سیدمرتضی سقائیان‌نژاد قریب به 2.5 سال است که در جایگاه مدیریت شهری قم قرار گرفته و طی این مدت با استفاده از برخی مدیران خود توانسته عمده مشکلات این شهر را برطرف سازد.
کد خبر: ۵۰۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹ 15 October 2017
به گزارش تابناک قم، شورای شهر پنجم قم در نخستین تصمیم خود اقدام به ابقای سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در جایگاه شهرداری قم کرد. وی که سابقه بسیار درخشانی در جایگاه‌های مختلف علمی، اجرایی و دانشگاهی دارد پس از 12 سال تصدی جایگاه شهرداری اصفهان در خرداد سال 94 توسط اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر قم به عنوان شهردار این شهر پس از محمد دلبری انتخاب شد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در ابتدای حضور خود در شهر قم که مصادف با ایام نیمه شعبان بود تصور خود از شهر قم را بسیار بالاتر عنوان کرد و بر بررسی نیازمندی‌های شهر و تدوین برنامه برای رفع این مشکلات تاکید کرد.

بیش از هزار و 500 میلیارد تومان بدهی انباشته شده به بانک‌ها و پیمانکاران، 14 پروژه کلان نیمه‌کاره، شرایط نامساعد زیست‌محیطی، کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری، نابسامانی امور مالی و تشکیلات شهرداری و... از جمله چالش‌هایی بود که سقائیان‌نژاد و تیم مدیریتیش در زمان حضور در این شهر با آنها روبه‌رو بودند.

وی حدود سه ماه پس از قرارگیری در جایگاه شهرداری قم در نشستی خبری و در جمع خبرنگاران قمی، برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات شهر و بهبود خدمات شهری در قم بیان کرد که مهم‌ترین آنها را می‌توان اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره، تعیین تکلیف بدهی‌های شهرداری و تدوین برنامه حرکت پنج ساله شهرداری قم عنوان کرد.

سقائیان‌نژاد در پست‌های کلیدی شهرداری قم از مدیران گذشته خود در شهرداری اصفهان استفاده کرد؛ وی علیرضا قاری قرآن را در جایگاه معاون شهرسازی و امور زیربنایی، سیدامیر سامع را در جایگاه معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، محسن رنجبر را در جایگاه معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی، ابراهیم معتمدی را در جایگاه قائم مقام و پیام جوادیان را در جایگاه مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز قرار داد. این افراد را می‌توان از موفق‌ترین مدیران سقائیان‌نژاد در شهرداری اصفهان و همراهان وی دانست که به قم آمدند که بخش عمده اقدامات حوزه شهری در دوران مدیریت در شهرداری قم نیز منوط به وظایف این افراد شده است. در واقع می‌توان گفت وی با درک شرایط وقت شهرداری، مدیران خود را در جایگاه‌هایی حساس منصوب کرد که این مشکلات را هرچه سریع‌تر سامان دهند و برنامه‌های وی را در زمان کمتری به هدف مورد نظر برسانند.

تعیین تکلیف پروژه‌های کلان نیمه کاره شهر در 2 سال

پس از انتصاب علیرضا قاری قرآن معاون عمران شهری شهرداری اصفهان به عنوان معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم، وی به سرعت به پروژه‌های نیمه کاره شهر و همچنین بررسی شرایط ترافیکی و حمل و نقل شهر ورود کرد. پل میثم، تقاطع سه سطحه شهدای 15 خرداد، بلوار آیت‌الله بروجردی، مترو، منوریل، بلوار حضرت خدیجه و تقاطع بلوار پیامبر اعظم، مجموعه پل‌های 9 دی و... جزو پروژه‌های کلانی بودند که قاری قرآن در ابتدا باید برنامه‌ای ویژه برای اتمام آنها آماده می‌کرد با بخشی از بی‌اعتمادی عمومی به شهرداری قم که بابت تاخیر چندساله در این پروژه‌ها ایجاد شده بود از بین برود.

با وجود این پروژه‌ها شهرداری در همان سال اول چند پروژه جدید را نیز آغاز کرد که از جمله تقاطع مقداد(کمربندی امام علی و بلوار عماریاسر)، تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم و رمپ و لوپ تونل غدیر بود؛ آغاز این پروژه‌ها در شرایطی که شهر قم شبیه به یک کارگاه بزرگ عمرانی نیمه‌کاره شده بود انتقادات بسیاری را علیه مدیریت شهری ایجاد کرد اما زمان اندکی نگذشت که تمام پروژه‌های نیمه کاره با سرعت پیگیری و به مرحله اتمام نزدیک شد.

اواخر سال 95 بود که شهرداری طبق وعده سقائیان‌نژاد به مرور وارد مرحله بازگشایی پروژه‌های نیمه کاره شد؛ در این مرحله پل میثم، فاز اول بلوار آیت‌الله بروجردی، بخشی از مجموعه پل‌های 9 دی، تقاطع مقداد و چند پروژه دیگر افتتاح شد که بخشی از هجمه‌ها علیه شهرداری را کاهش داد.

امروز که قریب به 2.5 سال از حضور سقائیان‌نژاد در جایگاه شهرداری قم می‌گذرد نه تنها شهرداری اکثر پروژه‌های نیمه کاره را تکمیل و در اختیار مردم قرار داده است بلکه شاهد آغاز عملیات اجرایی چند پروژه کلان و مهم از جمله تقاطع شهرک قدس، تقاطع سه سطحه میدان ولیعصر، خط دوم مترو و... هستیم.

حرکت عمرانی شهرداری قم طی این 2.5 سال نشان از برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای باز کردن گره‌های ترافیکی شهر دارد و تعریف پروژه‌های جدید نیز در همین راستا صورت گرفته است.

از جمله این برنامه‌ریزی و حرکت صحیح عمرانی شهرداری می‌توان به راه‌اندازی چند پروژه کلیدی در مسیر بلوار عماریاسر به سمت بلوار پیامبر اعظم و گشایش ترافیکی ویژه در این محور اشاره کرد که مسیر میدان 72 تن به بلوار عماریاسر و بلوار پیامبر اعظم و بالعکس را باز کرد.

گذر شهرداری از زیر تیغ بدهی‌های کلان بانکی

شهرداری قم در سال‌های اخیر به سبب اخذ وام‌های کلان بانکی و فروش اوراق مشارکت بابت پروژه‌های فاز چهار و پنج عماریاسر و بلوار پیامبر اعظم به بانک‌های کشور بدهکار شده بود. بدهی‌ای که قریب به 450 میلیارد تومان سالیانه سود به آن تعلق می‌گرفت و به نوعی حرکت شهرداری برای توسعه شهر و اجرای پروژه‌های خدمات شهری را متوقف کرده بود و تمام عزم مدیران شهر معطوف به تعیین تکلیف و تسویه این بدهی‌ها شده بود.

حوزه برنامه‌ریزی و مالی شهرداری و مشاوران ویژه به همراه شخص سقائیان‌نژاد مامور برای تعیین تکلیف این بدهی‌ها شدند. این بدهی فارغ از بدهی به پیمانکاران به حدود هزار و 500 میلیارد تومان رسیده بود که در این زمینه مدیران شهر قم برای مستهلک شدن سود آنها دست به دامان علما، مراجع تقلید و نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی شدند.

اواخر سال گذشته بود که سقائیان‌نژاد خبر از تعیین تکلیف قریب به هزار میلیارد تومان از بدهی های بانکی شهرداری داد. تیم وی به صورت موازی در حوزه مالی پیگیری لازم را برای تسویه بدهی دولت به شهرداری قم کردند. بستری که با کمک برخی علما و مراجع تقلید، رئیس و نمایندگان مجلس محقق شد و اواخر سال گذشته هیات دولت اختصاص بدهی 700 میلیارد تومانی خود به شهرداری قم در قالب اسناد خزانه را امضا کرد و با این وجود می‌توان گفت امسال شهرداری توانست با خیال راحت‌تری مسیر برنامه‌های خود را به دور از نگرانی برای بدهی‌های بانکی پیگیری کند.

تدوین قم 1400؛ نقشه راه پنج ساله شهر

محسن رنجبر در شهرداری قم مامور ساماندهی امور نیروی انسانی، برنامه‌ریزی شهری و تهیه برنامه پنج ساله شهر قم شد. وی که در شهرداری اصفهان در مناصب مختلف شهری فعالیت کرده بود در بدو حضور در شهر قم ضمن پیگیری اصلاحاتی در چارت تشکیلاتی شهرداری، تدوین برنامه پنج ساله شهر را با استفاده از نظر کارشناسان، خبرگان حوزوی و دانشگاهی، علما و مراجع تقلید آغاز کرد.

اواسط سال 95 بود که این برنامه به سرانجام رسید و توسط شورای شهر تصویب شد. بودجه شهرداری در سال 96 نیز طبق همین برنامه تهیه شده و برشی یکساله از آن است که در آن می‌توان اهدافی چون دستیابی به شهری در تراز اسلامی، توسعه عدالت اجتماعی، بهبود اقتصاد شهری و... را دید.

قم سبز می‌شود؛ افزودن سالانه 3 مترمربع به فضای سبز شهر

پیام جوادیان متخصص فضای سبز و باغبانی از دیگر مدیران اصفهانی بود که با سقائیان‌نژاد به قم آمد. او را می‌توان یکی از موفق‌ترین مدیران دوران 2.5 ساله سقائیان‌نژاد در شهرداری قم دانست. وی طی این مدت پروژه‌های بسیار مهمی را در حوزه پارک‌ها و فضای سبز اجرایی کرده و در کنار این مساله رویکرد جدی در زمینه توسعه فضای سبز، احداث بوستان‌ها و درختکاری داشته است.

رویکرد تخصصی امروز به خوبی در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم مشاهده می‌شود به گونه‌ای که مراکز ویژه‌ای برای تحقیقات بر روی اقلیم قم و گیاهان مناسب برای این اقلیم تشکیل شده و از گیاهانی در شهر استفاده می‌شود که کمترین میزان آب، بهترین شرایط رشد و سبزی را داشته باشند.

بدون شک افرادی که پس از این زمان به شهر قم وارد می‌شوند شاهد تغییرات بنیادین در مدیریت شهری هستند؛ افزایش سبزی معابر شهر، اجرای پروژه‌های کلیدی و کلان در زمان کوتاه، بهبود حمل و نقل شهری، کاهش بار ترافیکی گره‌های کور شهر، ساماندهی پروژه‌های حمل و نقل ریلی و... از جمله مسائلی است که طی این سال‌ها در قم محقق شده و امید آن که سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اعتماد شورای شهر پنجم طی سال‌های آینده بتواند گام‌های بلندی در مدیریت شهر قم و رساندن آن به تراز یک شهر اسلامی و ایرانی بردارد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار