مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: سرشماری تابستانه حیات وحش که از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم با حضور جمعی از محیط بانان، ماموران اجرایی و داوطلبان دوستدار طبیعت آغاز شده طی یک هفته در تمامی زیستگاه های حساس استان اجرا می شود.
کد خبر: ۴۹۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳ 19 September 2017
به گزارش تابناک قم، سید رحمان دانیالی افزود: سرشماری حیات وحش به صورت سالانه در 2 نوبت تابستانه و زمستانه در منطقه های تحت مدیریت و زیستگاه های حساس استان قم انجام می شود، ضمن این که گشت ها و پایش یگان حفاظت محیط زیست قم به صورت دقیق و شبانه روزی وضعیت مناطق و حیات وحش زیستگاه های قم را نظارت و پایش می کنند.

وی ادامه داد: در عملیات سرشماری حیات وحش که به صورت پیمایشی و مشاهده مستقیم انجام می‌گیرد، آمار دقیق تمامی پستانداران، پرندگان و خزندگان موجود در زیستگاه های حیات وحش قم استخراج شده و وضعیت تغذیه، آبشخورها و بیماری های احتمالی موجود در این مناطق مورد بررسی دقیق قرار می گیرد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان این که فراهم آوردن آمار دقیق از وضعیت گونه‌های گیاهی و جانوری و زیستگاه‌های طبیعی استان، به طور حتم در جهت برنامه‌ریزی هدفمند و اعمال مدیریت بهینه مناطق موثر خواهد بود، اظهار داشت: محیط بانان و ماموران اجرایی محیط زیست با وجود تمامی سختی ها و مشکلات، متعهدانه و دلسوزانه از محیط زیست کشور حفاظت می کنند.

منطقه حفاظت شده پلنگ دره و چهار منطقه شکار ممنوع کهک، کهندان، حوض سلطان و مسیله و نیز تالاب های مهمی از جمله تالاب بهشت معصومه و مره مهمترین زیستگاه های حیات وحش و پرندگان مهاجر در قم است.

وی با اشاره به سرشماری پرندگان مهاجر در قم اظهار داشت: نظارت و سرشماری در تالاب های مره و بهشت معصومه که میزبان پرندگان مهاجر هستند، طی 2 ماه آینده انجام می شود.

دانیالی با اشاره به مهمترین گونه های حیوانی استان قم گفت: انواع پستانداران از جمله کل و بز، قوچ و میش، گرگ و روباه و کفتار، انواع خارپشت و جوندگان، انواع خزندگان و همچنین وجود انواع پرندگان موجب شده تا قم یکی از متنوع ترین زیست گاه های حیات وحش به ویژه در بخش خزندگان و پرندگان در کشور را دارا باشد.

وی تاکید کرد: استان قم به لحاظ تعداد گونه های خزندگان و پرندگان به ویژه پرندگان شکاری، دارای غنای بسیار خوبی بوده و به عنوان استان های نخست کشور مطرح است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به نتایج اولیه سرشماری حیات وحش در قم ادامه داد: تعداد گونه های حیات وحش در سال های گذشته با وجود مشکل های متعدد از جمله خشکسالی و از میان رفتن زیستگاه ها و نیز شیوع برخی بیماری ها از جمله طاعون نشخوارکنندگان (PPR)، با تلاش محیط بانان و برنامه ریزی ها و اقدام های موثر تعداد حیات وحش به طور تقریبی نسبت به سال گذشته ثابت بوده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است، به این بیماری که طاعون بزی هم می‌گویند اگر چه قابل سرایت به انسان نیست ولی امکان سرایت آن از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز وجود دارد و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

دانیالی، با تاکید بر برخورد قاطع با شکارچیان در منطق حفاظت شده و شکار ممنوع قم افزود: در مناطق و زیستگاه های حساس استان، نظات و پایش محیط بانان به صورت شبانه روزی به منظور جلوگری از انجام تخلفات محیط زیستی انجام می شود که همه ساله متخلفان در حوزه شکار و صید پیش از انجام شکار و گاهی متاسفانه پس از انجام شکار دستگیر شده و پرونده تخلفات آنها به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

بیش از 292 هزار هکتار مناطق تحت حفاظت و شکار ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست قم محسوب می شود. این مناطق شامل منطقه حفاظت شده پلنگ دره با بیش از 32 هزار هکتار، منطقه شکار ممنوع کهک شامل 33 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده کویر شامل 74 هزار هکتار، منطقه شکار ممنوع کهندان با بیش از 54 هزار هکتار، تالاب شکار ممنوع حوض سلطان با بیش از 37 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع مسیله با وسعتی حدود 60 هزار هکتار است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار