این روزها و شب‌ ها گذرخان قم که محل تردد عرب‌ های نجف و کربلا است به یک مرکز اصلی برای تهیه بلیط اتوبوس و خودروی سواری و هواپیما تبدیل شده است و افراد بسیاری تا پاسی از شب برای پاسخگویی به نیازهای تردد زائران در این گذر حضور دارند.
کد خبر: ۵۱۹۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴ 04 November 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز شنبه 13 آبانماه مطلبی با عنوان«دغدغه اصلی زائران اربعین رسیدن تا مرز است» را به قلم مهدی بخشی سورکی منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: این روزها عاشقان سیدالشهدا(ع) در تکاپو هستند تا خود را به مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی برسانند ولی نابسامانی و قیمت‌های متفاوت کرایه از مشکلات این مسیر است. 

برنامه ‌ریزی برای رفتن به مراسم پیاده ‌روی اربعین سید الشهدا(ع) در بین قمی ‌ها به صورت کاروانی و هم جمع ‌های محدود چند نفره و هم انفرادی است.

برخی هیئت مذهبی قم که از سال ‌های ابتدایی شکل گرفتن مراسم پیاده ‌روی اربعین حسینی(ع) پس از سقوط صدام در این مراسم شرکت می ‌کردند همچنان برای اعزام علاقه مندان به صورت کاروانی برنامه‌ ریزی می‌کنند.

شاید بتوان به جرأت گفت که دغدغه اصلی زائران اربعین رسیدن تا مرز است چرا که پس از ورود به عراق شرایط دیگری حاکم است و کنار آمدن با آن با همه سختی ‌هایش راحت ‌تر به نظر می‌رسد.

یکی از محل ‌هایی که این روزها زائران اربعین حسینی(ع) برای برنامه‌ ریزی و تدارک رفتن به مرز مهران به آنجا مراجعه می ‌کنند گذر خان واقع در خیابان چهارمردان قم است.

این روزها و شب‌ ها گذرخان قم که محل تردد عرب‌ های نجف و کربلا است به یک مرکز اصلی برای تهیه بلیط اتوبوس و خودروی سواری و هواپیما تبدیل شده است و افراد بسیاری تا پاسی از شب برای پاسخگویی به نیازهای تردد زائران در این گذر حضور دارند.

هنوز یک هفته‌ ای تا اربعین حسینی(ع) مانده است، شبی را در گذرخان می ‌گردیم تا از وضعیت قیمت ‌های رفت تا مرز را جویا شویم.

در ورودی گذرخان از سمت خیابان چهارمردان افراد بسیاری ایستادند که خودروهای شخصی ‌شان را با فاصله چندین متری از این گذر پارک کرده ‌اند.

لحظاتی از ایستادنمان نمی ‌گذرد، چند نفری به سراغمان آمدند که از آنان قیمت ‌های مسیر قم تا مهران را جویا می‌شویم.

راننده یک ماشین شخصی که از لهجه ‌اش مشخص بود اهل جنوب است به ما می‌ گوید تا مرز مهران نفری 90 هزار تومان و تا مرز شلمچه و چذابه نفری 120 هزار تومان می ‌گیرم و خیلی هم اصرار دارد که سوار ماشینش شویم. در این بین چند راننده دیگر هم سعی می‌کنند ما را به گوشه ‌ای بکشند و قیمت پایین‌ تری پیشنهاد کنند.

حضورمان در گذ خان و اطراف حرم به 45 دقیقه هم نرسید که نرخ خودروهای شخصی برای انتقال زائران تا مرز مهران تغییر کرد.

از مراکز فروش بلیط در محدوده گذرخان نیز هزینه بلیط اتوبوس قم به مرز مهران را پرسیدیم که بیشترشان می‌گویند هزینه رفت تا مرز مهران با اتوبوس نفری 70 هزار تومان و تا مرز شلمچه و چذابه 90 هزار تومان است.

او این را هم گفت که امشب ماشینی نیست و اگر خواستید باید از همین الان برای شب‌ها و روزهای بعد بلیط تهیه کنید.

حضورمان در گذر خان و اطراف حرم به 45 دقیقه هم نرسید که دیدیم نرخ خودروهای شخصی برای انتقال زائران تا مرز مهران تغییر کرد که علت را پرسیدیم و راننده ‌ای گفت از امروز تا اربعین قیمت‌ها روزانه و حتی ساعتی تغییر می‌کند.

برخی خودروهای ون که از عراق وارد ایران می‌ شوند نیز به ازای هر نفر 400 هزار تومان دریافت می‌کنند تا مسافران را از قم به نجف برسانند.

راننده‌ ای به ما می ‌گوید که برخی از راننده‌ هایی که برای انتقال مسافر به قم می ‌آیند کارشان رانندگی نیست و برای اینکه بتوانند از این استقبال مردم درآمدزایی داشته باشند با خودروی خود از جنوب و غرب ایران به قم می‌آیند و مسافرکشی می‌ کنند.

او می ‌گوید برخی از این رانندگان به مسیر مسلط نیستند و گاهی نیز حرکت در شب موجب می ‌شود تا به علت خواب آلودگی دچار مشکلات و سوانح شوند که در سال ‌های قبل نیز مواردی گزارش شده است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار