کد خبر: ۵۰۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 02 October 2017
به گزارش تابناک قم، اشتغال و بیکاری دو کلید واژه ای است که این سال ها جای حرف و حدیث زیادی داشته است. جوانان زیادی که س از فراغت از تحصیل بیکار می مانند و ناچار برای امرار معاش وارد فعالیت هایی غیر از تحصیلاتش می شود. 

مشاغل کاذب هم گزینه دیگری است که در پی بیکاری روز به روز در شهرها رو به افزایش است. همه این ها منهای آسیب های اجتماعی است که گریبان جامعه را می گیرد و تنها راه چاره استفاده از ظرفیت هایی مثل کارآفرینی است. اما این موضوع در استان قم تا چه اندازه توانسته حمایت شود.

حمیدرضا عالمی حمایت از کارآفرینی را در قم دارای عقب ماندگی های جدی می داند و می گوید: یکی از مهمترین مشکلات در استان گرش های فرهنگی نادرست است، باید حرکت جدیدی در حوزه کارآفرینی انجام شود.

رئیس کانون کارآفرینان استان قم براین باور است، که کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینی باید در سطوح آموزش  پایه ای در مدارس ترویج شود، باتوجه به اینکه مجموعه استان به مسئله کارآفرینی نگاه قابل توجه ای نداشتند از همین رو هنوز نتوانستیم به جایگاه مطلوبی دست پیدا کنیم.

حسن زارعی متین اکوسیستم نوآوری، حلقه مفقوده کارآفرینی را موضوعی جدی می داند و می گوید: کارافرینی و اشتغال دانشجویان موضوع مهمی است وقتی مهم‌ترین برنامه کشور اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تعریف شده، آن هم در شرایطی که بیکاری به معضلی جدی در کشور تبدیل شده است. در حال حاضر تقریبا 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند، همین موضوع سبب شده بسیاری از نخبگان به خارج از کشور مهاجرت کنند از همین رو لازم است برای استفاده از ظرفیت‌های موجود طرح و برنامه‌های اجرایی داشته باشیم. 

رئیس دانشکده مدیریت پردیس فارابی با اشاره به اینکه در موضوع اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال 4 نوع سرمایه داریم ادامه می دهد: نخست سرمایه انسانی است، اینکه بدانیم چه داریم و چه مهارت‌هایی نیاز است. پاسخ به این دست سوالات باید در دانشگاه‌ها و جامعه با ترویج مهارت‌های فنی افزایش یابد. شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها مهمترین عوامل ایجاد سرمایه انسانی است.

وی  سرمایه اجتماعی را دومین سرمایه در مسیر اقتصاد مقاومتی می داند و می افزاید: به عنوان مهم‌ترین سرمایه درحال افت است، در تمام تحقیقات بین سرمایه اجتماعی و اقتصادی رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین تاب آوری تحت تاثیر این سرمایه است از همین رو می توان گفت شرکت‌های دانش بنیان مهم‌ترین ابزار تقویت سرمایه اجتماعی بوده، به گونه‌ای که می‌توان گفت سرمایه انسانی هم تحت تاثیر سرمایه اجتماعی است.

زارعی متین با بیان اینکه سرمایه روان شناختی نیز یکی از ارکانی است که دنیای پیشرفته برای تولید و اشتغال به آن توجه می‌کند خاطرنشان می کند: در این سرمایه حالات روحی و روانی به عنوان محرک‌های روشد و توسعه مورد توجه است. خوش بینی و امید، تاب آوری، خودکارآمدی و سرمایه روان شناختی مهم‌ترین عوامل موفقیت جوانان است.

به گفته این استاد دانشگاه، سرمایه مالی به عنوان چهارمین سرمایه، علی‌رغم اینکه برخی این سرمایه را مهم‌ترین عامل می‌دانند در اقتصاد اما حقیقت این است که نه تنها اهمیت چندانی ندارد بلکه تحت تاثیر سرمایه‌های دیگر است.

رئیس دانشکده مدیریت پردیس فارابی با تاکید براینکه پس از مشخص شدن و ارزیابی این سرمایه‌ها باید تغییر و تحولی در شاخص‌ها و برنامه‌ها ایجاد شود، تصریح می کند: یکی از راهکارهای مهم این است که اساتید شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی کنند و دانشجویان نیز در این شرکت‌‎ها مشغول به کار شوند. در این راستا طرحی تحت عنوان اکوسیستم نوآوری مطرح می‌شود، که در آن مجموعه عوامل جاندار و بی جان با در نظر گرفتن تعامل آن‌ها در یک محیط مدنظر قرار می‌گیرد. در حال حاضر نیز حلقه مفقوده کارآفرینی، اکوسیستم نوآوری است. 

در نهایت می‌توان گفت این باور وجود دارد که باید از مسیر اشتغال به رشد برسیم. در این راستا هم با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان در مقایسه با دیگر استان‌ها در بخش اداری عقب هستیم. بخش خصوصی و دانشگاه‌ها هم باید به میدان بیایند و مدیران هم باید پیشگام شوند. این باور که کارآفرینی و ایجاد اشتغال با رویکردی فراتر و جدای از روزمرگی‌ها باید در جامعه و در سطح مدیران ایجاد شود. 


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار