کد خبر: ۴۸۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 02 September 2017
با سفر رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای پایانی هفته گذشته به شهر مقدس قم، بار دیگر  مشخص شد مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه حمایت یکپارچه‌ای از دولت دکتر روحانی دارند.

اگر نگاهی به سخنان مراجع عظام تقلید در این دیدارها داشته باشیم، ایشان از تعابیری در حمایت و تأیید دولت دکتر روحانی آن هم در آغاز دولت دوم استفاده کرده‌اند که اگر نگوییم بی سابقه بوده اما کم سابقه است.

هنوز از یاد نبرده‌ایم که مراجع تقلید در دولت دوم برخی روسای جمهور، نه تنها رویکرد حمایتی نداشته‌اند، بلکه عملکرد چهار سال اول آن دولت‌ها موجب انتقادات تند مراجع عظام و حتی فاصله‌گرفتن ایشان از آن دولت‌ها شده است به طوریکه حتی اگر برخی وساطت‌ها نبود دیدار رئیس جمهور وقت با برخی مراجع صورت نمی‌گرفت چه برسد به دیدار رئیس دفتر یا وزیر آن دولت.

پر واضح است حمایت‌های مراجع و علما از دولت یک رابطه دو طرفه است و اگر رفتار دولت یازدهم در احترام به خواسته‌ها و دغدغه‌های مراجع نبود، امروز در آغاز دولت دوازهم شاهد حمایت مجدد مراجع معظم تقلید از دولت دوم دکتر روحانی روحانی نبودیم.

البته همانطور که اشاره شد، دولت یازدهم تمام سعی و تلاش خود را در کاهش دغدغه‌های مراجع تقلید به کار بست اما نکته حائز اهمیتی که دولتمردان برای تداوم این رابطه خوب باید در نظر بگیرند، این است که در کنار حمایت‌ها، به انتقادات مطرح شده توسط مراجع عظام تقلید نیز به چشم فرصت نگاه شود. پاسخ مناسب به این انتقادات از سوی دولت می‌تواند به بهبود نقاط ضعف چهار سال اول کمک کرده و این موارد را به نقطه قوت دولت دوازدهم تبدیل کند.

باری، از دولتی که رئیس آن فرزند حوزه و شاگرد مراجع تقلید بوده انتظاری جز رابطه مستحکم و حسنه با ایشان نمی‌رود و دکتر روحانی در چهار سال دوم هم باید این فرصت گرانبهای حمایت مراجع از دولتش را قدر بداند و با ارتباط بیشتر با آنها نگذارد عده‌ای که سعی در ایجاد اختلاف میان دولت و مرجعیت دارند به هدف خویش نائل آیند. البته به نظر می‌رسد که این جمله «دولت یازدهم خود را مستظهر به حمایت مراجع عظام تقلید و روحانیت می‌داند» دکتر واعظی در دیدار مراجع تقلید نشان از اهمیت و توجه دولت به لزوم حمایت مراجع و روحانیت می‌باشد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار