کد خبر: ۵۲۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۴ 11 November 2017
به گزارش تابناک قم، در زمان مسئولیت حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه، مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خبری بر روی خروجی خبرگزاری ها و سایت ها به نقل از وی قرار گرفت مبنی بر این که مرکز ویژه رصد آسیب‌های فرهنگ عمومی قم در تشکیلات دبیرخانه فرهنگ عمومی استان ایجاد می شود تا به این وسیله اقدام به تهیه گزارش دقیقی از میزان پیشرفت اقدامات و برنامه‌ها آن هم به صورت هفتگی صورت گیرد.

این که چنین مرکزی بالاخره تشکیل شد یا نه ، محل بحث در این یادداشت نیست بلکه به مناسبت 14 آبان ماه، روز فرهنگ عمومی غرض اشاره به چند نکته مهم و کلیدی با توجه به شرایط امروز شهر قم است.

در این که فرهنگ عمومی به دیده‌بانی و رصد مداوم برای برطرف کردن آسیب‌ها و آفت‌ها نیاز مُبرم دارد، هیچ شکی نیست چه آن که اساساً اهمیت و حوزه نفوذ و تاثیرگذاری این مقوله تا بدانجاست که باید هم چنین مرکز یا مراکزی وجود داشته باشد، چه آن که به هر حال شناخت و درک مناسب از تحولات فرهنگی به ویژه هر آن چه که مربوط به فرهنگ عمومی شهر و دیارمان می شود، اولین قدم در مسیر رفع نقاط ضعف و اصلاح ایرادات به شمار می رود.

اساساً مساله فرهنگ عمومی دارای چنان اهمیتی است که رهبر معظم انقلاب در سخنان متعددی تلاش برای اصلاح و پالایش آن از ناملایمات و انحرافات را یکی از اصلی ترین مباحث استراتژیک کشور عنوان کرده اند.

امروزه نوع پوشش و لباس افراد، شکل‌ معماری‌ خانه ها و شهرسازی ما، حتی نحوه‌ رفتارها، معاشرتها و مواجه‌ شدن‌ افراد با یکدیگر جزو مواردی است که باید آن ها را به طور خاص در کلان موضوع فرهنگ عمومی مورد بررسی جدی قرار داد.

اگر در این عرصه ها مشکل داریم که قطعاً داریم باید شورای فرهنگ عمومی استان ورود جدی به آن ها داشته باشد؛ آن هم نه به صورت شعاری که حالا منتج به سمینار و همایشی شود بلکه به صورت عینی و کاربردی که خروجی آن در راستای اصلاح وضع فرهنگی جامعه ، مشهود و ملموس باشد.

البته قبول داریم که جنس مقولات فرهنگی چنان است که برای مشاهده تاثیرات آن ها باید حوصله به خرج داد و در گذر زمان با پیچیدگی و حساسیت خاصش کنار آمد، اما این سخن نافی دغدغه مندی و حرکت برای عملیاتی سازی دغدغه های مقام معظم رهبری و علما و بزرگان در اصلاح وضع فرهنگ عمومی شهر و استان نیست.

با توجه به تغییرات مستمر و تدریجی که در عرصه فرهنگ عمومی قم در سال های اخیر حاصل شده ، در این مجال اشاره به چند نکته بسیار ضروری است؛

نخست آن که اعضای شورای فرهنگ عمومی باید از ظرفیت نخبگان جامعه در حل مسایل و پیشبرد اهداف استفاده کنند، چه آن که استفاده از نیروهای دین شناس، فرهنگ شناس، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها می تواند زمینه ساز طرح موضوعات مهم در کارگروه های ذیل شورای فرهنگ عمومی شده و در نتیجه به مطرح شدن مسایل اساسی در شورا منتج شود.

ناگفته پیداست که با توجه به موقعیت ممتاز و خاص استان قم باید از ظرفیت عظیم حوزه علمیه و علما و مراجع تقلید نهایت استفاده را داشت، ضمن آن که باید توجه داشت حرکت در این مسیر نیاز به هم افزایی و همدلی و همزبانی نهادها و ارگان های فرهنگی و حتی غیرفرهنگی استان دارد تا به یاری خدای متعال شاهد حرکتی جدی و تحول آفرین در این خصوص باشیم.

نکته دوم هم این که در مسایل فرهنگی و به طور خاص حوزه فرهنگ عمومی باید اولویت ها را در نظر گرفت و از توجه به مسایل فرعی به جای امور اصلی به شدت غفلت کرد، چه آن که تاکنون نیز کشور از این ناحیه آسیب های جدی متحمل شده است و امروز مسئولان ارشد استان و به خصوص متولیان امور فرهنگی باید مراقب باشند که در دام روزمرگی ها و حاشیه سازی ها قرار نگیرند.

نکته سوم هم این که تقویت فرهنگ عمومی در راستای اهداف و آرمان های والای انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز کاهش آسیب‎های اجتماعی و به ویژه ایجاد و تقویت آرامش و ثبات خاطر در جامعه است.

اشاره به این نکته از این جهت لازم است که می دانیم و باید بدانیم مقولات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و امنیتی در جامعه امروز چنان در هم تنیدگی و ارتباط وثیقی دارند که بی توجهی به این ارتباط می تواند برای جامعه انسانی بسیار مخاطره آمیز باشد. به ویژه در زمینه مسایل فرهنگی که به تعبیر جالب و حکیمانه رهبر انقلاب، به سان اکسیژن و تنفس مردمان است.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار