مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم گفت: ماهیانه هفت هزار تن آرد یارانه ای در بین واحدهای نانوایی دولتی درقم توزیع می شود.
کد خبر: ۴۷۷۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴ 13 August 2017
به گزارش تابناک قم، بهزاد رادمنش روز یکشنبه در «جلسه شورای سیاست گذاری گندم، آرد و نان» در استانداری قم اظهار داشت: این مقدار آرد یارانه از سوی پنج کارخانه تولید آرد در اختیار واحدهای نانوایی قرار می گیرد. همچنین ماهیانه 2 هزار تن آرد به صورت آزاد به آنها داده می شود.

وی با بیان این که امسال 25 هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان استان قم خریداری شده است گفت: این مقدار گندم برای مصارف داخلی و بقیه نیاز قم به گندم نیز از سایر استانها با رعایت استانداردهای مدنظر خریداری و درسیلوها ذخیره سازی خواهد شد.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کیفیت گندم و نان در قم افزایش یافته است به گونه ای که درصد سبوس برای واحدهای نانوایی سنگک به 15 درصد و برای سایر انواع نان به 18 درصد ارتقا پیدا کرد.

رادمنش تاکید کرد: باید آموزش های لازم به صاحبان نانوایی ها ارائه شود تا از آردها با درصد سبوس کم استفاده نکنند.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان قم نیز در بخش دیگر این جلسه با اشاره به این که 80 واحد نانوایی بدون پروانه در قم فعالیت می کنند گفت: نظارتی بر روند فعالیت این نانوایی ها صورت نمی گیرد و این واحدها به راحتی از آردهای بی کیفیت تهیه شده از خارج استان اقدام به پخت نان می کنند.

ابوالفضل عالمی زاده ادامه داد: اسامی این واحدها بارها اعلام شده ولی رسیدگی لازم صورت نگرفته است و در این حوزه نیازمند همکاری دستگاه های حاکمیتی برای ساماندهی آنها هستیم.

وی تعداد واحدهای فعال نانوایی را 800 مورد در قم ذکر کرد و گفت: این تعداد نانوایی شامل حدود 280 مورد واحد نانوایی سنکگ، 350 مورد واحد نانوایی لواش و تافتون و بقیه واحدهای نانوایی بربری هستند.

به گفته وی، 600 واحد نانوایی در قم، دولتی بوده و بقیه به صورت آزاد فعالیت می کنند.

وی با بیان این که عمده مشکل واحدهای نانوایی استان قم، واحدهای آزاد و بدون پروانه هستند بیان داشت: همه واحدهای دولتی نانوایی آمادگی دارند تا با افزایش درصد سبوس ،نان با کیفیت را در اختیار مردم قرار دهند.

وی تصریح کرد: نزدیک به چهار سال می باشد که نرخ نان درنانوایی های دولتی تغییر نکرده، در حالی که هزینه های جاری این واحدها افزایش یافته است.

سید ابراهیم صحفی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف قم نیز در این جلسه گفت: 416 مورد بازرسی از واحدهای صنفی نانوایی در قم از ابتدای سال صورت گرفته و به 60 مورد گزارش های مردمی رسیدگی شده است. 

وی ادامه داد: نانوایی ها از کیفیت و قیمت آرد راضی نیستند که در همین راستا باید از کارخانه های تهیه آرد نیز به صورت دائمی بازرسی صورت گیرد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با بیان این که بسیاری از بیماری ها با کم بودن مقدار سبوس در نان ارتباط دارد، گفت: ریزش و سفیدی مو، مشکلات روده ای، افزایش کلسترول خون، کم خونی و کمبود ویتامین B و سایر بیماری ها از کمبود سبوس ناشی می شود که باید مقدار سبوس در نان مورد توجه نانواییان قرار گیرد.

حمیدرضا غلامحسینی گفت: تعدادی از کارخانه های آرد استان قم مقدار درصد سبوس نان را رعایت نمی کنند که این امر در آینده مشکلاتی را برای مردم به همراه می آورد.

وی افزود: باید کارخانه ها ملزم به رعایت استانداردها شوند و فرهنگسازی استفاده از نان سبوس دار در بین مردم گسترش یابد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم نیز دراین جلسه،کم فروشی را به عنوان عمده تخلفات واحدهای نانوایی ذکرکرد و گفت: کاهش وزن نان توسط برخی از نانوایی ها باعث نارضایتی مردم شده که دراین راستا با متخلفان برخورد شده است.

مهدی ریاضی ادامه داد: نانوایی های متخلف اعلام کرده اند که افزایش قیمتی طی چند سال اخیر در قیمت نان صورت نگرفته است و از این طریق جبران هزینه ها را انجام داده اند.

به گفته وی، استعمال دخانیات در واحدهای نانوایی از دیگر موارد شکایت های مردمی بوده است که دراین جلسه مورد رسیدگی قرار گرفت.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
به نظر من علاوه بر نظارت بر كارخانجات استان قم براي توليد با كفيت و بهداشتي بر نحوه ورود گندم مناسب به سيلوي گندم شركت غله استان نظارت مداوم و برنامه ريزي شده داشت
همانگونه كه گفته شد در استان فقط 25000 تن گندم وجود دارد و حدود 110000 تن گندم مورد نياز سالانه را بايد از استانهاي ديگر تهيه كرد و اگر مديران استان بتوانند گندم مناسب با گلوتين بالا از استانهايي كه گندم مرغوب دارند مانند استان گلستان تهيه نمايند كيفيت آرد استان به شدت بهبود ميابد
البته بايد كلا تدبيري انديشيد كه جهاد كشاورزي با يك حركت انقلابي عمليات بهبود كاشت گندمهاي مرغوب در استان را با كمك پژوهشكدههاي مربوطه براي كشاورزان عملياتي نمايد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار