از مسائل زیست محیطی تا عدم تخصیص اعتبار
کد خبر: ۴۸۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۸ 21 August 2017
به گزارش تابناک قم، آخرین جلسه شورای چهارم شهرستان و استان قم با حضور اعضا در سالن جلسات فرمانداری قم برگزار شد.

حسن بختیاری با انتقاد از اینکه شوراهای فرادست در قانون تعریف شفاف و روشنی ندارند اظهار داشت: این عدم شفافیت سبب ایجاد محدودیت هایی شده، در حالی که در بسیاری از کشورها به دلیل شفافیت در عملکرد شوراها اعضای شورا در تصمیم گیری های کلان نقش موثر و بسزایی دارند.

رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان اینکه شوراهای فرا دست به دلیل نقص قانون و قدرت اعمال سیاست ندارند تصریح کرد: همین خلاها و نقایص سبب شده که جایگاه شوراهای فرا دست به اندازه شوراهای شهر نباشند، در این راستا لازم است مسئولان کشور در سطوح تقنینی و دولتی برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

وی فعال شدن کمیسیون‌های تخصصی شورای استان را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در دوره چهارم برشمرد و گفت: بسیاری از مسائل بخش‌های تابعه، شهرها و روستاها در قالب این کمیسیون‌ها بررسی و در سطوح استان پیگیری شد، اگرچه اقدامات صورت گرفته با ایده‌آل فاصله دارد اما با وجود همه موانع صدای شورای استان به گوش مسئولان رسید.

لزوم بازنگری قانون شوراها

علی قاسمی ورجانی در این جلسه با تاکید بر اینکه شوراها از ضرورت های موجود برای توسعه همه جانبه استان است اظهار داشت: با توجه به اینکه شوراهای شهر و روستا با چالش‌های مختلفی مواجه هستند اما یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی شوراها بی‌اعتنایی به مصوبات شوراها است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قم با اشاره به رویکرد بخشی و جزیره‌ای برخی نهادها در مواجه با مصوبات شوراها عنوان کرد: امکانات حداقلی و عدم اختصاص اعتبارات لازم برای مصوبات شوراها از دیگر مشکلات پیش روی شوراهای شهرستان است.

وی با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات لازم برای شوراهای شهرستان تصریح کرد: این در حالی است که شورای شهرستان رابط بین شوراهای شهر و استان است، همین موضوع سبب شد تا طی 4 سال تنها 18 جلسه شورای شهرستان برگزار شود.

قاسمی ورجانی با تاکید بر لزوم بازنگری قانون شوراها ادامه داد: متاسفانه هرگاه موضوع بازنگری جدی شده با محدود شدن اختیارات شوراها مواجه شده‌ایم، اما لازم است مباحث مالی شوراهای فرا دست و اختیارات شوراها به عنوان نهادهای اثربخش بازنگری شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قم موضوع آموزش اعضای شوراهای شهرها و روستاها را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: عدم آگاهی اعضای شوراهای روستا در برخی موضوعات مشکل ساز بوده است از همین رو باید با در نظر گرفتن آموزش‌هایی اعضا به قوانین و اختیارات واقف شوند.

لزوم انتقال تجربیات شورای چهارم به اعضای جدید

علی اصغر ابوالحسنی با اشاره به اینکه وجود شوراها به نفع مردم است از همین رو باید از آن حمایت شود گفت: با توجه به اینکه شوراهای استان رابط انتقال مشکلات و مسائل مردم از روستاها و شهرهای اقماری به مسئولان بوده از همین رو لازم است در شورای پنجم، اعضا بر مطالبه‌گری بیشتر خود بیفزایند.

عضو شورای اسلامی شهرستان قم با تاکید بر لزوم حفظ روحیه مطالبه‌گری اعضای شورا عنوان کرد: حقیقت این است که تا روحیه مطالبه‌گری نداشته باشیم نمی‌توانیم گرهی از مشکلات مردم باز کنیم، بر این اعتقادم که در شورای چهارم مسئولیت خود را به صورت نسبی انجام دادیم.

وی خطاب به اعضایی که در شورای پنجم حضور ندارند گفت: عدم حضور در شورا به معنای عدم مطالبه‌گری نیست، بلکه اعضای دوره چهارم باید با انتقال تجربیات خود به اعضای شورای پنجم برای رفع مشکلات مردم در روستاها و شهرهای اقماری تلاش کنند.

حجت‌الاسلام سعید روحانی دیگر عضو شورای اسلامی استان با انتقاد از ضعف روحیه مطالبه‌گری اعضای شوراها تصریح کرد: در شرایطی که مردم و رسانه‌ها پشتوانه شوراها هستند لازم است اعضای شورا با داشتن روحیه مطالبه‌گری برای حل مشکلات شهر و روستاها بیش از پیش تلاش کنند، حقیقت این است که در بخش ها و روستاها مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.

مشکلات زیست محیطی اولویت شورای آینده

علی عبداللهی پارسا به مشکلات و اولویت‌های شورای پنجم اشاره کرد و اظهار داشت: مسایل زیست محیطی در استان قم نسبت به دیگر استان‌ها مسئله‌ای مغفول مانده است از همین رو شورای آینده باید با دقت و جدیت بیشتری به آن توجه کنند.

عضو شورای اسلامی استان با انتقاد از بی‌توجهی برخی مدیران به طرح آمایش استان گفت: سند آمایش استان موضوعی است  که به دلیل بی‌اطلاعی مورد غفلت واقع شده، همین موضوع مدیریت سلیقه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها را به همراه داشته است.

وی درآمد پایدار شهرداری‌ها  در شهرهای اقماری را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: نبود درآمدهای پایدار در شهرهای اقماری مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشته است که باید تدبیر لازم در این زمینه صورت بگیرد.

عبداللهی پارسا ادامه داد: اصلاح و زیباسازی ورودی‌های قم و دیگر شهرها موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد، استان قم محور مواصلاتی 17 استان کشور بوده اما متاسفانه توجه به این ورودی‌ها بسیار کم است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار