مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: مساجد باید محل وفاق و وحدت آحاد مردم و مسئولان باشد تا بتوان بسیاری از آسیب های اجتماعی را رفع کرد.
کد خبر: ۴۸۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 21 August 2017
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام سعید روحانی با گرامیداشت 30 مرداد ماه روز جهانی مساجد افزود: مسجد دارای جایگاه مهمی در دین مبین اسلام است و در صدر اسلام مساجد، محل اتفاقات مهمی بود و بسیاری از برنامه ها، آئین ها و امور مهم در مساجد انجام می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از وقتی که کارها و امور مهم از مساجد گرفته شد کارکرد و رونق خود را از دست داد و صرفا محل عبادت شد و از آن زمان جامعه نیز با آفات زیادی مواجه گردید.

 روحانی یادآور شد: مسئولان باید بر اساس مسجد محوری برنامه های خود را در رفع مشکلات پیش ببرند اگر مساجد محل رجوع شود دوباره رونق خود را پیدا می کند.

وی اظهار کرد: مساجد، مامنی برای تامین نیازهای روحی، معنوی، فرهنگی، دینی و اجتماعی هستند و غفلت از این ظرفیت مهم می تواند آسیب های بیشماری را جامعه وارد کند.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد: امروز خانواده ها در گرداب فضای مجازی غوطه ور شده اند و با آفات و آسیب های جدی مواجه هستند و اگر مساجد نتوانند در این شرایط به جذب مخاسب به ویژه در میان خانواده ها و جوانان و نوجوانان بپردازند عملا نمی توان آسیب ها را رفع کرد.

وی بیان کرد: اگر مسجدی نتواند زیرساختها، سخت افزارها و امکانات را در جذب قشر جوان فراهم سازد نمی توانیم این سرمایه های عظیم انسانی را با مساجد آشتی دهیم از این رو یکی از برنامه های مهم ایجاد فضایی جذاب برای جوانان است.

روحانی ادامه داد: مساجدی که از نظر امکانات و سخت افزاری آمادگی لازم را داشته باشند با مشارکت سازمان وزشی و فرهنگی شهرداری و کانون های فرهنگی مساجد مبادرت به نصب تجهیزات ورزشی در آن می نمائیم تا جذابیت مساجد را بالا ببریم.

وی ادامه داد: تاکنون 8 مسجد در سطح استان قم در قالب تفاهم نامه هایی مجهز به وسایل ورزشی شده اند و ما بر آنیم تا مساجد بیشتری را نیز به خصوص در اوقات فراغت مجهز نمائیم.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های راهبردی نیز حضور خانواده ها در مساجد است که در این زمینه نیز برنامه های متعددی را در ایجاد انگیزه برای حضور خانواده ها در برنامه های فرهنگی مساجد در دست اقدام داریم.

وی تصریح کرد: حدود 730 نشست با ماموریت محتوایی و فرهنگ ساز در قالب تفاهم نامه هایی در استان قم در جذب جوانان و خانواده ها برگزار شده است و همچنین در تفاهم نامه هایی برای برخی از مساجد متقاضی، اساتیدی را برای انجام برنامه های فرهنگی فرستاده شده است.

وی گفت: جلسات ترویجی و سبک زندگی اسلامی نیز از برنامه های مهم در مساجد است که با همکاری موسسه سبک زندگی آل یاسین این جلسات برگزار شده است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم اظهارکرد: مهارت افزایی خانواده ها و جوانان، طرح مباحث اقتصاد مقاومتی، مدیریت مصرف در خانواده ها، اشتغال و افزایش جمعیت، آموزش والدین در ایجاد ارتباط با نسل جوان و بصیرت افزایی از جمله فعالیت ها در جذب جوانان به شمار می رود.

وی اظهار کرد: همچنین کارآفرینی و ایجاد تعاونی های قرض الحسنه و تبیین فرهنگ اجتماعی و مقابله با آسیب های اجتماعی مطابق با دستورات 6 گانه رهبری پیرامون رفع معضلاتی همچون طلاق و اعتیاد، حاشیه نشینی و مواد مخدر از برنامه های مهم در جذب مردم به سمت مساجد است.

روحانی بیان کرد:70 درصد از برنامه های کانون های مساجد در استان قم، در طول 4 ماه ویژه طرح اوقات فراغت انجام می شود که امیدواریم با رونق مساجد بتوان مسئولان را نیز جذب برنامه ها کرد که بی شک برنامه های فرهنگی،اجتماعی، تفریحی و حمایت مسئولان به مساجد رونق می بخشد.

وی گفت: روز مساجد دارای پیام مهمی در وحدت است و ما باید با نگاه ویژه مسئولان، کاردکرد مساجد را احیاء کنیم در این عرصه همه دارای وظیفه ای سنگین هستیم.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم درباره برنامه های این کانون نیز گفت: تاکنون 40 هزار نفر عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد شده اند البته برنامه های کانون افراد بیشتری را تحت پوشش خود قرار می دهد.

وی افزود: در شهر قم 800 مسجد است و در این راستا 580 کانون مساجد نیز فعال است که 400 کانون تفاهم نامه هایی را در خدمت رسانی امضاء کرده اند.

روحانی عنوان کرد: از تعداد 400 کانون فعال در قم طبق تفاهم نامه ها تعداد 120 کانون ویژه بانوان است و برنامه های خوبی را ارائه می دهیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه رشد خوبی رادر برنامه پنجم توسعه به لحاظ کمی و کیفی در کانون ها داشته ایم با آسیب شناسی می توان در جذب ییشتر جوانان و نوجوانان به سمت مسجد موفق عمل کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار