پیوست امنیتی اسنپ در هاله از ابهام
اسنپ، سامانه هوشمند حمل‌‌ونقل درون‌شهری با وجود مخالف قاطع شهردار کلانشهر قم، فعالیت خود را از تاریخ ۲۲ مهر ماه در شهر قم آغاز خواهد کرد، پس از گسترش خدمات اسنپ در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز و مشهد اکنون قم ششمین شهری است که اسنپ فعالیت خود را در آن آغاز می‌کند.
کد خبر: ۵۰۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶ 14 October 2017
به گزارش تابناک قم، فعالیت آژانس‌های آنلاین در یك‌ سال اخیر موجودیت آژانس‌های رسمی را به چالش كشیده‌اند. حالا دیگر كمتر كسی است كه از این نرم‌افزارها كه خدمات جابه‌جایی مسافر را ارایه می‌دهند، خبر نداشته باشد؛ اما فعالیت آنها این روزها کم‌کم وارد مرحله جدیدی می‌شود.

نرم افزار های مانند اسنپ با ورود با برنامه مدون به حمل و نقل شهری چالشی مهم برای فعالیت تاکسی های شهری به وجود آورده اند ، چالشی که صدای همه شهرداران کلانشهرها را درآورده است، یکی از مهم‌ترین فواید اپلیکیشن‌های موبایلی آژانس قیمت ارزان و دسترسی آسان است و همین موضوع هم مشتریان بیشتری را جلب می‌کند ، اما به راستی اپلیکیشن اسنپ چیست ؟ و دارای چه ساز و کاری است ؟

ساز و کار اسنپ 

اسنپ، اپلیکیشن درخواست خودرو روی گوشی های هوشمند است که به عنوان پل ارتباطی بین کاربران مسافر و راننده عمل می کند و درخواست مسافر را به نزدیک ترین کاربر راننده ارسال می کند. پس از قبول درخواست از جانب راننده، مسافران اطلاعات راننده را مشاهده می کنند و زمانی که طول می کشد که راننده به مسافر برسد، برای مسافر مشخص می شود.

پس از سوارشدن مسافر در خودرو، امکان پرداخت آنلاین نیز برای مسافران مهیا می شود و در پایان سفر امکان امتیازدهی به رانندگان فراهم می شود. تیم کنترل کیفی و پشتیبانی اسنپ به صورت ۲۴ ساعت بر اساس امتیازات مسافران، اقدامات مختلفی را انجام می دهند؛ به عنوان نمونه بعضی از این اقدامات، منجر به آموزش مجدد رانندگان می شود.

آسیب های اجتماعی

با وجود موفقیت هایی که اسنپ به دست آورده است، و در کنار برخی مزایایی که برای مسافران به ارمغان آورده است اما به نظر می رسد، در کنار همه این موارد، مشکلات و تهدیداتی نیز برای برخی از شهروندان به وجود آورده است. برای مثال با رواج پدیده تاکسی یابی آنلاین عملا در کسب و کار تاکسی ها و تاکسی تلفنی های سطح شهر اخلال وارد شده و این پدیده جدید می تواند باعث آسیب وارد کردن به برخی خانواده ها شود که امورات زندگی خود را از طریق جا به جایی مسافر به عنوان شغل اول و اصلی خود دارند در حالی که رانندگانی که در اسنپ و تپ سی حضور دارند، به صورت تفریحی و گذری و شاید به عنوان شغل سوم و چهارم خود به این قضیه نگاه کنند. 

مورد دیگر که وجود دارد این است که روال مشغول به کار شدن در اسنپ تا لحظه نگارش این مطلب، اصلا روال سخت و پیچیده ای نبوده و حتی صاحبین خودروها بعضا اصلا برچسب اسنپ را هم ندارند و تنها با ارسال کپی کارت ملی و شناسنامه از طریق تلگرام(!) برای شرکت، و نصب اپلیکیشن اسنپ و یک تماس تلفنی و آموزش روال کار به سادگی در این مجموعه مشغول به کار می شوند. اما مشکل این سادگی کجاست؟

مشکل از جایی شروع می شود که وقتی فردی بدون قرارداد و بدون در اختیار گذاشتن وجه التزام لازم برای حسن انجام کار و پایبند بودن به قوانین شرکت به سادگی وارد این مجموعه می شود، شاهد پدیده نوینی در جامعه خواهیم بود. به این صورت که اگر تا قبل از این، ناهنجاری ترمز زدن ماشین های لوکس و گران قیمت برای سوار کردن برخی خانم های خاص عملی خلاف عرف جامعه محسوب می شد اما با این ساز و کار استخدامی ساده و به ظاهر قانونی این عمل ناهنجار اجتماعی به امری عادی و هنجار اجتماعی تبدیل شده است.

اینکه ماشین های گران قیمت در مجموعه اسنپ مشغول به فعالیت شوند، مسئله غیرقانونی و عجیبی نیست اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این کسب و کار برای تفریح و تجربه افراد راه اندازی شده است یا بیشتر افراد حاضر در این طرح از روی فشار مالی که در زندگی تحمل می کنند تن به این کار داده اند؟  آیا فردی که خودروی لوکس سوار شده است در فشار مالی قرار دارد که برای رفع امورات زندگی به این کار مشغول شود؟  مسلماً جواب خیر است!

در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر قم ، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم با اشاره به اهمیت موضوع تاکسی اینترنتی با انتقاد از عملکرد شرکت اسنپ به عنوان ارایه دهنده این نوع از خدمات در قم و دیگر شهرهای کشور، آن را مغایر با قانون و موازی با وظیفه تعیین شده برای شهرداری ها یعنی خدمات دهی حمل و نقلی به شهروندان توصیف کرد.

سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان این که برای هر مجموعه و نهادی شرح وظایفی مشخص شده است، ولی وقتی کسانی در آن دخالت می کنند مشکلاتی بوجود می آید، گفت: اقدام اسنپ در خصوص اجرای طرح تاکسی موبایل مانند هنگامی است که افرادی در خارج از محدوده شهری ساختمان احداث می کنند و قاعدتا در این شرایط آب، برق و سایر تسهیلات نباید به آنها داده شود.

شهردار قم همچنین با انتقاد از صدور مجوز برای اسنپ به عنوان شرکتی که به هیچ وجه صلاحیت فعالیت در زمینه حمل و نقل را ندارد، افزود: وظیفه حمل و نقل عمومی برابر قانون به عهده شهرداری هاست، از این رو اگر بواسطه طرح یاد شده و از طریق این کانال اینترنتی مباحث دیگری غیر از خدمات مورد نظر به جامعه تزریق شد، همه مسئولیت آن را متوجه شهرداری می دانند.

اسنپ اگر شرایط شهرداری قم را بپذیرد حاضریم با آن وارد مذاکره شویم

معاون حمل و نقل شهرداری قم نیز در این جلسه اظهار کرد: در رابطه با فعالیت این شرکت چند بحث مهم وجود دارد و آن این که اطلاعات راننده ها را به شهرداری نمی دهند، در حالی که مساله امنیت برای شهرداری خیلی مهم است.

عباس ذاکریان با یادآوری این که مطابق قانون راهنمایی رانندگی مصوب سال 89 هر کس بخواهد وارد کار حمل و نقل شود، باید از شهرداری مجوز بگیرد، افزود: شرکت اسنپ به شهرداری می گوید، فقط در صورتی که دادستانی حکم کند، این کار را انجام می دهیم.

معاون شهردار قم با تاکید بر این که با این شیوه ای که اسنپ خدمات می دهد، راننده اصلا شناسایی نمی شود، اضافه کرد: اسنپ برای به خدمت گرفتن رانندگان تنها به گرفتن یک قطعه عکس و گواهی نامه از آنها اکتفا می کند.

وی با تا کید بر این که به هیچ وجه ممکن روش کار اسنپ از نظر امنیتی مورد تایید شهرداری نیست، گفت: بستری که اسنپ از طریق آن اقدام به شناسایی محل مسافر می کند، گوگل مپ است، که این هم مورد تایید شهرداری نیست، چون اگر در آینده گوگل مپ به هر دلیلی خدمات دهی خود را به ایران قطع نماید، تمام سیستم دچار اختلال می شود و به همین علت باید از یک نقشه ایرانی استفاده کند که مشکلات امنیتی نداشته باشد.

ذاکریان همچنین با بیان این که اسنپ هیچ کدام از ضوابط و مقررات شهرداری را رعایت نمی کند، افزود: در شرایطی که طبق اعلام شهرداری اسنپ باید از هر تراکنش تنها هشت درصد آن را دریافت کند، 13 درصد دریافت می کند.

وی افزود: از این هشت درصد، یک و نیم درصد سهم سازمان تاکسیرانی و 6.5 درصد نیز سهم موبایل تاکسی و شرکت حمل و نقلی است، بنابراین هزینه ای که اسنپ می گیرد از نرخ تعرفه شهرداری بیشتر است.

وی تصریح کرد: دغدغه اصلی شهرداری امنیت است و باید هویت راننده به خوبی معلوم باشد و با توجه به وجود 6 هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر قم اسنپ باید تمام رانندگان خود را از بین رانندگان تاکسی مستقر در شهر انتخاب کند، تا همه آنها از طرح تاکسی اینترنتی بهره ببرند.

حرف آخر

به نظر می رسد با ادامه این روند توسط اسنپ، رانندگانی که شاید فعالیت در اسنپ شغل دوم و سوم آنها باشد در حال ایجاد اخلال در شغل اصلی برخی دیگر که همانا تاکسی داران هستند، می باشند. اگر از دیدگاه صنفی به این قضیه نگاه شود ایرادات فراوانی به طرح وارد است ولی از دید مسافر قطعا اسنپ به واسطه سرعت در حضور در محل و قیمتهای پایینتر خوشایند است ولی اگر همین مسافر خود را در جایگاه یک تاکسی دار قرار دهد قطعا نظرش عوض می شود.

در پایان و با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می رسد مسئولان هر چه سریعتر  باید به پرونده فعالیت اسنپ ورود کرده تا با تعیین ساز و کاری قانونی برای فعالیت اینگونه شرکت ها، جلوی هرگونه سو استفاده و یا اتفاقات بد احتمالی در جامعه گرفته شود.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
این گزارش کاملا یکسویه نوشته شده. اگر اسنپی ها شکل دوم و سومشون رانندگیه خب تا قبلا ک اسنپ نبود راننده شخصیا بودن. درثانی تاکسی رانی و آژانس ها نمیتونن مانع پیشرفت و تکنولوژی و نوآوری های خدمات رسانی بشن. تو این بازار رقابت باید خدمات رسانیشون رو افزایش بدن و نوآوری کنن. با این تاکسیهای درب و داغونی که هنوز تاکسیرانی نتونسته کرایه های قانونی رو به ثبات برسونه و هر کی هرچقد بتونه از مسافر می گیره مطمئن باشید که امثال منه شهروند سیستم های حمل و نقلی بانظم، مشتری مدار و منصف رو ترجیح میدیم. اسنپ تو کل مدتی که اومده و تو شهرهای بزرگ کار کرده 1 مورد حادثه داشته. اما کسی نمیگه که رزومه تاکسیرانی در زمینه انواع و اقسام تخلفات چی بوده؟ چرا؟ چون اسنپ باید از بین بره به عنوان رقیب.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
باسلام بنده نیز با نظر دوست عزیزمون ک فرمودند اسنپ بسیار عالی بوده وهست موافقم, چرا که امروزه جهان ما دنیای پیشرفت است نه پس رفت, اسنپ بعنوان یک خدمات رسانی اینترنتی فوق العاده در عصر امروزی ما محسوب میشود و اکثریت افراد جامعه با این طرح موافت دارند لذا از چند جهت اسنپ طرح تاکسی اینترنتی بسیار کار امد بوده ۱ سرعت بموقعه فسافر,۲ نرخ عادلانه و منصفانه و رضایت هردو طرفین, ۳ نظم و انضباط یکی از اصول امتیازدهی مسافر نصبت به برخورد راننده و نظافت اتومبیل میباشد,۴ در تراکم ترافیک شهری بسیار کارامد محسوب میشود ک این کمک زیادی در سرعت شهری و الایندگی قابل تحسین است,۵ از لحاظ امنیتی مسافر از مبدا تا مقصد کاملا مشخص میباشد, وووو خیلی امتیازات بسزایی دارد, امروزه ما باید به جهان نوین پیش برویم نه با دیدگاهی در تاریکی و عقب ماندگی درجا بزنیم بهتر است کمی به اطراف خود در دنیای امروزی نگاهی بیآندازیم تا خود را با کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان و هند,با اسب و گاری و سه چرخه مقایسه نکنیم بلکه با دنیای مدرنیژه باید خودمان را بسرعت نوری بالا بکشیم چراکه هم اکنون ۲۰۰سال از پیشرفت عقب مانده ایم به این موضوعات بیشتر اگر بیاندیشیم جایگاه بالاتری در جامعه و جهان خواهیم یافت باسپاس از متصدیان پیشرفت نوین ایران,,,
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
با سلام اسنپ فقط به سود مسافر هست وبه زرر راننده و مسافرها اصلان راننده را درک نمیکنن فقط می خوان روس راننده را بکشن یکی که خونش ده متر داخل کوچست اون ده مترو پیاده نمیره و ماشینو میکشونه تو کوچه با این کرایه ها این کارها اصلان عادلانه نیست خواهشن درک داشته باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار