ماهنامه سپهر اقتصاد قم در شماره روز 29 مردادماه مطلبی با عنوان «سرنوشت نامعلوم فرودگاه؟ این بار روس ها، شهرداری، کنسرسیوم و یا...» را منتشر کرد.
کد خبر: ۴۸۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱ 21 August 2017
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: یک شرکت روسی، پروژه ساخت شهرک فرودگاهی در شهر قم به هزینه 2.8 میلیارد یورو را بر عهده گرفته است. خبری که به سرعت در محافل استان شنیده شد و موضع گیری های مختلفی در مورد آن صورت گرفت.

در خبرها به نقل از ریانووستی روسیه آمد: شرکت روسی "رگیون ترانس نفت” پروژه ساخت مجموعه فرودگاهی در شهر قم را به مبلغ 2.8 میلیارد یورو را بر عهده گرفته است. این روزنامه در ادامه نوشت: "شرکت روسی "رگیون ترانس نفت” پروژه اجرای جامع ساخت و راه اندازی تعدادی از مناطق مسکونی در جزیره کیش و شهر قم (واقع در 140 کیلومتری جنوب تهران)را بر عهده گرفته است.”

خبری که به سرعت از سوی برخی مقامات استان تکذیب شد اما محمد علی شفیعی مدیرعامل فرودگاه بین المللی قم به ایرنا گفت: با وجود تمایل روس ها برای سرمایه گذاری در فرودگاه بین المللی قم، تعطیلی 2 ساله این طرح مانع استفاده از این فرصت سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: اخیرا شرکت روسی ‘رگیون ترانس نفت’ برای سرمایه گذاری درطرح های مختلف از جمله فرودگاه بین المللی قم و هتل و هواپیمایی ارم متعلق به شرکت ارم کیش اعام آمادگی کرده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه این مساله مانع سرمایه گذاری شرکت روسی در این طرح شده است، با این وجود آنها علاقه مند هستند در صورت برطرف شدن موانع کار و فراهم شدن شرایط مساعد در فرودگاه سرمایه گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: عاوه بر روس ها، شرکت های چینی، ترکیه ای و شرکت هایی از برخی کشورهای دیگر نیز برای سرمایه گذاری در هتل سازی ابراز تمایل کرده اند که امیدواریم با حل مشکلات و موانع بتوانیم سرمایه های خارجی را جذب کنیم.

وی با انتقاد از حمایت نکردن مسئولان از جذب سرمایه خارجی، گفت: متاسفانه نظر مسئولان استان قم نسبت به احداث فرودگاه و در نتیجه حمایت از سرمایه گذاری خارجی در این طرح مساعد نیست و همین مساله موجب مسکوت ماندن میلیاردها تومان سرمایه شده است.

مدیرعامل فرودگاه قم افزود: اگر چند ماه فرصت می دادند فاز نخست فرودگاه به اتمام می رسید و نخستین پرواز انجام می شد. 

اما علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین بهره برداری از تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم در تیرماه سال جاری گفت: وضعیت فرودگاه پیچیده قم در جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت که به زودی به سرانجام می رسد وطی بررسی های صورت گرفته مشکلات حل شده و مردم استان قم صاحب فرودگاه خواهند شد. 

وی در مرداد ماه نیز درجمع خبرنگاران گفت: بحث هایی درباره احداث فرودگاه در قم مطرح بود و اجازه هایی از ستاد فرماندهی کل قوا و وزارت راه و شهرسازی در این رابطه گرفته شد و بعد از تایید نظر کارشناسی مشخص شد که قم به فرودگاه نیاز دارد و باید کار در این رابطه سامان یابد و در این زمینه تصمیم گیری اصلی انجام شده است.

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز به به جلسه برگزار شده مقامات عالی استان با آخوندی وزیرراه و شهر سازی اشاره و گفت: در جلسه رئیس مجلس شورای اسامی، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی بر لزوم تکمیل و نیاز شهر قم به فرودگاه بین المللی تأکید شد و مقرر گردید وزارت راه و شهرسازی کم کهای لازم برای را ه اندازی هر چه سریع تر فرودگاه بی نالمللی قم را صورت دهد.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز طی اظهاراتی در مورد وضعیت فرودگاه گفت:فرودگاه قم از بن بست خارج شد، وزیر راه و شهرسازی در ابتدا اعتقادی به این که قم دارای فرودگاه باشد، نداشت اما نظر وی عوض شد.

در میان این صحبت ها یک شنیده که مدت ها مطرح بود گویی رنگ واقعیت می پذیرد و آنچه لاریجانی تلویحا در دیدار نوروزی شهردار قم بعنوان مساعدت شهرداری قم در اتمام فرودگاه از شهرداری خواسته بود از زبان شهردار شنیده می شود یعنی :احتمال واگذاری فرودگاه قم به شهرداری.

سقائیان نژاد در حاشیه برگزاری جلسه تجلیل از خبرنگاران در مرداد ماه گفت: واگذاری ادامه ساخت فرودگاه قم از طرف استانداری قم به شهرداری مطرح شده است ودر جلساتی که با استاندار داشته ایم قرار شده است مجوز های لازم از طرف وزیر راه و شهرسازی برای ساخت فرودگاه به استانداری داده شود. 

وی ادامه داد: ما کار مطالعاتی خود را با به کارگیری مشاورین آغاز کرده ایم؛ اما تا مسائل حاشیه از جمله مشکلات حقوقی این پروژه مانند تعیین تکلیف سرمایه
گذار قبلی حل نشود وارد کار عملی نخواهیم شد. اگر قرار باشد فرودگاه به شهرداری واگذار شود باید تفاهم نامه هایی به امضا برسد و مراحل واگذاری تدوین شود. 

وی خاطرنشان کرد: این مسئولیت هنوز برای شهرداری مسجل نشده اما مذاکرات با اطلاع نمایندگان قم در مجلس در جریان است. در صورت واگذاری مسئولیت ساخت فرودگاه شهردای مصمم به تکمیل و راه اندازی آن است.

در این خصوص وقتی نظر مقامات استانداری را در این خصوص جویا شدیم آنها از تشکیل کنسریومی با حضور منطقه اقتصادی سلفچگانْ شهرداری قم یکی از بانک های کشور و یک سرمایه گذار خبر دادند و گفتند هنوز اعضای این کنسرسیوم نهایی نیستند و می تواند اعضای جدید به آن افزوده شود. 

حال باید منتظر ماند و دید بالاخره گره فرودگاه قم بالاخره باز خواهد شد و سرمایه گذارانی که این روزها در پی احقاق حق خود هستند با چشمان خود پرواز هواپیما از فرودگاه بین المللی قم را خواهند دید؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار