در کارگروه ساماندهی گلزارها و یادمان‌های شهدای استان قم بر حفظ حریم قبور شهدا و ساماندهی مناسب آن‌ها تأکید شد.
کد خبر: ۴۹۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۶ 22 September 2017
به گزارش تابناک قم، جلسه کارگروه ساماندهی گلزارها و یادمان‌های شهدای گران‌قدر استان قم با حضور محسن بهشتی معاون امور عمرانی استاندار قم، سید جواد هاشمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، حسن بختیاری نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم و جمعی از مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان در سالن جلسات دفتر امور عمرانی استانداری قم برگزار شد.

در این جلسه، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: مزار شهدای مدافع حرم در یک مظلومیت واقعی قرارگرفته‌اند که شایسته است برای ساماندهی این قبور و حفظ حریم آن‌ها اقدامات مؤثری در شورای برنامه‌ریزی استان انجام بپذیرد.

حسن بختیاری افزود: شورای اسلامی شهر قم مخالف اختلاط قبور شهدای گران‌قدر است بنابراین امیدواریم شورای برنامه‌ریزی استان با تصویب مجوزهای  جدید این حریم را دوباره به شهدا بازگرداند.

وی با تأکید بر حفظ حریم قبور شهدای مدافع حرم تصریح کرد: تمام مستندات و تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری بر ممنوعیت اختلاط در قبور شهدای گران‌قدر است و تمامی دستگاه‌های استان باید تابع قوانین بالادستی باشند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: درصورتی‌که قبر اموات در داخل شهر ممنوع شود مردم می‌توانند بدون هیچ‌گونه مشکلی قبر معوض در آرام ستان بهشت معصومه(ع) دریافت کنند.

نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: سازمان اوقاف استان قم تابع تمام قوانینی است که به این سازمان ارجاع داده می‌شود و مشکلات احتمالی کنونی نیز ناشی از عدم وصول برخی مکاتبات اداری در بین دستگاه‌های اجرایی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی صدر خاطرنشان کرد: گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) ازنظر وضعیت دسترسی و امکانات رفاهی در شرایط بهتری نسبت به سایر گلزارهای موجود در استان دارد همچنین تمام 5هزار متر مساحت این گلزار موقوفه این سازمان است که  اسناد و مستندات قانونی آن در اختیار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی صدر به‌عنوان نماینده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) اظهار کرد: این گلزار به مساحت پنج هزار مترمربع جزو املاک موقوفه است و سند گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) در اختیار اداره اوقاف است.

معاون امور عمرانی استاندار  نیز  با انتقاد از وضعیت برخی آرامستان‌های استان خاطرنشان کرد: بسیاری از اموات متأسفانه در آرامستان‌ها درراه پله‌ها و در مسیر عبور و مرور مردم دفن شده‌اند که امیدواریم در آینده با ساماندهی مناسب و منطقی قبور اموات مدفون در آرامستان‌ها شاهد این قبیل معضلات و صحنه‌های ناخوشایند نباشیم.

محسن بهشتی با اشاره به اختلاط قبور شهدا و اموات تأکید کرد: قبور شهدا و اموات باید در گلزارهای شهدای استان تفکیک شود چرا حفظ حریم قبور شهدا به خاطر ارج نهادن به ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی است که باید از فراموشی و کم‌رنگ شدن این قبور مطهر جلوگیری به عمل آورد.

گفتنی است  72 گلزار شهدا در استان قم وجود دارد که 3 هزار و 500 شهید گلگون‌کفن در بستر آن‌ها آرام‌گرفته‌اند.

همچنین 13 هزار و 500 شهید بی‌نشان  کشور در 1450 یادمان آرام‌گرفته‌اند که ازاین‌بین 62 شهید گمنام در 29 یادمان زینت‌بخش  استان قم هستند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار