مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قم از برداشت 5/218 تن عسل در این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۹۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳ 10 September 2017
به گزارش تابناک قم، منصور دیان اردستانی با اعلام این خبر افزود: با رشد روز افزون و مدرنیزه شدن صنعت کشاورزی در جهان و استفاده از سموم شیمیایی جهت مبارزه با آفات و گسترش روش تک زراعی، جمعیت بسیاری از حشرات گرده افشان کاهش یافته است.

وی افزود: تعداد زیادی از گیاهان گلدار جهت تولید بذر و میوه (بقای نسل) نیاز به این حشرات مفید دارند و زندگی ما و بسیاری از جانداران نیز طبعاً وابستگی به فعالیت آن ها دارد.

وی ادامه داد: زنبورهای عسل، يكي از مهم ترین حشرات گرده افشان برای تولید تجاری میوه اند و باغداران می توانند با اين حشرات مفید در کیفیت و کمیت محصول خود را تضمین نمایند.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: در استان تعداد 213 زنبوردار با 18 هزار و 239 كندو  مشغول فعاليت مي باشند كه ميزان برداشت عسل در سال 95 در این استان 218.5  تن بوده است.

ديان با تاکید بر اینکه استفاده از زنبور عسل باعث افزايش عملكرد مزارع كلزا به ميزان حداقل 30 درصد  مي گردد، بیان داشت: با توجه به افزايش سطح زير كشت اين گياه در سال هاي آتي در استان مي توان از اين ظرفيت به نحو مطلوبي استفاده برد و از آنجايي كه هر هكتار كلزا مي تواند نياز هاي غذايي پنج تا شش كندو را برآورده سازد، مي توانيم  با همكاري شركت تعاوني تعداد دو هزار كندو به جمعيت زنبورستان هاي استان اضافه كنيم.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در همين راستا به منظور بررسي راهكارهاي لازم جهت مرتفع شدن مشكلات شركت تعاوني زنبورداران استان نشستي با حضور مديرعامل محترم صندوق حمايت از توسعه صنعت زنبورداري كشور، معاونت بهبود توليدات دامي ، رئيس سازمان تعاون روستايي استان، مدير عامل و اعضاي هيات مديره شركت تعاوني زنبورداران برگزار كه تصميمات كاربردي و حايز اهميتي در جهت بهبود وضعيت تعاوني زنبورداران استان اتخاذ گرديد.

ديان اردستانی گفت: با توجه به اعلام اداره کل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی، اجرای طرح آمارگیری از زنبورستان هاي استان به طور همزمان در سراسر کشور و به مدت شش روز در اواخر مهرماه انجام خواهد شد که در طول این مدت كلني هاي زنبور بايستي مستقر شده و هر گونه نقل و انتقال كلني ممنوع می باشد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار