کد خبر: ۴۸۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲ 22 August 2017
به گزارش تابناک قم، موضوع توسعه جغرافیایی استان قم و لزوم اجرای آن در دومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم مطرح شد و «سید مهدی صادقی» استاندار در این رابطه گفت: توسعه جغرافیایی استان قم برای رسیدن به توازن و تعادل جمعیتی لازم است و امیدواریم این مهم با چانه زنی مدیران قمی در هیأت دولت محقق شود.

در این جلسه اداری که در آن موضوع مشکلات مالی و میزان بودجه این استان به عنوان یکی از دغدغه های مدیران ارشد استان مطرح بود، طرح توسعه جغرافیایی استان قم با ۱۴ رأی موافق و ۲ رأی مخالف تصویب شد.

سخن گفتن از موضوعی به نام توسعه جغرافیایی از دو رویکرد قابل بحث و بررسی است؛ نخست اینکه در مرزهای جغرافیایی موجود، بنای مسئولان بر این باشد که عدالت و تعادل فضایی را برقرار کنند و برای مبحث مهمی مثل توسعه به جای تمرکز بر مکان های خاص تمام پهنه جغرافیایی در اختیار را توسعه دهند؛ موضوعی که البته برای استانی مثل قم که با ظرفیت های طبیعی پایینی روبروست، به شدت کار سخت و دشواری است.

رویکرد دوم موضوع گسترش مرزهای جغرافیایی یک واحد سیاسی است که البته ابعاد بسیار گسترده تری پیدا می کند و برای اجرایی شدن جدا از نیازمندی به استدلال های منطقی و قانونی داخلی همینطور به موافقت های فرامرزی نیز نیازمند است.

بررسی های انجام شده در مورد مقصود و منظور استانداری قم از توسعه جغرافیایی گویای رویکرد دوم است.

در این باره جدا از جلسه اخیر شورای اداری استانداری قم، استاندار در سال گذشته نیز به این موضوع البته با شفافیت بیشتری اشاره کرده بود.

«سید مهدی صادقی» در خردادماه سال گذشته و در جلسه شورای اداری استان قم، با تأکید بر اینکه این استان از نظر درآمدی در رتبه بیستم، ولی از نظر بودجه در ردیف آخر کشور قرار دارد و اگر نگوییم در این زمینه به ما ظلم شده است، اما این شرایط مناسب قم نیست، افزود: ما باید در مسیر گسترش جغرافیای استان تلاش کنیم و قم به عنوان یک استان ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: روند اجرایی و اداری این کار (گسترش جغرافیای استان) طی شده و امید است بتوانیم راه مناسبی برای ارتقای سطح ساختاری استان پیش ببریم، چون یا باید قم از نظر جغرافیایی توسعه پیدا کند و یا آنکه به عنوان یک شهر ویژه و خاص در تنظیم بودجه دیده شود.

تلاش های مقامات سیاسی استان قم برای توسعه ارضی این استان آن ها را به اخذ مشاوره از کارشناسان این حوزه نیز سوق داده است و در روزهای اخیر در همین رابطه در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، یک جلسه تخصصی برگزار شد؛ جلسه ای که در آن برخی مقامات سیاسی استان قم و اساتید دانشکده جغرافیا حضور داشتند و در رابطه با راهکارهای توسعه جغرافیایی قم بحث و رایزنی شد.

سید رضا طباطبایی، مدیرکل روابط عمومی استانداری قم ضمن تأیید کلیات طرح تلاش مقامات سیاسی این استان برای گسترش مرزها و مساحت جغرافیایی، در مورد جزئیات و ضرورت این اتفاق به خبرنگار تابناک گفت: استان ما به رغم جمعیت بالا و نیز گردشگران قابل توجهی که دارد، از نظر تخصیص اعتبار و بودجه در بین استان های کشور در رده های آخر قرار دارد و علت این موضوع نیز آن است که در نظام توزیع بودجه، شاخصه هایی مثل تعداد شهرستان و واحدهای سیاسی اداری تعیین کننده است.

طباطبایی افزود: در شرایط کنونی و به دلیل اینکه استان قم تنها یک شهرستان دارد، به رغم مشکلات مالی فراوان و نیازهایی که در این زمینه وجود دارد، بودجه کمی از دولت دریافت می کند و این موضوع علت طرح موضوع توسعه جغرافیایی استان است.

وی در مورد جزئیات و مشکلات اجرای این طرح نیز گفت: منظور ما از توسعه جغرافیایی، الحاق شهرستان های استان های همجوار به استان قم است که قطعاً مورد اختلاف و احتمالاً مخالفت های شدید استان های مجاور مثل مرکزی نیز قرار خواهد گرفت و عملیاتی شدن یا نشدن آن را باید مجلس شورای اسلامی و مسئولان ارشد دولت مشخص کنند.

بنا بر تفاسیر بالا تلاش های جدیدی در بدنه مدیریت کلان استان قم و مدیران بومی این استان در سطح ملی در جریان است که بنا دارند با الحاق برخی شهرستان های استان های همجوار به این استان، در نهایت به افزایش بودجه استان و بالا رفتن کیفیت زندگی شهروندان منجر شود.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار