رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند.
کد خبر: ۴۷۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲ 10 August 2017
به گزارش تابناک قم، فهیمه فتاحی زاده افزود: بافت تاریخی، بافت فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی و بافت هایی با پیشینه روستایی، پنج گونه بافتی است که در شهرها نیازمند بهسازی، نوسازی و یا بازسازی است.

وی اضافه کرد: مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 133 هکتار از این شهر شامل این پنج گونه بافت می باشد.

وی با بیان این که محله ها و سکونتگاه های واقع در بافت فرسوده، تاریخی و سایر بافت ها نیاز به توجه و ساماندهی بیشتری دارد، گفت: ریزدانگی(مساحت کم قطعه)، نفوذناپذیر(عدم دسترسی مطلوب) و ناپایداری(عدم استحکام بنا) از ویژگی های اولیه بافت فرسوده است که ضرورت نگاه کلان سیاست گذاری در این خصوص، توجه به معیارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سایر جنبه های توسعه شهری را نیز روشن می کند.

فتاحی زاده در ادامه با بیان این که بناهای تاریخی نه تنها مانع توسعه شهر نیستند، بلکه به عنوان یک فرصت ارزشی و هویتی برای شهرها قلمداد می شوند، گفت: فعالیت ها و مداخلاتی که در بافت تاریخی انجام می شود شامل سه فعالیت نوسازی، بهسازی یا بازسازی است.

وی افزود: برخی بناها از نظر ارزش فیزیکی، کالبدی و اجتماعی فرسوده اند و قابل مرمت نیستند که باید تخریب و بازسازی شوند، برخی بناها با فعالیت بهسازی قابل بهره برداری است و برخی بناهای دیگر نیز باید نوسازی شود که البته بناهای واجد ارزش تاریخی، با رویکرد مرمت احیا می شوند.

وی تملک بناهای با ارزش با هدف حفاظت از آن ها را از طرح های اداره کل راه و شهرسازی قم عنوان و بیان کرد: خانه تاریخی لاجوردی زاده در منطقه باغ پنبه در سال 1394 تملک شده و آمادگی داریم در صورت اختصاص بودجه، مرمت این بنا را آغاز کنیم.

فتاحی زاده افزود: تملک سایر خانه های تاریخی برای کارکردهایی از جمله موزه، دانشکده های تخصصی معماری و شهرسازی برای دانشجویانی که در این حرفه ها آموزش می بینند، خانه گفتمان شهر یا پاتوق اجتماعی در دستور کار است.

وی اضافه کرد: بافت تاریخی شهر قم در درون بافت فرسوده قرار گرفته و در حال حاضر 315 هکتار بافت تاریخی در قم وجود دارد و 43 هزار تن در این بافت سکونت دارند.

وی بیان کرد: محله های حاشیه شهر یا سکونتگاه های غیررسمی به مرور زمان و توسط اهالی یا مهاجران، به شکل ناپایدار و بی کیفیت شکل گرفته و معمولا از امکانات شهری مناسبی هم برخوردار نیست و افراد بعد از استقرار در این محله ها از مدیران شهری مطالبه امکانات دارند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی قم افزود: ساکنان این مناطق از نظر اقتصادی آسیب پذیر هستند و مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی در این مناطق به چشم می خورد؛ آمار بالای اعتیاد، بیماری ها، معلولیت ها، فقر، نابسامانی، طلاق و سایر معضلات اجتماعی و فرهنگی به شکل پررنگ تری در مناطق حاشیه ای شهر دیده می شود.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های کنونی شهر قم در راستای بهسازی سکونتگاه های شهری، گفت: دیگر زمان آن نیست که صرفا به توسعه فیزیکی و رشد طولی شهر بپردازیم؛ چراکه این موضوع، هزینه های زیادی برای دولت و بخش خصوصی به دنبال دارد.

وی با بیان این که باید از بافت های مرکزی و میانی شهر که دارای زیرساخت ها و ظرفیت های موجود بیشتری هستند استفاده شود، ادامه داد: این امر نیازمند سیاست گذاری ویژه است و باید از الگوهای مثبت کشورهای دیگر یا الگوهای مثبتی که متخصصان حرفه شهرسازی ارائه می کنند از جمله رویکرد جذب سرمایه گذار استفاده شود.

فتاحی زاده افزود: لازم است تعدادی سرمایه گذار در این عرصه وارد شوند و به صورت مشارکتی طرحی تعریف و ساخته شود و امتیاز بهره برداری از آن طرح به مدت مشخصی که جوابگوی هزینه کرد و سود سرمایه گذار باشد به سرمایه گذار یا انبوه سازی که طرح را اجرا کرده، تفویض گردد.

وی با بیان این که خدمات دولتی از نظر زمانی و ریالی محدودیت دارد، گفت: مشارکت اجتماعی می تواند پایدار و دائمی قلمداد شود؛ به طوری که اگر افراد با رویکرد فرهنگی و آموزش پذیری به توانمندی برسند که خودشان مراقب فضای فیزیکی باشند، کفایت می کند تا این که انتظار داشته باشیم دولت مرتب و مکرر در این زمینه تامین اعتبار نموده و طرح های عمرانی اجرا کند.

وی ادامه داد: در این راستا تشکیل دفاتر تسهیل گری اقدام موثری محسوب می شود که از طریق پایگاه های محلی بتوان فعالیت های عمرانی و اقتصادی انجام داد و تاکنون یکی از این دفاتر در استان قم تشکیل شده است.

فتاحی زاده اضافه کرد: دفاتر تسهیل گری به منظور ارتباط با مردم محل، کشف نیازها و کمک گرفتن از خودشان برای رفع مشکلات و تعریف جامع نیازهای محله به مدیران شهری، تشکیل می شود.

وی همچنین به اهمیت آموزش و فرهنگ سازی در بین ساکنان محله های هدف اشاره و بیان کرد: کارشناسان اجتماعی و شهرسازی در پایگاه های بسیج و مساجد حاضر می شوند و مردم را نسبت به اهمیت بهسازی و ساماندهی محله های خود آگاه می کنند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی قم به امضای 2 تفاهم نامه اشاره و بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی در راستای سرعت بخشیدن به بهسازی بافت های فرسوده شهری با سازمان بسیج سازندگی به منظور اهداف عمرانی، مشارکتی و فرهنگی و با جهاد دانشگاهی با هدف آموزش و پژوهش، ترویج و اطلاع رسانی به منظور جلب مشارکت عمومی، تفاهم نامه منعقد کرده است.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات ارائه شده به ساکنان مناطق بافت های فرسوده، گفت: رونق این تسهیلات نسبت به سال های گذشته کاهش یافته، زیرا قرار بود دولت بخشی از درصد سود تسهیلات را پرداخت کند و باقی مانده را متقاضیان پرداخت کنند، ولی به دلیل نبود نقدینگی و اعتبار، این مساله محقق نشد، ولی کاهش سود تسهیلات بانکی به 12 درصد در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، از سال 1393 تا پایان خردادماه امسال، یک هزار و 354 متقاضی در قم تسهیلات مربوط به نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی را دریافت کرده اند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار