کد خبر: ۴۷۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹ 14 August 2017
به گزارش تابناک قم، "راننده وانت میوه فروشی پس از درگیری با ماموران شهرداری فوت کرد"، "این مرد 3 کودک داشت"، "این مرد بعد از تذکر شهرداری تعهد هم داد اما قائله ختم پیدا نکرد" و... از دیروز ذهن و روح شهروندان قمی با دو خبر دلخراش آزرده شده است. دامنه این خبر اما به همه کشور هم رسید. برخورد بد و نامناسب برخی ماموران شهرداری آنقدر سیاه بوده که حالا دیگر کسی متعجب نمی شود. همه یک سوال دارند؛ چرا؟

پس از فوت مرحوم مظفر عباسی راننده وانت بارهای میوه با احترام به همکارشان حقشان را مطالبه کردند. تنها شغل و کار ما همین ماشین و بار روزانه میوه ای است که در شهر می فروشیم. بارها جریمه شدیم، بارها خسارت دیدیم، بارها درگیر شدیم تنها به این دلیل که شغلمان میوه فروشی است. 

پلاکاردهایی در دست داشتند با این مضمون که "ما میوه فروشان فرزندان ایرانیم، ما را نکشید" و این اعتراضی است به همه مسئولان استانی و کشوری، یعنی ما نه تنها تا دیروز امنیت شغلی نداشتیم حالا امنیت جانی هم نداریم.

مرحوم مظفر عباسی به گفته همسایه ها و شاهدان عینی مدت ها بوده که از این طریق امرار معاش می کرده اما این حادثه تلخ پرونده زندگی اش را بست. مرگ یک انسان صرف نظر از جایگاه و موقعیت اجتماعی او می تواند دردناک باشد، اما برخی اتفاقاتی که در چگونگی محروم شدن یک فرد بی گناه از حق زندگی اتفاق می افتد می تواند میزان رضایت مندی یا گله مندی مردم از مسئولان شهری را در خود جلوه گر باشد. 

صرف نظر از اینکه مقصر اصلی فوت میوه فروش عیال وار قمی چه چیزی یا چه کسی است بازخوردها و پیامدهایی که این مرگ ناخواسته از خود به جا گذاشت میزان نارضایتی و گله مندی از نهادی که خود را متولی مدیریت شهری می داند، است. 

نحوه جهت گیری های مردم از اتفاق افتاده گویای این مطلب است آتش های زیر خاکستر مردم به خاطر گره افکنی های برخی نهادها در ارائه تسهیلات و اعطای مجوزات با یک اتفاق شعله ور می شود و تمایلات درونی خود را بروز می دهد.

همان گونه که از بسیاری از انسان های بی تفاوت و خودخواه به عنوان مردگان عمودی یاد می شود از  جامعه‌ای نیز که به سمت و سوی خشونت و بی مهری میل کند نیز می توان به عنوان یک جامعه مرده و بی حرکت نام برد. حقیقت این است با تکیه براخلاق و انسانیت می توان گفت اگر در جامعه اى حق مظلوم از ظالم گرفته نشود، اين جامعه مرده است. جامعه اى كه امر به معروف و نهى از منكر و انتقاد و آزادى و عدالت ندارد، مرده است.

حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود، این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به دنبال دارد.

حقوق بشر علاوه بر ابعاد بیرونی، مشمول هویت و احترام و حفظ کرامت ذاتی یک انسان نیز می شود، به عنوان مثال کارگری که پس از ساعت ها ایستادن در کنار خیابان به امید یافتن کار دست خالی قصد خانه می کند ابتدائی ترین حقوق انسانی از وی سلب شده، چرا که بخشی از هویت و شخصیت او خدشه دار شده است که به نوبه خود می تواند سبب انواع تنش، نزاع و ناهنجاری های اجتماعی شود. 

بیکاری و عدم یافتن کار مناسب بسیاری از شهرنشینان را به سوی دست فروشی سوق می دهد که تنها مختص به کشور ما هم نیست و در همه جای دنیا می توان اثری از آن را یافت. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا با ساماندهی دست فروشان در محیط های مناسب علاوه رونق کسب و کار جاذبه های زیبایی نیز برای گردشگران ایجاد کرده اند که منبعی برای شناختن و فروش صنایع دستی آنها به شمار می رود.

با آنکه از دست فروشی به خاطر معایبی که در زمینه اقتصاد یک کشور می گذارد به عنوان یک معضل شهری یاد می شود، اما در واقع همین خرده فروش ها نمایشگر  نشاط و سرزندگی یک جامعه است که همیشه در کنار آنها عده ای از شهروندان مشغول خرید و چانه زنی هستند که با ساماندهی مناسب خود می تواند در جهت رونق اشتغال شهر قدم های موثری برداشت. 

به هر اندازه که ساماندهی دستفروشان لازم و با اهمیت است، هتک حرمت و ضرب و جرح از سوی افکار عمومی غیر قابل پذیرش است از همین رو است که نباید با برخوردهایی که شخصیت و هویت انسانی یک فرد را مخدوش می کند آرامش روانی جامعه را در ورطه انفجار قرار داد.

افکار عمومی در این حادثه فارغ از هرگونه موضع گیری، در انتظار پاسخ مناسب و به هنگام مجموعه شهرداری و اتخاذ تصمیمی مدبرانه برای حوادث مشابهی است که اگر از امروز برای آن چاره اندیشی نشود در آینده نزدیک باز هم رخ خواهد داد.

رشد فزاینده پدیده دستفروشی نه بخاطر علاقه ذاتی به این شغل که نتیجه ناکارآمدی دولت ها در ایجاد اشتغال است، بنابراین برای  ساماندهی دست فروشان نباید سفره آنها را جمع کرد بلکه ابتدا تدابیری برای آن اندیشیده شود سپس به جمع آوری آنها از سطح خیابان ها اقدام کرد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
دستفروشان وانتی باعث گره ترافیکی شدید هستند و خیابان هر چقدر هم که عریض باشند چنان وانت خود را وسط خیابان رها می کنند که در نهایت یک پراید به سختی بتواند از کنار آن رد شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار