بارها دیده‌ایم و شنیده‌ایم که حوادث آتش‌سوزی تا چه‌اندازه تلفات جانی و مالی به همراه داشته است، حالا حادثه‌ای را در ذهن تصور کنید که مدرسه‌ای با حضور ده‌ها دانش‌آموز دچار حادثه شود، خواه آتش‌سوزی یا زلزله.
کد خبر: ۵۲۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱ 12 November 2017
به گزارش تابناک قم، ناایمن بودن یعنی لحظه‌ای که به ناگاه شعله‌های آتش زبانه می‌کشد و خانواده‌ای را به عزا می‌نشاند.

یا آن زمان که زمین‌لرزه‌ای سقفی را بر سر ساکنانش آوار می‌کند. راه دور نمی‌رویم؛ زلزله بم یا آتش‌سوزی یک مسافرخانه در همین شهر قم. بحث ایمنی که پیش می‌آید هر چیزی را می‌تواند در بر گیرد. اما حادثه که رخ داد مفهومش ملموس‌تر می‌شود. حادثه آتش‌سوزی مسافرخانه آفتاب همین چند وقت پیش رخ داد و 6 نفر را به کام مرگ کشاند. این حادثه هشداری بود برای این که نگاه‌ها به موضوع ایمنی جدی‌تر شود. از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها گرفته تا واحدهای مسکونی و مدارس. 

در این میان شاید نگران‌کننده باشد که بدانیم مدارسی هم در قم وجود دارند که ناایمن هستند. این را «کاوه نوری»، نایب‌رئیس نظام مهندسی استان قم می‌گوید و ادامه می‌دهد: بیشتر مدارس غیرانتفاعی در قم اجاره‌ای است که آن را بازسازی می‌کنند بعد به مدرسه تبدیل می‌کنند. در این زمینه ارگان‌های ذی‌نفع باید این ساختمان‌ها را به نهادهای کارشناسی ارجاع دهند و ایجاد این مجموعه‌ها از کانال فنی بگذرد.

این که روند ایجاد مدارس غیرانتفاعی در استان قم به چه صورت است و چند مدرسه غیرانتفاعی در این استان به این شکل و شمایل راه‌اندازی شده‌اند موضوعی است که در پیگیری‌های همشهری از مسئول مربوطه در آموزش و پرورش به نتیجه نرسید و علی‌رغم تماس‌های مکرر پاسخی دریافت نشد، از‌ همین‌رو این بار به سراغ مدیرکل نوسازی مدارس استان رفتیم.

سیاست افزایش مدارس غیرانتفاعی

مدیرکل نوسازی مدارس استان سیاست دولت را بر گسترش مراکز آموزشی غیرانتفاعی می‌داند و می‌گوید: اخیرا ضوابطی ابلاغ شده و مسائل ایمنی و آتش‌نشانی در آن دیده شده اما ضوابط و ملاک عملی که قبلا تعیین شده بود در 2 موضوع تأیید استحکام سازه و تعیین ظرفیت مدارس بوده است.

«محسن پورگلیان» با تأکید بر این که نظارت و بررسی مسائلی از قبیل تجهیزات، فضاهای مورد استفاده و ایمن‌سازی مدارس غیرانتفاعی در حوزه شورای نظارت بر مدارس غیردولتی در آموزش‌و‌پرورش است، ادامه می‌دهد: در این شورا بخش‌های مختلفی از جمله بازرسی، رسیدگی به شکایت‌ها و اداره مدارس غیردولتی به صورت دائمی باید در این زمینه رصد داشته باشند.

وی با اشاره به این که مدارس غیرانتفاعی با 2 شکل دارای مجوز و تغییر کاربری راه‌اندازی می‌شوند، می‌افزاید: در مواجهه با راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی تناقضی وجود دارد. از یک طرف سیاست دولت توسعه مدارس غیرانتفاعی است از طرفی زیرساختی هم وجود ندارد و خدمات لازم هم به آن‌ها داده نمی‌شود که توسعه مدارس غیرانتفاعی به درستی رخ دهد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان می‌گوید: پیشنهاد دادیم زمین آموزشی را با حفظ کاربری در اختیار این واحدها قرار دهیم تا بدون تغییر کاربری بسازند و دیگر نیاز نباشد ساختمانی اجاره و با تغییر کاربری تبدیل به مدرسه شود، اما با این وجود هنوز مسیر اجاره مسدود نشده و ساختمان‌های با کاربری دیگر به مدرسه تبدیل می‌شوند از همین رو باید تمهیداتی برای آن در نظر گرفته شود.

آموزش مسائل ایمنی به دانش‌آموزان

رئیس انجمن ایمنی استان اختصاص کلاس‌های آموزشی برای مقاطع تحصیلی برای آشنایی دانش‌آموزان با مسائل بهداشتی، ایمنی را لازم می‌داند و ادامه می‌دهد: تدوین برنامه‌های آموزشی متناظر بر هر سن و پایه تحصیلی در طول سال با حضور مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشتکار برای تشریح این مسائل یکی از راهکارهای عملی است.

به گفته «علی‌اکبر مهدی‌پور» ایمنی در کشورهای پیشرفته یک اولویت محسوب می‌شود نه یک ارزش، تدریس و پایش ایمنی به شکل جدی و با نوآوری سبب می‌شود، سرمایه‌های آینده کشور گام به گام با نقش، وظیفه و حقوق متقابل خود آشنا و فرهنگ ایمنی در این مرز و بوم پایه‌گذاری شود.

بارها دیده‌ایم و شنیده‌ایم که حوادث آتش‌سوزی تا چه‌اندازه تلفات جانی و مالی به همراه داشته است، حالا حادثه‌ای را در ذهن تصور کنید که مدرسه‌ای با حضور ده‌ها دانش‌آموز دچار حادثه شود، خواه آتش‌سوزی یا زلزله. موضوع ابهام در ایمنی مدارس غیرانتفاعی قطعا نمی‌تواند جای اغماض باشد. آتش انتخاب نمی‌کند به جان مدرسه شین‌آباد بیفتد یا سفیلان یا درودزن. آتش هر کجا که ایمنی نباشد برای شعله کشیدن راه خود را پیدا می‌کند.

نبود سیستم اطفای حریق

رئیس انجمن ایمنی استان معتقد است: 90 درصد ساختمان‌های اداری و دولتی بدون سیستم اعلام و اطفای حریق هستند یا اگر هم دارند فقط تزئینی است. ظاهراً تکایا، مساجد و مدارس به دلیل معافیت از پرداخت عوارض شهرداری، به بازدید سازمان آتش‌نشانی نیازی ندارند که این مسأله از اساس اشتباه است و باید به فکر چاره‌ای برای آن بود.

«علی‌اکبر مهدی‌پور» با بیان این که نوسازی و تجهیزات مدارس بی‌خبر از سازمان آتش‌‌نشانی و رعایت اصول ایمنی انجام می‌شود، می‌افزاید: آتش‌سوزی یکی از رایج‌ترین حوادثی است که به خصوص در مناطق شلوغ شهری رخ می‌دهد؛ علت اصلی بروز آن مواد قابل اشتعالی است که در ساختمان‌ها یا مناطق اطراف نگهداری می‌شوند یا سیم‌کشی فرسوده برق داخلی ساختمان‌ها، رعایت نکردن الزامات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز و مواردی از این دست در شهرهای دنیا برای مقابله با آتش، مطالعاتی در زمینه طرح‌های شهری و جایگاه ایمنی صورت گرفته که به اشکال مختلف سعی در مقابله با حوادث دارند.

وی با تأکید براین که دستیابی به شهر ایمن با ارتقای آگاهی مردم با الزامات قانونی امکان‌پذیر است، ادامه می‌دهد: صرف داشتن آگاهی، مانع از حوادث نیست؛ همان‌گونه که آگاهی از خطرهای رانندگی مانع از تصادف نمی‌شود. نظارت بر حسن اجرای قانون در ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار