از اهالی روستای نیزار اصرار؛ از مسئولان انکار
کد خبر: ۴۸۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲ 27 August 2017
به گزارش تابناک قم، حدود 2 هفته پیش بود که تعدادی از اهالی روستاهای نیزار قم در اعتراض به وضع فعالیت مرغداری های اطراف روستا در مقابل استانداری تجمع کردند. همه حرفشان این بود که این مرغداری ها آسایش را از آن ها گرفته و دامنه این سلب آسایش از ایجاد آلودگی و حمله مگس ها بود تا بهره برداری از انشعابات آب روستا و جذب اتباع بیگانه غیرمجاز برای اشتغال در این مرغداری ها.

با همه این اعتراضات اما این رسانه ها بودند که در این مدت در کنار اهالی برای پیگیری از مسئولین پیشگام بودند و تا زمان مطالبه توضیح، هیچ کدام از مسئولین استان حاضر به توضیح و تشریح شرایط نشد.
 
نخستین مسئول استانی که در برابر رسانه ها در مقام پاسخگویی در آمد رضا سیار فرماندار قم بود، کسی که سال های پیش از کسوت فرمانداری، در جایگاه ریاست جهاد کشاورزی استان بوده است. 

او در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: اعتراض مردم نیزار به واگذاری یک زمین، به شرکتی برای تاسیس یک مرغداری بود که در جلساتی با حضور بخشدار منطقه، دهیارها و برخی اهالی محل، مشکل و سوء تفاهم ها، حل و فصل شده بود.

وی اما به موضوعی عجیب اشاره کرد و افزود: افرادی که در در محل استانداری قم تجمع کرده و چند نفر از اهالی روستا و برخی افراد مقیم قم بودند که در جریان تفاهم صورت گرفته بین شرکت، بخشدار و اهالی محل و دهدارها نبودند.

فرماندار قم اصل ماجرا را پیگیری طولانی مدت یک شرکت برای تاسیس مرغداری در منطقه نیزار دانست و تصریح کرد: به دلیل اشباع بودن مرغداری در استان ایجاد کارخانه جوجه کشی مورد موافقت قرار گرفت چون کارخانه جوجه کشی بر خلاف مرغداری، تحت هیچ شرایطی آلایندگی ندارد و حتی در برابر آلودگی نیز خطر پذیر و حساس است و باید محیط آن رعایت و ایزوله شود.

سیار نگرانی اصلی اهالی روستای نیزار ایجاد مرغداری عنوان کرد و گفت: مردم منطقه به برخی مرغداری های اطراف روستا که از گذشته هم بوده و باعث برخی آلودگی ها شده نیز اعتراض دارند که در این زمینه ما پیگیری خواهیم کرد و سازمان جهاد کشاورزی، محیط زیست و دام پزشکی ورود داشته و مشکل را برطرف کنند.

فرماندار قم با بیان اینکه از نظر قانونی کسی نمی تواند نسبت به طرح جوجه کشی اعتراض کنند چرا که استانداردهای لازم را رعایت کرده است، اما نگرانی های مردم نسبت به مرغداریهای قبلی را پذیرفت و تلویحا از مرغداری ها خواست مراعات مردم را بکنند.

فرد دیگری که در این مدت اقدام به اظهار نظر کرد ابوالفضل تمیزی بخشدار سلفچگان بود که اظهار داشت:  "حدود 15 سال پیش سه مرغداری در اطراف روستاهای سلفچگان احداث شده که بوی کود و مگس های آن، مردم را آزار می دهد."
 
وی اما بدون اشاره به مشکلات مردم درباره این مرغداری ها به موضوع عدم آلایندگی کارخانه جوجه کشی اشاره کرد و افزود: به تازگی زمینی به مساحت دوهکتار به شرکت مرغ حنایی برای کارخانه جوجه کشی واگذار شده که مردم نگران این بودند که مبادا این کارخانه مشکلات مرغداری ها را نیز داشته باشند. ما در جلساتی که با دامپزشکی، مرکز بهداشت و جهاد کشاورزی داشتیم، به این نتیجه رسیده ایم که این کارخانه هیچ آلایندگی و مشکلی برای مردم ندارد.

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در نششست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد نیز در واکنش به این اعتراضات اهالی گفت: تجمعی که در این باره انجام‌شده بود روشنگری شد. اهالی این روستاها فکر می‌کردند که شورای برنامه‌ریزی استان با احداث واحد جوجه ریزی موافقت کرده است، احداث مرغداری در استان ممنوع است و هیچ‌گونه مجوز مرغداری در سال‌های گذشته صادر نشده است.

پیش از این اما محمدرضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از اساس اصالت روستائیان معترض را زیر سوال برد و گفت: کسانی که در مقابل استانداری تجمع کرده بود روستایی نبودند بلکه ویلا نشینانی بودند که به خاطر فعالیت مرغداری ها احساس راحتی نمی کنند، وگرنه این مرغداری ها سال هاست که فعالیت دارند و تاکنون مردم روستا در این زمینه اعتراض نداشته اند.

وی با تاکید براینکه صاحبان مرغداری ها نیز از اهالی نیزار هستند خاطرنشان کرد: اعتراض ها باید منطقی باشد تا استان با آن ها همراه باشند، نمی توان به خاطر بو و مگس واحد تولیدی را تعطیل کرد، همچنین نمی توان صاحبان مرغداری را مجبور کرد که واحد خود را مکانیزه کنند.

به گفته طلایی، توسعه روستا طی 20 سال گذشته باعث شده که مجاورت مرغداری با روستا اعتراضاتی ایجاد کند، این ایراد از مرغداری نیست  قبلا فاصله مرغداری با روستا 1500 متر بوده  و با توسعه روستا فاصله به 500 متر رسیده است از همین رو  نمی توان واحد را تعطیل کرد.
 
در نهایت همه اظهار نظر مسئولان و پیگیری های خبرنگاران اما به نظر می رسد مسئولان استان یا به درستی متوجه مشکل مردم نشده اند و یا نمی خواهند بپذیرند که اهالی شرایط مناسبی ندارند. 

امام جمعه سلفچگان نیز امروز در جلسه شورای اداری بخش سلفچگان خطاب به استاندار قم: مرغداری های موجود در حسن آباد نیزار 300 متر با خانه های مسکونی فاصله دارد. این مردم در عذابند. تقاضای غیرقانونی نداریم اما مشکل این مردم باید حل شود وگرنه همین تعداد سکنه باقی مانده ناچار به کوچ هستند. 

 وی افزود: اشک و ناراحتی مادران شهدای روستا بخاطر مشکلات، قلب انسان را به درد می آورد.

نرگس دلاوری که به نمایندگی از اهالی روستا پیگیر شکایات و نارضایتی های مردم است می گوید: مسئولان در سال های گذشته مجوز کارخانه سیمان دادند، همان زمان به ما وعده دادند با ایجاد این کارخانه سیمان برای مردم اشتغال ایجاد می شود، قبل تر هم موقع احداث مرغداری ها همین وعده ها را دادند اما نه تنها اشتغالی برای ما ایجاد نشد بلکه الان با آلودگی شدید هوا، هجوم مگس ها، بوی نامطبوع مرغداری ها و کم آبی مواجه شدیم، همه این ها منهای عدم ایجاد اشتغالی است که تنها این منطقه را به محلی برای اشتغال اتباع خارجی و افراد غیربومی تبدیل کرده است. اگر آبی برای مرغداری ها و کارخانه ها وجود دارد همان را بدهند مردم باغات و اراضی و دام خود را نگهداری کنند.

اهالی روستا می گویند: دیگر کلاه سرمان نمی رود، آنقدر وعده وعید شنیدیم که دیگر هیچ انتظاری نداریم. بگذارید این روستا به آرامش برسد و 120 خانوار باقی مانده در روستا زندگی کنند. دیگر اجازه نمی دهیم کسی اینجا مرغداری یا کارخانه راه بیندازد مگر اینکه از روی جسد ما رد شوند که این اجازه را بدهیم.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار