کد خبر: ۴۷۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 13 August 2017
روز کارگر بود که عده‌ای پلاکارد به دست مقابل محل همایشی که از سوی اداره‌کل تعاون در مرکز همایش‌های شهرداری قم برگزار شده بود، تجمع کردند و مطالبه‌شان این بود: این واحد صنعتی ذوب سرب که سال‌ها است در استان فعالیت داشته با وجود اشتغال 100 کارگر چرا بی‌دلیل و به یکباره تعطیل شده است؟ اگر فعالیت این واحد سرب مطابق با اصول زیست‌محیطی نیست پس چگونه دیگر واحد‌ها که همین حداقل‌ها را هم ندارند همچنان به کارشان ادامه می‌دهند؟ چه دست‌های پشت پرده‌ای نمی‌خواهد این واحد ذوب سرب به فعالیت خود ادامه دهد؟

پیش از این معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره پیگیری‌های زیست محیطی به خاطر فعالیت مجدد واحد ذوب سرب با ورود مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: "محیط‌‌زیست برای اجرای قوانین و تحقق ضوابط محیط‌زیست هزینه زیادی می‌دهد، ولی تلاش می‌کنیم قوانین و مقررات به‌درستی اجرا شود." اما ادامه فعالیت این واحد در کنار زمزمه‌ها و گمانه‌زنی جایی برای سکوت باقی نمی‌گذاشت.

اگرچه در آن زمان خبرگزاری تسنیم و دیگر رسانه‌های استان در گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی از مسئولان استانی این موضوع را پیگیر شدند اما این موضوع مسکوت ماند تا اینکه چندی پیش با غیبت چندباره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در جلسات استانی زمزمه‌هایی شنیده می‌شد مبنی براینکه «به علت ارائه مجوز فعالیت به واحد ذوب سرب رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از حضور در جلسات استانی منع شده است.»

همین موضوع سبب شد تا در گفت‌و‌گویی با احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در دفتر خبرگزاری تسنیم پیگیر پاسخ‌ها و اما و اگر‌ها شویم.

برخی رسانه‌ها با استناد به مصوبه کارگروه آمایش سال 88 صدور مجوز فعالیت واحدهای ذوب سرب در استان را غیرمجاز اعلام می‌کنند. از همین رو نسبت به اقدام سازمان صنعت، معدن و تجارت در صدور مجوز فعالیت به این واحد ذوب سرب انتقادات زیاد است. در این باره توضیح دهید.

سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز فعالیت هیچ صنعتی بدون مجوز و تائید سازمان محیط زیست در استان را نمی‌دهد و اجازه استقرار به آن‌ها را هم نخواهیم داد.

در بحث صنایع سربی سیاست استان تاکید دارم که ما مدافع محیط زیست هستیم و صنعتی را بدون تائید محیط زیست در استان مستقر نمی‌کنیم. در حال حاضر در استان بیش از 2300 واحد پروانه‌دار با نظر محیط زیست در حال فعالیت هستند با این وجود هر زمان سازمان محیط زیست آن‌ها را آلاینده اعلام کند از فعالیت آن‌ها ممانعت خواهد شد و اگر روند اصلاحی رعایت نشود پروانه فعالیت معلق خواهد شد.

درباره فعالیت این واحد ذوب سرب خاص که مورد بحث است، متاسفانه ما میراث‌دار اقدامات مسئولان گذشته هستیم. کسانی که در دوران فعالیت خود به 6-7 واحد ذوب سرب مجوز فعالیت دادند که البته این مجوز‌ها هم با نظر محیط‌زیست بوده و در حال حاضر با کمترین ظرفیت خود در حال فعالیت هستند. به‌طوری که یکی از واحدهای خوبی که در غرب‌آسیا در این زمینه فعالیت دارند در قم مستقر است. این واحدهای ذوب سرب کارشان بازیافت باطری‌های فرسوده داخل کشور هستند.

وزیر صنعت براین موضوع تاکید دارد که بازیافت این باطری‌ها کمک به محیط‌زیست است چرا‌که این باطری‌ها را نمی‌تواند در طبیعت‌‌‌ رها کرد از همین رو بازیافت آن‌ها اقدام مناسبی در راستای اقدامات زیست‌محیطی است. البته اعتقاد نداریم باطری‌های فرسوده وارداتی در این کارخانه‌ها بازیافت شود این موضوع باید توسط محیط‌زیست پیگیری شود اما بازیافت باطری‌های فرسوده داخلی باید در کشور انجام شود.

آیا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به این واحد آلاینده مجوز فعالیت داده است؟

این واحد ذوب سرب که مورد بحث است مجوز فعالیت خود را در سال 91 از کارگروه ستاد تسهیل دریافت کرده در آن زمان مسئولان وقت این مجوز را داده‌اند در حالی که الان پاسخ را از ما می‌خواهند. این واحد سرب از سال 86 کار خود را در  جاده قدیم قم- کاشان آغاز کرده بوده اما با پیشنهاد کارگروه ستاد تسهیل به یکی از شهرک‌های صنعتی منتقل شد و از سال 91 با نظر محیط زیست جواز تاسیس در شهرک صنعتی را دریافت کرد.

بعد از دریافت جواز تاسیس، باید پروانه دریافت کند، در سال 88 کارگروه آمایش مصوبه‌ای دارد که سازمان هیچ‌گونه جواز تاسیس ذوب سرب نداشته باشد اما این مصوبه در شورای برنامه‌ریزی مصوب نشده است. همین مصوبه کارگروه آمایش در سال 94 در شورای برنامه‌ریزی تصویب و اجرایی شد. با این وجود چون این واحد ذوب سرب مجوز ساخت را در سال 91 دریافت کرده با تائید محیط زیست دریافت کرده بنابراین منعی برای ادامه فعالیت آن وجود نداشته است.

واحد ذوب سرب تدبیر صنعت که محل بحث است با پیگیری‌ها و در جلسات متعددی در وزارت کشور و وزارت صنعت بنا به دستور مستقیم وزیر صنعت در 15 تیرماه 95 بنا شد پروانه فعالیت این واحد 1 روزه صادر بعد شاخصه‌های زیست محیطی تعیین شود.

با این اوصاف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نظر قطعی بر فعالیت این واحد صنعتی ندارد؟

بله، بعد از دستور وزیر صنعت بازهم بی‌گدار به آب نزدیم. بنا شد پروانه تا زمان اعلام‌نظر قطعی محیط‌زیست صادر نشود این در شرایطی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال 95 دو مرتبه دستور صدور مجوز فعالیت برای این واحد را داد اما با این وجود محیط زیست هیچ نظر قطعی در این باره صادر نکرد. با وجود دستور موکد وزیر اما سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ اعلام کرد: صدور پروانه برای این واحد میسر نیست.

بعد از شکایت واحد صنعتی در وزارت کشور چون از 6 فروردین ماه امسال این واحد پلمب شده بود در دفتر معاون وزیر صنعت سه مصوبه تعیین شد: نخست اینکه تعزیرات اعلام کند پلمب باز شود تا در زمان فعالیت واحد صنعتی شاخصه‌های زیست محیطی بررسی شود، دوم اینکه استانداری در این زمینه همکاری کند و بند سوم این بود که واحد ذوب سرب مذکور باید شاخصه‌های زیست محیطی و EMP اعلام شده از سوی محیط زیست را اجرا کند و بعد از تائید اداره کل محیط زیست استان پروانه فعالیت صادر شود.

وزیر در 15 تیرماه دستور داد پرانه فعالیت صادر و ظرف یک روز به رویت وزیر برسد. بعد از تلاش‌های زیاد، وزیر استان را مکلف کرد. البته این پروانه مشروط صادر شده بر این اساس که پروانه 2 ماهه است و این واحد صنعتی باید براساس تعهد دو ماهه همه شاخصه‌های زیست محیطی را انجام و تائید محیط زیست را بیاورد در غیر این صورت پروانه تعلیق خواهد شد.

با این اوصاف تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند تکلیف فعالیت این‌گونه واحدهای صنعتی که گفته می‌شود همسو با مسایل زیست محیطی نیست روشن کند؟

بله، قطعا. بعد از صدور این پروانه، به محیط زیست اعلام کردیم پروانه با توجه به دستور وزیر صادر شده  خواهشمند است شاخص‌های زیست محیطی در مورد این واحد سریع‌تر اعلام شود. اگرچه سازمان محیط‌زیست هنوز در این زمینه اقدامی انجام نداده با این وجود از HSEE واحد وزارت صنعت 5 مرحله برای این واحد تعیین شده که در صورت عدم اجرا این واحد پلمب خواهد شد.

آیا در صورت مخالفت کارشناسی سازمان محیط‌زیست اراده‌ای برای توقف فعالیت این واحد یا واحدهای دیگر که آلاینده تشخیص داده شود وجود دارد؟

صدور این پروانه مشروط و دارای بازه زمانی 2 ماهه است. در صدور پروانه برای این واحد هیچ ملاحظه‌ای نداریم حتی اگر محیط زیست نیاید در این زمینه پیگیر هستیم. در صورتی که این واحد تائیدیه محیط زیست استان یا کشور را نداشته باشد 100 درصد پروانه تعلیق خواهد شد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار