پیشرفت و توان پزشکان قمی در توسعه تکنولوژی‌های درمان نازایی، قم را به عنوان یکی از قطب‌های درمان نازایی درکشور مطرح کرده است. افزایش مراجعه مردم به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی هم تأییدی بر این مدعاست.
کد خبر: ۴۹۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷ 16 September 2017
به گزارش تابناک قم، به گفته رئیس مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان این مرکز در سال 95، شاهد 40 درصد افزایش مراجعه نسبت به سال 94 بوده و سومین استان کشور به لحاظ مراجعه بیماران می‌شود.

«سیدرضا طباطبایی قمی» افزود: مرکز درمان ناباروری نازایی قم در عمل‌های جراحی زنان در حوزه لاپاراسکوپی یکی از قطب‌های کشور است و از سال گذشته 25 درصد رشد را فقط در زمینه مراجعه برای عمل‌های جراحی داشته است.

همان‌گونه که رئیس مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری استان قم سالانه بیش از ۳۵ هزار مراجعه‌کننده را پذیرش می‎کند و به دلیل ارائه کیفیت برتر در خدمات پزشکی، قم به عنوان یکی از قطب‎های کلان کشور در درمان ناباروری مطرح شده است؛ موفقیتی که می‌تواند زمینه‌های توسعه اقتصادی را در استان با ایجاد زمینه‌های توریسم درمانی به وجود آورد.

ضعف زیرساختی برای جذب توریست

رئیس مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان اما معتقد است هنوز زمینه این توسعه به وجود نیامده است.

وی گفت: برای رسیدن به توسعه توریسم درمانی باید همگام با فضای توسعه‌ای که در علم پزشکی در کشور ایجاد می‌کنیم زیرساخت‌های جذب گردشگر و توریست را هم توسعه دهیم؛ اما در حال حاضر به این جایگاه نرسیده‌ایم و حتی برای برگزاری یک محفل و سمینار علمی که بتوان طیف وسیعی از آدم‌های خاص علمی را دعوت کرد هنوز یک مجتمع یا سالن اجتماعات و هتل مناسب در این حد و ‌اندازه‌ها وجود ندارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان افزود: در جایگاهی نیستیم که بتوانیم در بحث‌های توریستی به دنبال جذب توریست درمانی اروپایی باشیم؛ چراکه ما هنوز مرکز درمانی مناسب در کشور و زیرساخت‌های هتلینگ مناسب نداریم و برای رسیدن به این جایگاه باید قبل از هر چیز زیرساخت‌های توریستی و درمانی توسعه یابد.

طباطبایی افزود: با وجود پتانسیل‌های موجودی که در مرکز درمان ناباروری در استان قم وجود دارد این موضوع چندان رسانه‌ای نمی‌شود؛ چراکه مراجعه به مرکز جهاد دانشگاهی بیش از ظرفیت‌های زیرساختی آن است. تبلیغات زمانی می‌تواند مؤثر باشد که بتوانیم متوازن با آن خدمات ارائه دهیم و زیرساخت‌های فیزیکی آن مهیا باشد اما در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از تحقیقاتی که در این مرکز انجام می‌شود گمنام است.

لزوم بازنگری در قوانین

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان با وجود این اعتقاد دارد این پتانسیل در قم وجود دارد که به لحاظ خدمت درمانی همگام با کشورهای پیشرفته دنیا حرکت کند.

طباطبایی گفت: بی‌انصاف‌ترین افراد اهل فن، بحث پزشکی ایران را جزو 7 تا 8 رتبه برتر دنیا می‌شناسند و بحث پزشکی ایران در دنیا شناخته شده است. اگرچه در تأمین مواد اولیه مشکل داریم، در استفاده از تکنیک‌ها پزشکان ایرانی بسیار موفق هستند و در دنیا شناخته شده‌اند.

توسعه زیرساخت‌های هتلینگ و درمانی لازمه توسعه توریسم درمانی در قم است که طباطبایی بر آن تأکید داشت و اظهار کرد: از آن مهم‌تر قوانینی است که باید مورد بازنگری قرار گیرند که در این صورت می‌توانند راهگشا و کمک‌کننده باشند تا بتوانیم بیمار را به راحتی در کشور با عنوان توریسم درمانی بپذیریم؛ همان طور که امروز کشورهای مالزی و هند با توسعه زیرساخت‌های درمانی و هتلینگ خود را به عنوان قطب پزشکی در سطح آسیا مطرح کرده‌اند.

لزوم ساماندهی توریست‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: می‌توان از طریق رایزنی با سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها در کشور عراق و سایر کشورها و در صورتی که هماهنگی لازم با سفارت ایران به وجود بیاید حضور گردشگر را به صورت ساماندهی‌شده در قم شاهد باشیم که ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ درآمدی برای کشور و قم به وجود خواهد آورد، به گونه‌ای که گردشگرانی که روادید درمانی درخواست می‌کنند در قالب دفاتری که در کشورهای مبدأ مستقر می‌شود هدایت و به مراکز مختلف درمانی داخلی کشور معرفی شوند.

اطلاع‌رسانی از نحوه ارائه خدمات به گردشگران سلامت از دیگر ضرورت‌های ساماندهی توریسم درمانی است که «عیسی رضایی» به آن اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی سایتی در فضای مجازی برای معرفی خدمات و فعالیت‌های مراکز درمانی کشور و ارائه نرخ‌های درمانی در هدایت و ساماندهی گردشگران سلامت می‌تواند اثرگذار باشد.

به گفته وی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی در مورد ساماندهی گردشگران سلامت وجود دارد و در قالب این تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترکی صورت می‌گیرد که بر اساس همین تفاهم‌نامه به آژانس‌های مسافربری پزشک فنی معرفی می‌شود که بتوانند تشخیص اولیه بدهند که بیمار بر اساس بیماری به کدام مراکز درمانی معرفی شوند و در استان قم نیز به 3 آژانس مجوز پزشک فنی داده شده است.

استان قم از میان ضرورت‌های لازم برای رسیدن به مواهب اقتصادی کلان گردشگری سلامت که امروزه در دنیا درآمدهای شگفت‌انگیزی را جابه‌جا می‌کند از دانش و علم پزشکی و فرصت جذب گردشگر برخوردار است. توسعه زیرساخت‌های درمانی و گردشگری و شیوه مدیریت این گردشگران نیز حلقه‌های مفقوده این چرخه پول‌ساز است که تکمیل این دو تکه پازل به همت و توجه مسئولان استان و کشور نیاز دارد.

عراق مخاطب اصلی توریسم درمانی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان افزود: استان قم به لحاظ پزشکی در زمینه‌های نازایی، چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بیشتر بیمارانی که از کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عراق به قم سفر می‌کنند نیاز به درمان در این حوزه‌ها دارند.

«عیسی رضایی» اظهار کرد: از 5 میلیون و 500 هزار نفر توریست که سالانه به ایران می‌آیند حدود یک‌سوم آن‌ها عراقی هستند. بعد از آن تعداد توریست‌های کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، سالانه یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 700 هزار توریست فقط از عراق به ایران می‌آیند که بیش از 90 درصد این تعداد به قم هم سفر می‌کنند که بخشی از آن‌ها به منظور دریافت خدمات درمانی در قم حضور پیدا می‌کنند.

بر اساس آماری که مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان ارائه کرد در حال‌ حاضر سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار گردشگر و مسافر خارجی و 20میلیون گردشگر و مسافر داخلی وارد قم می‌شوند که طبق برآورد انجام‌شده، در افق چشم‌انداز 1404 این تعداد به 8 میلیون نفر گردشگر خارجی و 41 میلیون نفر گردشگر داخلی افزایش می‌یابد.

این حجم ورود گردشگر به استان قم که درصدی از آن‌ها انگیزه‌های درمانی دارند می‌تواند ظرفیت بسیار بااهمیتی برای توسعه اقتصادی استان باشد اما به گفته رضایی مشکلی که وجود دارد این است که این گردشگران به صورت ساماندهی‌شده وارد استان نمی‌شوند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار