و باز هم غفلت مسوولان استان
کد خبر: ۵۰۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵ 04 October 2017
به گزارش تابناک قم، 6000 واحد صنفی غیر مجاز از یک سو و 500 خانه مسافر هم از دیگر سو هم صنعت و تولید قم را تهدید می کند و هم گردشگری را. 

غیرمجازهایی که نبض اقتصاد استان را با روند بی قانونی خود به خطر می اندازد و سالهاست که بجای گزارش اقدامات عملی تنها به هشدارها اکتفا شده است. 

هشدارهایی که به هر دلیلی هنوز نتوانسته آنقدر جدی باشد که بساط حوادث را از این شهر جمع یا کم کند. یک روز مسافرخانه آفتاب می سوزد و دیگر روز انباری قدیمی و پر از اجناس قابل اشتعال، آتش سوزی هایی که نه تنها نقطه حادثه را، که حتی خانه ها و حریم اطرافش را نیز در بر می گیرد.

کارشناسان می گویند تا حادثه رخ ندهد کسی عمق فاجعه را جدی نمی گیرد، بیراه هم نیست. پلاسکو سال گذشته پیش چشم همه کشور سوخت و عواقب جبران ناپذیرش تا سال ها خانواده های زیادی را درگیر می کند. اما همچنان موضوع ایمنی و ایمن سازی آنقدرها هم جدی گرفته نمی شود.

صنوف مزاحم اگرچه یکی از اقداماتی است که باید جدی گرفته شود اما جدی تر از آن، واحدهایی است که در هر قالبی بدون مجوز و بدون نظارت قانون زیر پوست این شهر به شمارش معکوس افتاده اند. البته همه این ها منهای بافت فرسوده ای است که آن هم قصه پرغصه ای برای مناطق پر تراکم شهر قم است.

صنوف مزاحم و انتقال آنها به شهرک صنوف سالهاست محل بحث و جدل است. برخی براین باورند که شهرداری نمی خواهد زیربار هزینه این الزام برود. 

اما محمود مسگری سخنگوی شورای شهر معتقد است: اینکه گفته می‌شود شهرداری نمی‌خواهد هزینه‌ اجتماعی برای انتقال صنوف مزاحم به شهرک صنوف بدهد درست نیست.

مسگری اگرچه از تعداد واحدها و مناطق حادثه خیز شناسایی شده چیزی نمی گوید اما تلاش و اراده مجموعه مدیریت شهری را بر رسیدگی به امر مهم ایمن سازی می داند.

در حالی که این عضو شورا از فهرستی سخن می گوید که شهرداری براساس آن مراکز خطرساز و واحدهای مزاحم را شناسایی کرده اما حسن بختیاری نایب رئیس شورا تصریح می کند: شناسایی نقاط و مکان‌های غیر ایمن باید به‌صورت موردی و تخصصی انجام بگیرد تا شاهد کاهش این قبیل اتفاقات تلخ در شهر باشیم.

وی وضعیت شهر قم را در یک نگاه کلی در مبحث ایمنی نامناسب ارزیابی می کند نکته ای که حمید کریمی آتش نشان با سابقه قمی به آن تاکید می کند و می گوید: پاساژها، بافت فرسوده، ساختمان های بلند مرتبه و... عمدتا غیرایمن است و این موضوع را بارها کتبا و شفاها اعلام کردیم. 

سخنگوی آتش نشانی قم ضمن ابراز نگرانی از وضع ایمنی شهر، اما بر این باور است که شهر را خود مردم باید ایمن سازی کنند و هر خانه باید یک آتش نشان داشته باشد.

جلالی رئیس شورای شهر اگرچه مثل برخی از مسئولان استان بر تحولات مهم شهر قم در حوزه ایمنی و آتش نشانی تاکید می کند بدون اشاره به مصادیق این تحولات می گوید: ساماندهی وانت‌بارها و دست‌فروش‌ها، خدمات ایمنی و جمع‌آوری متکدیان سطح شهر اموری است که باید شورا و شهرداری به‌سرعت تکلیف آن‌ها را مشخص کند و این مطالبه شهروندان است.

سید مرتضی سقاییان نژاد اما از تشکیل 11 هزار پرونده تخریب مکان های مختلف به دلیل برخوردار نبودن از شاخص های ایمنی لازم در شهرداری قم سخن می گوید، موضوعی که سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری با تائید آن تصریح می کند: با بازدیدهای میدانی صورت گرفته اخطارهای ضروری به واحدهای مستعد بروز حادثه در قم ارائه شده است، طی یک فرایند تعریف شده پس از ارائه اخطار به واحدهای صنفی غیر ایمن، رونوشتی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجمع امور صنفی، فرمانداری و نهادهای مرتبط با بحث های ایمنی ارائه می شود و اگر در مهلت تعیین شده در مورد ایمن نمودن مکان های مدنظر اقدامی صورت نگیرد، گزارش آن به دادستانی و مراجع قضایی تقدیم خواهد شد.

وی می گوید: تنها 10 درصد تعداد واحدهای صنفی از زمان اخطار برای ایمن سازی اقدام کرده اند. 

به گفته  معاون شهردار قم، بازار کهنه و محیط اطراف آن به طور جدی ناامن است که باید اقدامات لازم برای ایمن سازی این نقاط صورت بگیرد، خطرات موجود در بازار قم به حدی است که در صورت وقوع هرگونه خطری به علت تراکم و نوع بافت هرگونه اقدامی را غیرممکن می کند.

سامع مشکلات بازار قم را در ابعاد مختلف ایمن نبودن تاسیسات زیر ساختی برق و گاز و نحوه نامناسب انبار کالا و اجناس و آموزش صنوف می داند که باید به سرعت اقدامات مربوط به ایمن سازی در آن انجام شود.

آتش سوزی های اخیر اگرچه خیلی ها را از خواب بیدار کرد اما این بیداری وقتی کارساز است که در نهایت منجر به اقدام عملی شود، امروز که فرصت هست و دامنه حوادث گسترده نیست باید جدی گرفته شود پس از حادثه هر اقدامی می شود نوشداروی پس از مرگ سهراب.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار