یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی قم:
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم به بیماران دیابتی توصیه کرد: مصرف ماهی و مرغ به 2 تا سه وعده در هفته افزایش و مصرف گوشت قرمز کاهش یابد و حتما به صورت آب پز، بخارپز، کبابی و داخل فر استفاده گردد.
کد خبر: ۵۲۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵ 12 November 2017
به گزارش تابناک قم، علی اکبر حق ویسی افزود: مصرف روزانه 2 تا سه واحد از گروه لبنیات که هر واحد برابر است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 2 لیوان دوغ به صورت کم چرب به افراد دیابتی توصیه می شود.

وی با تاکید بر این که افراد دیابتی باید روزانه هشت تا 10 لیوان آب مصرف نمایند، گفت: روغن های مایع از جمله زیتون، کلزا یا کانولا، ذرت، آفتابگردان و سویا جایگزین روغن های جامد از جمله کره گیاهی و حیوانی شود، ولی در مصرف آن ها زیاده روی نشود و استفاده از خامه، سرشیر، انواع سس و غذاهای آماده به شدت کاهش یابد.

وی در عین حال گفت: بیماران دیابتی هر روز باید از 6 گروه اصلی مواد غذایی شیر و لبنیات کم چرب، نان و غلات سبوس دار، گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه های گیاهی، سبزی ها و میوه ها در حد متعادل استفاده نمایند.

وی بیان کرد: برنامه غذایی به گونه ای تنظیم گردد که روزانه 6 وعده غذایی با حجم کم استفاده شود، به خصوص افرادی که باید انسولین تزریق کنند؛ مصرف سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و 2 تا سه میان وعده ساعت 10 صبح، پنج عصر و قبل از خواب با در نظر گرفتن ساعت مصرف غذا، بسیار اهمیت دارد.

حق ویسی ادامه داد: رژیم غذایی و ورزش در کنار یکدیگر می تواند میزان نیاز به مصرف قرص و تزریق انسولین در فرد دیابتی را کاهش دهد.

به گفته وی، کاهش وزن در افراد چاق و یا دارای اضافه وزن و کاهش مقدار انرژی دریافتی در بیماران مبتلا به دیابت غیروابسته به انسولین، در پایین آوردن قند خون بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: افراد دیابتی مصرف قند، شکر، ژله های قندی، شکلات، پولکی، نبات، عسل، مربا، خرما، شربت، نوشابه، بستنی، آبمیوه های صنعتی، گز، سوهان، کیک و شیرینی های تر، خشک و حتی نمک (سدیم) را کاهش دهند.

حق ویسی ادامه داد: در صورت تمایل فرد دیابتی به مصرف این قبیل مواد غذایی، می توان از فرآورده های مشابهی که برای این افراد ساخته شده است در میان وعده در حد بسیار کم استفاده شود. 

وی افزود: نان های سبوس دار(سنگک و جو) جایگزین نان های سفید(لواش و باگت) گردد و برنج را می توان به مقدار متعادل مصرف نمود.

حق ویسی اضافه کرد: مصرف روزانه سبزی ها به میزان سه تا پنج واحد که هر واحد برابر با یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته می باشد.

وی خاطرنشان کرد: سبزی خوردن، سالاد با آبلیمو یا آبغوره، کاهو، کلم ، کدو، خیار، شوید، شنبلیله و سیر در پایین آوردن قند خون تاثیر زیادی دارد و بهتر است از غذاهایی همچون قورمه سبزی، خورش بادمجان، کدو، لوبیا سبز، بامیه و کرفس استفاده و از غذاهای سرخ شده اجتناب شود.

وی گفت: مصرف روزانه 2 تا چهار واحد میوه که هر واحد تقریبا یک عدد متوسط مانند سیب، پرتقال، کیوی یا تقریبا نصف لیوان از میوه های کوچک مانند گیلاس و انگور به صورت خام و به شرط رعایت اصول بهداشتی توصیه می شود.

رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت قم افزود: افراد دیابتی باید 20 تا 30 دقیقه پس از تزریق انسولین وعده غذایی خود را میل نمایند؛ در دیابتی هایی که مجبور به استفاده از انسولین هستند اگر فاصله زمانی بین تزریق انسولین و مصرف غذا طولانی شود امکان کاهش قند خون وجود دارد که می تواند خطرناک باشد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بیش از میزان توصیه شده توسط پزشک، انسولین تزریق گردد یا ورزش های شدید و سنگین که برای دیابتی ها نیز مفید نیست انجام شود و یا مدت ورزش بیش از یک ساعت طول بکشد یا برنامه غذایی مرتبی وجود نداشته باشد، ممکن است کاهش قند خون خود موجب مشکلاتی شود.

وی ادامه داد: سردرد و سرگیجه، عرق سرد، رنگ پریدگی، لرزش بدن، تاری دید، بی حسی لب و دهان، ضعف و خواب آلودگی، خستگی و کوفتگی زیاد، حالات عصبی و تشنج نشانه کاهش بیش از حد قند خون بوده و بسیار خطرناک می باشد و باید بلافاصله مایعات قندی در دسترس مانند نوشابه، آبمیوه و حتی بستنی یخی و یا چند حبه قند یا مقداری شکر و یا عسل را در یک لیوان آب حل کرده و مصرف گردد و پس از بهبودی، یک عدد میوه یا نصف ساندویچ استفاده شود.

حق ویسی اضافه کرد: در صورت انجام فعالیت های سنگین باید قبل، بعد و در هنگام ورزش کربوهیدرات اضافی مصرف شود؛ ایجاد تحرک روزانه مانند پیاده روی، دویدن سبک، شنا و دوچرخه سواری با آرامش فکر و بدون استرس به مدت 30 تا 45 دقیقه در کنترل قند خون بسیار مناسب می باشد.

2 نوع بیماری دیابت وجود دارد که در دیابت نوع اول بیمار نیاز به تزریق انسولین دارد و بیشتر در کودکان و افراد زیر 30 سال ایجاد می شود که به آن دیابت وابسته به انسولین می گویند.

در دیابت نوع دوم، بیمار معمولا نیازی به تزریق انسولین ندارد، اما ممکن است در برخی موارد نیاز به تزریق انسولین پیدا کند؛ این نوع دیابت معمولا در افراد بالای 40 سال، چاق و کم تحرک بیشتر است و به آن دیابت غیر وابسته به انسولین می گویند؛ در کنترل این بیماری از رژیم غذایی و داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون استفاده می شود.

19 تا 25 آبان ماه هفته ملی دیابت است؛ شعار امسال «دیابت و زنان؛ حق ما داشتن آینده ای سالم» نامگذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار