مدیرکل پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری:
مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم گفت: با توجه به این که شهرداری از متولیان اصلی نظارت بر وضعیت بوستان ها به ویژه درممنوعیت استفاده از قلیان در این اماکن عمومی است، ولی گزارش های رسیده حاکی از نبود نظارت مطلوب این نهاد بربوستان های سطح شهر است.
کد خبر: ۴۸۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷ 20 August 2017
به گزارش تابناک قم، سعید کاویانی افزود: با توجه به این که محیط پیرامون ما متشکل از سه مولفه مهم کالبد شهر، مدیریت شهری و شهروندان است، می توان گفت که اساسا نبود کارکرد صحیح هر یک از این مولفه ها می تواند بسترساز برخی از جرایم و یاآسیب های اجتماعی باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده به یقین کالبد شهر در اشکال مختلف می تواند تاثیر بسزایی در نوع زندگی و گسترش فرهنگ شهروندی و یا خدای نکرده زیست شهرنشینی داشته باشد. 

وی ادامه داد: در حوزه کالبد شهری با توجه به تصریح قانون گذار یکی از متولیان امر شهرداری است، هر چند که در کنار این نهاد تشکل های دیگری نیز انجام وظیفه می نمایند، در نتیجه بر اساس ماده 50 به بعد قانون شهرداری ها علاوه بر وظایف عمرانی، وظایف فرهنگی و اجتماعی نیز برای شهرداری تعریف شده است.

کاویانی بیان کرد: بر این اساس می توان گفت که اجرای دقیق این وظایف می تواند چهره یک شهر آباد با رویکرد فرهنگ شهروندی را به همراه داشته باشد، در حوزه پارک ها و معابر نیز نوع المان شهری و ساختار طرح های تفریحی فرهنگی و ورزشی نیز تاثیرهای خاص خود را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر رویکرد صرفا ایجاد طرح های عمرانی بدون پیوست امنیتی و فرهنگی باشد، در هر حوزه آسیب خاص خود را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در این راستا در قم رویکردی که ملاحظه می شود که چهره مناسبی از فرهنگ اصیل استانی را برای زائران و مجاوران به ویژه در پارک ها و میادین عمومی به ما ارائه نمی دهد، به طور مثال در یک نگاه گذرا در اوقات فراغت خانواده ها در پارک ها، وضعیت استفاده از قلیان را می توان به نحو گسترده ای ملاحظه کرد.

کاویانی بیان کرد: در این راستا با توجه به تصریح ماده 13 قانون جامع دخانیات و تاکید تبصره هفت آیین اجرایی این قانون مبنی بر ممنوعیت استفاده از قلیان در معابر عمومی و پارک ها را می توان یادآور شد و این امر بیانگر این است که متولیان اقدامات مطلوب و شایسته را برای فرهنگ سازی در خصوص ممنوعیت استفاده از قلیان در معابر عمومی و پارک ها مبذول ننموده و یا این که این اقدامات به صورت جامع و کامل تاثیرگذار نبوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یک طرح کامل برای ساماندهی پارک ها در سطح استان ملاحظه نمی شود تا بتوان به استناد آن شاهد یک محیط سالم برای خانواده ها بود.

وی بیان کرد: همانطور که در محیط پارک ها با نصب تابلو و از طریق بلند گو برای ممنوعیت نسبت به ورود به فضای سبز و برپایی چادر اقدام می شود، باید در رابطه با قلیان نیز ضمن ممنوعیت عرضه قلیان و یا وسایل استفاده از آن در غرفه های فعال در فضای سبز پارک ها، از طریق پارک بان ها با شیوه های مطلبوب و اسلامی فرهنگ سازی شود.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم اضافه کرد: وضعیت ظاهری پارک ها در ساعت های اوج استفاده خانواده ها، مطلوب شهر کریمه اهل بیت(س)، زائران و مجاوران نمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود مصوبه جلسه مشترک اتاق اصناف سازمان صنعت و معدن و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با شهرداری و مرکز بهداشت در سال 95، مبنی بر لزوم ارائه یک طرح جامع در خصوص ساماندهی وضعیت پارک ها، از سوی شهرداری، امید است که هر چه سریع تر ماموران دستگاه پرتلاش و زحمت کش شهرداری در کنار موفقیت های کسب شده در سایر حوز ها در راستای اجرای این قانون و مصوبات به عمل آمده آن قدم های موثری بردارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار