کد خبر: ۴۹۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲ 17 September 2017
به گزارش تابناک قم، ایمنی در شهرها موضوعی است که شاید تا زلزله بم یا پلاسکو رخ نداده بود چندان جدی گرفته نشد. اگرچه گرد زمان هم که بر حوادث می نشیند باز هم ایمنی به فراموشی سپرده می شود. ساختمان های ناایمن، معابر غیراستاندارد، عدم آموزش برای مواجهه با بحران ها و مسائلی از این دست اما درد امروز و دیروز نبوده، این خوش خیالی و بی توجهی ها اما وقتی زمین لرزه ای تن شهر را به رعشه می اندازد آسیب های جبران ناپذیری را می تواند متوجه شهرها کند.

جدای از آسیب های مادی که می تواند جامعه را زمینگیر کند اما تلفات جانی به مراتب خطرناک تر است. شهر قم نیز از این موضوع استثنا نیست. زلزله بم یا آتش سوزی پلاسکو حوادث غیرقابل تکراری نیستند کما اینکه بارها تاکید شده شهر قم مصون از مخاطرات نخواهد بود. 

موضوع ایمنی اما قوانینی دارد که شورای شهر به عنوان دستگاه نظارت بر شهرداری موظف به بررسی چند و چون اقدامات و عملکرد در موضوع ایمنی در شهر است.

محسن عابدینی پور در گفت ‌و گو ‌با تابناک قم، درخصوص رویکرد شورای شهر به موضوع ایمنی آن را پررنگ نمی داند و می گوید: در کمیسیون هایی که در شورای شهر وجود دارد کمیسیون تخصصی به نام ایمنی نداریم آن هم به دلیل مغفول ماندن اهمیت این موضوع است.

او که سابقه شهردار قم و عضویت در شورای شهر چهارم را در کارنامه خود دارد یکی از علل مغفول ماندن موضوع ایمنی در شهر را کثرت مسئولیت های شهرداری می داند و می افزاید: 350 عنوان خدمات برای شهرداری تعریف شده است که طی سال های گذشته موضوع ایمنی به اندازه و یا حتی کمتر از دیگر خدمات مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته عابدینی پور، از مجموع حوادثی که در کشور رخ می دهد شهر قم عمده آن را تجربه کرده است، همین امر دلیل مهمی است برای توجه به مبحث ایمنی،  موضوعی که نه تنها در شهر قم که در بسیاری از شهرها مغفول مانده است. از همین رو  باید با آمادگی بیشتری برای حوادث آماده شویم در سال های اخیر در سطح ملی اقدامات زیادی صورت گرفت اما وسعت حوادث به قدری است که هنوز شهرداری ها در سطح ملی آمادگی ندارند.

شهردار سابق قم نخستین دستگاهی که در شهرها باید در مسئله ایمنی ورود کنند را شهرداری ها می داند و تصریح می کند: ایمنی نیازمند خدمات تخصصی است شهرداری ها علیرغم داشتن سازمان آتش نشانی اما در حد تخصصی به آن توجه نکرده اند. 

وی به اهمیت توجه رسانه ها و مطالبه گری آن ها از مجموعه مسئولان استانی در امر ایمنی تاکید می کند و می گوید: رسانه ها با پیگیری و مطالبه گری می توانند هشدارهای لازم را به مسئولان بدهند تا خلاها پیگیری شود.

به گفته عابدینی پور با اشاره به اینکه قانون شهرداری ها در سال 1334 تصویب شده است است ادامه می دهد: حقیقت این است که در زمینه های مختلف خلا تخصصی داریم از همین رو رسانه ها و مسئولان باید با با عزم جدی برای مواجهه با بحران ها و خطرات احتمالی آماده باشند.

این عضو سابق شورای شهر می گوید: با توجه به تنوع بحران ها قطعا تنها یک نهاد نمی تواند مشکلات را رفع کند و ایمن سازی امری همگانی است.

ایمنی راه ها و شوارع شهری یکی از مواردی است که وی بر آن تاکید دارد و خاطرنشان کی کند: در ایمن سازی معابر وشوارع نیز با عقب ماندگی مواجهیم. فرض مثال در شهر قم در تمام خیابان ها و کوچه ها از دست انداز به عنوان سرعت گیر استفاده می کنند در حالی که باید از نصب تابلو استفاده شود و در صورت تخلف ماموران راهور اعمال قانون کنند. سرعت گیرها نه تنها رفع کننده خطر نیست بلکه حتی در مواردی باعث افزایش خطر می شود، این سرعت گیرها عمدتا غیراستاندارد است.

تبصره 14 ماده 54 قانون شهرداری ها مصوب سال 1334 تاکید دارد " اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل،حریق،همچنین رفع خطر از بناها و و دیوارهای شکسته، خطرناک و‌پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر عمومی، جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکنها و جلو اتاق‌های ساختمانهای مجاور معابر عمومی که‌افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از نصب ناودانهایی که باعث زحمت یا خسارت مردم باشد." از مواردی است که شهرداری ها را تنها در یک بند ملزم به برخورد و مواجهه با خاطیان می کند. قانونی که با همه ضعف ها و کمبودها اما اجرای همان یک بند هم می تواند ضریب ایمنی شهر را در مواجهه با مخاطرات افزایش دهد. 


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار