دبیر سومین همایش بین المللی شرق شناسی، صلح و دیپلماسی فرهنگی:
دبیر سومین همایش بین المللی شرق شناسی، صلح و دیپلماسی فرهنگی از برگزاری پیش نشست این همایش با هدف افزایش ارتباطات با دنیای شرق و غرب از طریق نگاه فرهنگی خبر داد.
کد خبر: ۴۹۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۶ 12 September 2017

به گزارش تابناک قم، محمد نصیری از برگزاری نخستین پیش نشست تخصصی همایش بین‌المللی صلح و دیپلماسی فرهنگی با حضور دکترگرهولد از دانشگاه گیسن آلمان و دکتر محمد اخگری از دانشکده صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اظهار کرد: در این نشست که به میزبانی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد اساتید و پژوهشگرانی از دانشگاه امام صادق (ع)، الزهرا، تهران، اصفهان، فرهنگیان و ... شرکت کردند.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری پیش نشست افزایش ارتباطات با دنیای شرق و غرب از طریق نگاه فرهنگی است و اینکه بتوانیم در حوزه فرهنگ فضای علمی را با نگاهی آکادمیک و دانش بنیان ایجاد کنیم.

دبیر سومین همایش بین المللی شرق شناسی، صلح و دیپلماسی فرهنگی با اشاره به اینکه هدف اصلی دیپلماسی فرهنگی تواناسازی گفت‌وگوی فرهنگی برای ایجاد روابط سازنده، بهبود ارتباطات و همکاری، جلوگیری از سوء تفاهم‌ها و کاهش درگیری اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای آن است، ابراز کرد: دیپلماسی فرهنگی شکلی از قدرت نرم است و باید به یک بخش فزاینده و قابل توجه از ابزار امور بین‌الملل یک کشور تبدیل شود.

نصیری افزود: تلاش ما بر این است که این حرکت که در مراحل اولیه قرار دارد تقویت کنیم و دبیرخانه دائمی صلح و دیپلماسی را شکل دهیم؛ همچنین در صدد هستیم کمیته علمی از اساتید دانشگاه‌های ایران و کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، اتریش و سایر کشورهایی که از نظر فرهنگی با آنها در تعامل هستیم را راه‌اندازی کنیم تا این گفتمان را به یک دیپلماسی گفتمانی تبدیل کرده و گروه‌های مختلف و فضاهای خوب فرهنگی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نخستین پیش نشست دکتر گرهولد استاد دانشگاه گیسن آلمان در خصوص بازتاب ادبیات فارسی در ادبیات دوره رمانتیسم آلمان مباحثی را ارائه داد، گفت: این استاد برجسته آلمانی به تشریح چگونگی باز شدن دروازه‌های اروپا به روی معارف و حوزه‌های فرهنگی دیگر کشورها پس از قرن‌ها سکوت و نحوه علاقه مند شدن اندیشمندان، شاعران و نویسندگان اروپایی و از جمله آلمانیها به حوزه فرهنگی شرق و جهان اسلام پرداخت.

دبیر سومین همایش بین المللی شرق شناسی، صلح و دیپلماسی فرهنگی با اشاره به اینکه دکتر محمد اخگری استاد دانشکده صدا و سیما سخنران دیگر این نشست بود که به تبیین موضوع جایگاه ادبیات اسلامی- ایرانی در صلح و آشتی جهانی با نگاهی به تأثیر پذیری گوته از حافظ پرداخت، گفت: موضوع سخنرانی وی نیز این بود که گفت‌وگوی گوته و حافظ پس از قرنها نشان دهنده آن است که ادبیات رسانه شناخت و معرفت فرهنگ‌هاست و ادبیات فارسی در عصر روشنگری رسانه شناخت غرب از شرق شد و دیوان شرقی گوته محصول این شناخت است.

نصیری در پایان خاطرنشان کرد: به تمام شرکت کنندگان در پیش نشست سومین همایش بین المللی شرق شناسی، صلح و دیپلماسی فرهن گواهینامه‌های اختصاصی اهدا شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار