آیت‌الله نوری همدانی در جمع فعالان فرهنگی حزب‌الله:
مرجع تقلید شیعیان گفت: هیچ واجب و تکلیفی به وسعت امر به‌ معروف و نهی از منکر نمی‌شناسیم، امربه‌معروف تمام تکالیف را تحت‌نظر خود قرار داده است.
کد خبر: ۴۹۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸ 17 September 2017
به گزارش تابناک قم به‌نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله نوری‌همدانی در ادامه سفر خود به لبنان، با گروهی از فعالان فرهنگی حزب‌الله دیدار کرد.

وی در این دیدار با اشاره به اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر اظهار داشت: هیچ واجب و تکلیفی به وسعت امربه‌معروف و نهی از منکر نمی‌شناسیم. امربه‌معروف ونهی از منکر کلیه تکالیف را تحت نظر خود قرار داده، همان‌طور که امیرالمؤمنین(ع) نیز در نهج‌البلاغه می‌فرماید تمام‌کارهای خیر در برابر امرو به معروف و نهی از منکر مانند نم اندکی در برابر دریا است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان این‌که تمام فرایض الهی به‌وسیله امربه‌معروف و نهی از منکر اقامه می‌شود، افزود: امنیت تمام راه‌ها و امور مربوط به جسم و جان و سیاست و فرهنگ در سایه این فریضه الهی تأمین می‌شود و عمران و آبادی زمین نیز به‌وسیله این فریضه است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به شرایط امربه‌معروف و نهی از منکر گفت: فقها سه شرط را برای امربه‌معروف و نهی از منکر قرار داده‌اند: علم به معروف و منکر، احتمال تأثیر بوده و ضرری در میان نباشد.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: نکته مهم این‌که آیا شرایطی که ذکرشده، واجب است یا وجوب؟ اگر شرایط وجوب باشد، به این معنا است که اگر شرایط مفقود شد، امر به معرف و نهی از منکر واجب نیست، اما اگر شرایط واجب باشد، به این معنا است که باید آن‌ها را تحصیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صاحب جواهر به تبعیت از محقق، این شرایط را شرط وجوب می‌داند، اما امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله و بنده در کتابی که نوشته‌ام، این‌ها را شرط واجب می‌دانیم، به این معنا که واجب است یاد بگیریم معروف و منکر چیست و همچنین اقداماتی برای تأثیرگذاری آن انجام دهیم و بررسی کنیم که اگر تأثیرگذاری وجود ندارد چگونه آن را ایجاد کنیم؟ اگر منکری بسیار عظیم یا معروفی بسیار مهم باشد، ضرر آن را هم باید تحمل کرد.

آیت‌الله نوری‌همدانی ادامه داد: شاید تعجب کنید صاحب جواهر می‌گوید اگر امربه‌معروف و نهی از منکر ضرری داشته باشد، دیگر واجب نیست و در مواردی مانند مؤمن آل فرعون و میثم تمار که باوجوداینکه می‌دانستند ضرر وجود دارد و بازهم به میدان می‌آمدند، صاحب جواهر می‌گوید بر آن‌ها واجب نبوده است.

وی افزود: به نظر ما این نظر صحیح نیست و این فریضه مهم را نمی‌توان به‌راحتی کنار زد و گفت واجب نیست، به‌ویژه این‌که امربه‌معروف و نهی از منکر هم مراتبی دارد و بنا بر روایات، هرکس بتواند با قلب، زبان و دست خود امربه‌معروف و نهی از منکر کند اما اقدام نکند، مانند مرده‌ای است که در میان زندگان است.

مرجع تقلید شیعیان گفت: عده‌ای به ما می‌گویند تشکیل حکومت اسلامی شرعاً واجب نیست و برعهده مردم است که اگر خواستند آن را تشکیل دهند، ولی ما در مقابل آن‌ها به این کلام نهج‌البلاغه تمسک می‌کنیم که اگر امربه‌معروف و نهی از منکر را ترک کنید، بدترین‌های شما بر شما حاکم و مسلط خواهند شد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به داستانی از مفضل، یکی از اصحاب امام صادق(ع) که با عده‌ای از افراد غیر ملتزم به امور شرعی ارتباط داشت، خاطرنشان کرد: بر ما لازم است با تمام گروه‌ها ارتباط داشته و تأثیرگذار باشیم زیرا طبق حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) اگر خداوند به‌وسیله ما یک نفر را هدایت کند، برای ما بهتر است ازآنچه آفتاب بر آن می‌تابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار