکود در حال حاضر تقریبا هزار و ۱۰۰ معدن در کشور تعطیل شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مسیر صادرات سنگ ذهنیت بد و غیر قابل اعتمادی است که رسانه‌های دنیا در مورد ایران ایجاد کرده‌اند و اعتمادی نسبت به ایران وجود ندارد و ما برای وارد شدن به بازار باید برای هر مشتری توضیح بدهیم که ایران کشوری که آن‌ها تصور می‌کنند نیست.

رمضانی مقدم با اشاره به اینکه صنعت سنگ می‌تواند اشتغالزایی بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد، ابراز داشت: ما راهکارهایی در این زمینه را جمع آوری کرده‌ایم که چنانچه جنبه عملی پیدا کند قم می‌تواند به عنوان قطب سنگ و صادرات آن در کشور مطرح شود.

وی چین، هند، ترکیه و ایتالیا را به عنوان رقبای ایران در بازار جهانی معرفی و بیان داشت: حتی رقبای ایران هم خواستار سنگ ایران هستند.

عضو کنفدراسیون صنعت سنگ کشور گفت: بازار آمریکا بهترین بازار برای صادرات سنگ ایران بود که متأسفانه به دلیل تحریم‌ها این بازار از دست ایران خارج شده و به دست رقبای ایران افتاد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار