به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قم سال تحصیلی جدید 241 هزار دانش‌آموز در مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند که از این تعداد 130 هزار در مقطع ابتدایی هستند.
کد خبر: ۴۹۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 23 September 2017
به گزارش تابناک قم، باز هم اول مهر و بوی ماه مهربانی، ماه شور و هیجان کودکان و نوجوانانی که در قامت دانش‌آموز پس از 3 ماه سکوت مدارس، جانی دوباره به 1400 واحد آموزشی استان می‌بخشند. سال تحصیلی مدارس اما به رسم هر ساله با برگزاری جشن شکوفه‌ها آغاز می‌شود. جشنی که بنا به تصمیم آموزش ‌و ‌پرورش استان امسال 29 شهریور برای 26 هزار دانش‌آموزی برگزار می‌شود که برای نخستین روز با خاطره‌ای خوش قدم در راه علم‌آموزی می‌گذارند.

استان قم تک‌شهرستانی است از همین رو از جمعیت 241 هزار نفری دانش‌آموزان 220 هزار نفر در شهر قم متمرکز هستند که این موضوع مسائل و مشکلاتی به همراه داشته است. 

کمبود فضاهای آموزشی به ویژه در مناطق جدید شهری، کمبود معلمان ابتدایی، فعالیت مدارس دوشیفته، ساماندهی دانش‌آموزان غیرایرانی و... از مهم‌ترین مسائلی است که با تلاش و تکاپوی مسئولان آموزش و پرورش با جدیت دنبال شد تا سال تحصیلی جدید به بهترین شکل ممکن برای دانش‌آموزان آغاز شود.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قم سال تحصیلی جدید 241 هزار دانش‌آموز در مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند که از این تعداد 130 هزار در مقطع ابتدایی هستند از همین رو پروژه ملی مهر به مناسبت آغاز سال تحصیلی امسال نیز با آماده‌سازی، زیباسازی و جشن بازگشایی مدارس اجرایی شد در همین زمینه زنگ مهر در همه مدارس استان به صدا در آمد.

تحصیل 30 هزار دانش‌آموز غیرایرانی

«حمیدرضا شیخ‌الاسلام» با اشاره به تحصیل 30هزار دانش‌آموز غیرایرانی در 22 شیفت مدرسه ویژه اتباع در قم افزود: هیچ دانش‌آموز غیرایرانی در استان از تحصیل بازنمانده است و امسال نیز با تدابیر صورت‌گرفته هیچ هزینه‌ای از دانش‌آموزان غیرایرانی دریافت نمی‎شود.

کمبود 1538 معلم ابتدایی

یکی از مشکلاتی که هر ساله تا روزها پس از آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان را در برخی مدارس درگیر خود می‌کرد کمبود معلم بود. این موضوع سبب می‌شد کلاس‌ها با جمعیتی بیش از حد استاندارد تشکیل شود. امسال نیز این مشکل از سوی مدیرکل آموزش و پرورش برای بار دیگر مطرح شد.

وی با بیان این که ساماندهی آموزشی در دوره ابتدایی به گونه‌‌ای است که کلاسی بدون معلم نباشد، اظهار کرد: استان قم با کسری 1538 معلم مواجه است که تلاش شده با استفاده از معلمان توانمند در نوبت دوم به صورت حق‌التدریس این مشکل رفع شود.

به گفته مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان در حال حاضر حدود 14 هزار و 500 معلم کار تدریس به دانش‌آموزان را عهده‌دار هستند.

کمبود نیروی خدماتی

شیخ‌الاسلام با بیان این که 150 مدرسه استان نیروی خدماتی برای نظافت، سرایداری و امنیت ندارد، اظهار کرد: هزینه‌های میلیاردی برای ساخت مدارس جدید صورت می‌گیرد اما نیرویی برای حفاظت و نگهداری این واحدها نداریم.

وی ادامه داد: سال گذشته تعدادی از این نیروها را در نوبت دوم هم استفاده کردیم اما باز هم شاهد سرقت و آسیب به مدارس بودیم. این مشکلات هم به دلیل نداشتن نیروی خدماتی و سرایدار است.

وی با تأکید بر این که سرایدار بازوی کمکی مدیر مدرسه است، بیان کرد: در 4 سال گذشته در این زمینه استخدامی صورت نگرفته و بسیاری از نیروهای خدماتی هم به دلیل بازنشستگی، کهولت سن یا ناتوانی جسمی از سیستم خارج شده‌اند و همین موضوع اداره مدارس را با چالش مواجه کرده است.

آموزش‌و‌پرورش قم به سوی توازن رشته‌ای

موضوعی که از سال گذشته چالش زیادی برای مجموع آموزش و پرورش قم به همراه داشت اجرای طرح هدایت تحصیلی بود. طرحی که با هدف توازن رشته‌ای تلاش می‌کرد با دقت و تمرکز بیشتری دانش‌آموزان را برای آینده تحصیلی و شغلی بهتر راهنمایی کند. شیخ‌الاسلام درباره این طرح گفت: تا پیش از اجرای طرح هدایت تحصیلی، بیش از 50 درصد دانش‌آموزان متوسطه تمایل داشتند در رشته علوم تجربی ادامه تحصیل دهند، اما با اقدام‌های صورت‌گرفته در یک سال گذشته این آمار به 41 درصد رسیده، اگرچه آمار استاندارد 35 درصد است، پیش‌بینی می‌شود تا 4 سال آینده شاهد توازن رشته‌ای در مدارس استان باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که در سال تحصیلی جدید 2 درصد به جمعیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اضافه شده است، افزود: بی‌توجهی به انتخاب رشته دانش‌آموزان سبب شده امروز شاهد خیل بیکاران افراد تحصیل‌کرده در شاخه علوم تجربی باشیم. البته در حال حاضر علوم انسانی 3 درصد از علوم تجربی پیشی گرفته اما با فرهنگ‌سازی در تلاشیم مسیر مهارت‌آموزی را برای دانش‌آموزان هموار کنیم.

سال تحصیلی جدید با همه فراز و فرود روند ثبت‌نام، دریافت لباس فرم، کتاب و پرداخت هزینه‌های مختلف به مدارس و... آغاز شد اما استان قم چون استانی تک‌شهرستانی است سبب تمرکز 221 هزار دانش‌آموز در شهر قم شده از همین رو درصد پراکندگی نزدیک به 20 هزار دانش‌آموز در 3 منطقه کهک، جعفرآباد و خلجستان است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان معتقد است، توفیق در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت وابسته به توجه به 3 شاخص اطلاعات و آمار صحیح از حوزه مدیریتی، داشتن برنامه بر مبنای اطلاعات و آمار و نظارت است چرا که بیشترین مشکل در حوزه مدیریت نداشتن اطلاعات دقیق خواهد بود، از همین رو بیشتر تصمیم‌ها بر مبنای اطلاعات غلط اتخاذ می‌شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد با وجود راه‌های طولانی طی‌شده در سال‌های متمادی هنوز آموزش‌و‌پرورش استان تا رسیدن به نقطه ایده‌آل راهی طولانی در پیش دارد. 

ایجاد مناطق شهری جدید، توسعه جمعیتی و تک‌شهرستانی بودن قم که تمرکز بیش از 90 درصدی دانش‌آموزان را موجب می‌شود، عوامل مهمی است در برنامه‌ریزی‌هایی که سیستم تعلیم و تربیت استان را متوجه خود می‌کند. مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان تلقی می‌شود و این خانه نیازمند بیشترین آرامش و امنیت خاطر برای گذران 9 ماه علم‌آموزی همراه با نشاط است.

تولیدکنندگان قمی لباس فرم مدارس استان را دوختند

امسال تصمیم گرفته شد لباس فرم دانش‌آموزان مقاطع مختلف تغییر کند. این کار علاوه بر گردش مالی 18 میلیارد تومانی (به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان) مشکلاتی برای خانواده‌ها ایجاد کرد. پیش از آغاز مدارس خانواده‌ها با مشکل جدی در تأمین لباس فرم مدرسه دانش‌آموزانشان مواجه شدند؛ مشکلی که چند صدای اعتراض خانواده‌ها را از رسانه‌ها به گوش مسئولان رساند. صف طویلی از خانواده‌ها تا پیش از آغاز مدارس در محل دریافت لباس فرم تشکیل می‌شد و در نهایت، والدین دست خالی باز می‌گشتند. مسئولان استان این موضوع را متوجه اجرای طرحی دانستند که برای نخستین بار در قم اجرایی شده بود.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان امسال تأمین لباس دانش‌آموزان به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شد تا لباس دانش‌آموزان قمی توسط تولیدکنندگان استان تأمین شود، اما برخی تولیدکنندگان در اعلام تعداد سفارش‌های خود ارقامی را تعهد دادند که در زمان مقرر از عهده آن برنیامدند و همین موضوع خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرد. آموزش و پرورش هم برای رفاه حال خانواده‌ها تهیه لباس فرم را برای دانش‌آموزان تا پایان مهر تعیین کرد تا بر اساس این تصمیم فشار مضاعف متوجه خانواده‌ها نباشد.

«سیدمهدی صادقی»، استاندار قم، با تأکید بر لزوم آسیب‌شناسی و نقاط ضعف اجرای این طرح گفت: اگرچه این طرح خالی از اشکال نبود این ایده سبب شده 18 میلیارد تومان گردش مالی در استان ایجاد شود که به نفع تولیدکنندگان بود. اصل طرح خوب است اما باید ایراد آن شناسایی و برای سال آینده از اکنون برنامه‌ریزی شود تا دوباره با این مشکل مواجه نشویم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار