کد خبر: ۴۹۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲ 22 September 2017
به گزارش تابناک قم، در حالی‌که شهر قم نیازمند هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های بسیاری است تا هم نیاز شهر را تأمین کند و هم خدمات ایمن و مناسب با شأن زائران ارائه دهد، اما آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد، رشد قارچ گونه خانه مسافرهایی است که دست‌کم بااطلاع و آگاهی اداره کل میراث فرهنگی تأسیس می‌شوند، اما فاقد هرگونه مجوز فعالیتی هستند، و این دوگانه مجهولی است که معلوم نیست چه کسی باید پاسخ آن را بدهد و با این هرج‌ومرج برخورد کند.

اتاق‌های خالی هتل‌ها و فعالیت خانه مسافر‌های بدون مجوز

دبیر جامعه هتلداران قم  با ابراز نگرانی از شرایط این خانه مسافرها اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های ما شرایط نابسامان این خانه مسافرهاست و مدام شاهد چنین اتفاقاتی در این اماکن هستیم، و کشته و زخمی شدن جمع بی‌گناهی از شیعیان عراق و هم‌وطنان عزیزمان در قم در حالی صورت گرفته که جامعه هتلداران قم از خالی بودن اتاق‌هایشان گله‌مندند و بارها خواستار برخورد مسئولان میراث فرهنگی با پدیده شوم و خسارت‌بار خانه مسافر شده‌اند.

این گفته وی را با گزارش‌های چندی پیش مسئولان امنیتی انتظامی باید تکمیل کرد که خانه مسافرها مجموعه‌هایی است که از اراذل‌واوباش سابقه‌دار تا مردمانی با بنیه مالی ضعیف در آن‌ها اقامت می‌کنند و علاوه بر مخاطرات امنیتی، به مخاطرات ایمنی شهر هم افزوده‌اند.

حادثه خانه مسافر آفتاب امنیتی نیست

رضا سیار فرماندار قم به‌عنوان مسئول امنیت و ایمنی شهر، در جریان این اتفاق تأکید کرد: علت این حادثه نشت گاز و عدم رعایت نکات ایمنی بوده است و به‌هیچ‌عنوان موضوع امنیتی نیست.

اما سؤال اینجاست، فرمانداری قم با مسئولیت ذکرشده و به‌عنوان مسئول فرا دستگاهی چرا نسبت به عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با این عملکرد ضعیف برخورد جدی ندارد و در مقابل امنیت شهروندان و زائران اقدامات لازم را صورت نمی‌دهد؟

آیا بازرسی‌های اداره کل میراث فرهنگی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد تا چنانچه کوتاهی و قصوری صورت گرفت، جان مردم به خطر نیفتد؟

آیا اینکه حادثه امنیتی نبوده کافی است تا خیال مردم و مسئولان راحت باشد؟

خانه مسافر آفتاب مجوز درجه کیفی 2 دارد

عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم هم بعدازاین اتفاق با جدیت ابراز کرد: این ساختمان ایمن‌سازی شده بوده و استعلام استحکام بنا از کانون کارشناسان دادگستری داریم و علت حادثه نیز سهل‌انگاری بوده است. معاون گردشگری وی نیز در تکمیل این سخنان با اعلام مجوز دار بودن و ایمنی سازی خانه مسافر آفتاب تأکید کرد: این خانه مسافر با درجه کیفی دو دارای مجوز از اداره کل میراث فرهنگی قم است و بر اساس گزارش‌های آتش‌نشانی تمام استانداردهای لازم در این واحد اقامتی رعایت شده و سهل‌انگاری یکی از مسافران سبب وقوع این حادثه دل‌خراش شده است.

اما دبیر جامعه هتلداران قم از عدم مجوز این مسافرخانه خبر داد و گفت: این مسافرخانه فاقد مجوز بوده و شواهد از عدم ایمن‌سازی این مسافرخانه خبر می‌دهد.

سخنان مسئولان اداره کل میراث فرهنگی در حالی است که حمید کریمی سخنگوی آتش‌نشانی در جریان این اتفاق صریحاً تأکید کرد: ما به تمام نهادها و ادارات اعلام کردیم آتش‌نشانی آماده همکاری برای ایمن‌سازی است و در این راستا مواردی که برای ایمن‌سازی لازم باشد اعلام می‌کنیم، متأسفانه تا این زمان هیچ نهادی برای ایمن‌سازی پیگیری نکرده است.

همچنین عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهرداری قم، با تکذیب انفجار به علت کپسول گاز، گفت: پس از ایمن‌سازی محل، کارشناسان وارد عمل خواهند شد تا به‌طور دقیق ضمن بازرسی محل، علت اصلی حادثه را اعلام کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از تمام نهادها و رسانه‌ها درخواست داریم تا پیش از بررسی دقیق محل و کارشناسی هیچ دلیلی را برای حادثه اعلام نکنند تا شایعه‌ای در شهر منتشر نشود.

حال اما در میانه این تناقض‌ها و سؤالات، سخن اینجاست که این وضعیت تا کی و کجا قرار است ادامه پیدا کند؟

مردم شهر قم و زائران حرم حضرت معصومه(س) امنیت می‌خواهند و این موضوعی نیست که بتوان با اغماض از آن گذشت. جا دارد این حادثه تلخ و دل‌خراش محل تصمیمی جدی در سطح استان برای بستن پرونده خانه مسافرها و فکری جدی در جهت تأمین نیاز اماکن اقامتی استاندارد و در شأن قم شود.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
مسافرخانه ها محلانواع فسادها هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
چه ارگانی باید به این اماکن نظارت کنه و جان مسافران را حفاظت کنه ...؟؟ٌ!!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
تیتر تون را خواندید؟؟
مسافر های فاقد مجوز؟؟؟
یامسافرخانه های فاقد مجوز
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
مثل اینکه آیئن نگارش و دستور زبان فارسی در تابناک عوض شده

معمولا میگن مسافرخانه
نه خانه مسافر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار