کد خبر: ۵۱۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴ 23 October 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز یکشنبه 30 مهرماه در ستون نیم نگاه مطلبی با عنوان«لزوم تغییر عادات غذایی مردم قم» را منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: در زمانه ‌ای که یک کلیک شما را به دنیایی از اطلاعات وارد می ‌کند، زمانه ‌ای که تاکسی ‌های هوایی اختراع می ‌شوند، انواع ماهواره ‌ها کوچک ‌ترین اطلاعات روی زمین را از فضای خارج از آن مخابره می‌ کنند. در شرایطی که بشر به انواع داروها برای ریشه کنی بیماری‌ ها دست پیدا کرده و ارتباط بین افراد از طریق نرم افزارهای تلفن همراه به ساده‌ ترین شکل ممکن فراهم است، اگر یک نفر از قرن‌ های آینده به این زمان بیاید به هیچ وجهی باور نخواهد کرد که با تمام پیشرفت ‌های بشر هنوز صدها میلیون انسان از گرسنگی رنج می ‌برند.

از سوی دیگر نه فقط گرسنگی درد و رنج و یکی از اصلی‌ ترین بحران ‌های بشر که چاقی مفرط و اضافه وزن خود به مشکلی بزرگ برای کشورها تبدیل شده است.

چرای راه دور برویم؟ هستند کودکانی در برخی شهرها و روستاهای کشور خودمان که از گرسنگی رنج می‌برند، بیمارانی که برای تهیه اولین مواد غذایی که بدشان به آن احتیاج دارد مشکلات اساسی دارند و در مقابل خانواده ‌هایی که کودکانشان از چاقی ناشی از پرخوری یا بدخوری تحت درمان پزشک هستند.

این تناقض تلخ از کجا ریشه می‌گیرد؟ برای رهایی از این حالت تأسف ‌آور که حتی تعریفش برای خودمان خجالت ‌آور است چه باید کرد؟ توجه جهانی به غذا نه فقط به عنوان وعده سیرکننده بشر که به عنوان یکی از پایه‌ های نوع زندگی و ادامه آن برای انسان‌ها در سراسر جهان بهانه خوبی است تا بتوان به این تناقضات نگاهی متفاوت داشت.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت ‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی غذا «آینده مهاجرت را تغییر دهید، سرمایه ‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی» بود و کشور ما در زمینه امنیت غذایی در منطقه ‌ای پرخطر قرار دارد.

علی اکبر حق ویسی ادامه داد: اگر بخواهیم امنیت غذایی را تعریف کنیم باید گفت که شامل دسترسی همه مردم در تمامی اوقات به غذای کافی برای داشتن زندگی سالم و فعال می‌شود، از دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این مسئله قابل بررسی است.

وی افزود: برای نمونه اگر بخواهیم از دیدگاه اقتصادی بررسی کنیم می‌توانیم به شعار سال یعنی «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» که از سوی رهبر انقلاب انتخاب شد اشاره کنیم، شعاری که نه فقط برای کشور ما که برای سراسر جهان کاربرد دارد.

به گفته حق ویسی، یکی از مشکلات اصلی در زمینه تولید و اشتغال، بحث اشتغال روستایی است که اگر درست انجام نشود موجب مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها و بروز بحران‌های دیگر می ‌شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: بر اساس شعار روز جهانی غذا و همچنین توصیه رهبر انقلاب می‌ توان نتیجه گرفت که یکی از نیازهای کنونی ما توسعه امکانات در روستاها در زمینه اشتغال است، چرا که این عزیزان تولید کنندگان اصلی مواد غذایی در کشور محسوب می‌شوند، لذا علاوه بر توسعه امکانات در تولید، باید به دنبال توسعه بخش روستایی نیز بود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ ترین عوامل ایجاد شغل، تولید محصولات کشاورزی است و در عین حال این موضوع موجب ایجاد امنیت غذایی نیز می‌ شود، گفت: جهت رسیدن به این اهداف باید موانع آن برطرف شود، از جمله این موانع می ‌توان به کمبود آب، خشکسالی ‌های وسیع، محدودیت زمین ‌های کشاورزی، آلودگی آب‌ها، فرسایش خاک، انتشار گازهای گلخانه ‌ای و هزینه ‌های بالای انرژی نام برد.

وی با بیان اینکه در کنار همه این مسائل، یکی از مشکلات تأمین امنیت غذایی در ایران آمار بالای ضایعات مواد غذایی است، افزود: در کشور ما دور ریز مواد غذایی تا بسیار زیاد است و تقریباً یک سوم این مواد دور ریخته می‌شود که بیشترین مقدار در میوه، نان و سبزیجات است.

حق ویسی ادامه داد: اصل کلی امنیت غذایی برای جلوگیری از سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن است، در حال حاضر متأسفانه در کشور ما مردم برای سیری شکم مشکلی ندارند، برای مثال شاخص کم وزنی کودکان در کل کشور 4 درصد و در استان قم 2 درصد، شاخص لاغری در کشور 4 درصد و در قم 1 درصد و در زمینه کوتاهی قد نیز در کشور کمتر از 2 درصد و در قم یک است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: این شاخص‌ها از دیدگاه جهانی قابل قبول است، ما چنان مشکل سوء تغذیه نداریم بلکه در حال حاضر مسئله اصلی در کشور ما اضافه وزن است، به طوری که 50 تا 55 درصد کل مردم ایران دچار چاقی یا اضافه وزن هستند که در قم آمار اضافه وزن 39 درصد و آمار چاقی 28 درصد است.

حق ویسی با تأکید بر اینکه چاقی خود عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها است، گفت: متأسفانه مردم به سلامت خودشان کمک نمی‌کنند، حتی خیلی از مردم از پیاده‌ روی برای سلامتی خود استفاده نمی‌کنند، سازمان بهداشت جهانی تأکید دارد که فعالیت‌های بدنی در طول یک هفته حداقل 5 روز و هر روز حدود 30 دقیقه انجام شود.

وی با بیان اینکه به جای گرسنگی شکم در ایران ما شاهد گرسنگی سلولی هستیم، گفت: گرسنگی سلولی به این معناست که تعداد کثیری از مردم از فقر ویتامین ‌ها و مواد معدنی و املاح رنج می‌برند، برای مثال 88 درصد مردم ایران دچار کمبود ویتامین D هستند که همین در قم 76 درصد است.

باید شاهد افزایش مصرف سبزی، میوه‌ها، شیر و لبنیات کم چرب، حبوبات و غلات کامل مثل نان‌های سبوس‌دار و همچنین استفاده از ماهی باشیم.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص چگونگی حل این مشکل گفت: قبل از هر چیز عادات غذایی ما ایرانی‌ها باید اصلاح شود، به این معنا که باید در کشورمان شاهد افزایش مصرف سبزی، میوه‌ها، شیر و لبنیات کم چرب، حبوبات و غلات کامل مثل نان‌های سبوس‌دار و همچنین استفاده از ماهی باشیم.

به گفته حق ویسی در مرحله بعدی لازم است تا جامعه ایران دست به کاهش مصرف انواع روغن‌های ترانس، نم و شکر روی بیاورد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در شهر قم بسیار پایین و حدود سالانه 9 کیلو است، گفت: این در حالی است که در برخی مناطق دنیا این سرانه تا 95 کیلو نیز وجود دارد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار