مدیر کل هواشناسی استان قم:
با وجود اهمیت هواشناسی و ضرورت تاسیس مرکز تحقیقات هواشناسی در استان‌ها، متاسفانه استان قم آخرین استان در تاسیس این مرکز می‌باشد وعدم وجود این مرکز موجب زیان مردم می‌شود. تکمیل پروژه مرکز تحقیقات هواشناسی قم به عنوان اولویت‌ در استان دیده شود.
کد خبر: ۵۲۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۸ 12 November 2017
به گزارش تابناک قم، یحیی زارع با اشاره به اهمیت اجرای پروژه مرکز تحقیقات هواشناسی، عنوان کرد: پروژه مرکز تحقیقات هواشناسی قم در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع که استاندارد ایستگاه هواشناسی می باشد، آغاز شده است.

مدیر کل هواشناسی استان قم با بیان اینکه در حال حاضر یک ایستگاه هواشناسی در مرکز تحقیقات احداث شده که از ابتدی سال جاری شروع به فعالیت کرده است، تصریح کرد: با توجه به نیازی که وجود داشت یک ایستگاه هواشناسی در قم ایجاد شد تا آمار به صورت علمی و مقایسه ای و دقیق ارائه گردد.

زارع بیان کرد: ساختمان مرکز تحقیقات با زیربنای 2 هزار و 700 متر شامل بخش‌های گروه تحقیقات و پیش‌بینی می‌باشد، در این مجموعه استودیویی جهت مخابره آن‌لاین اخبار هواشناسی برای پخش صدا و سیما نیز طراحی و  ساخته خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان قم بیان کرد: آمفی تاتر با ظرفیت 100 نفر ویژه جلسات تخصصی، یکی دیگر از بخش های مهم این مرکز تحقیقات خواهد بود تا بتوان کارگروه‌های آموزشی و تخصصی را در این بخش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هواشناسی کاربردهای زیادی در عرصه‌های مختلفی دارد چرا که دما و رطوبت در کشاورزی، دامداری، صنعت، شیلات و ...اثر گذار است، عنوان کرد: تغییر دما موجب شیوع بیماری‌ها و یا کاهش شیردهی حیوانات می‌شود و در تولیدات دامی، کشاورزی و شیلات تاثیر مستقیم می گذارد از این رو باید تولیدکنندگان اطلاعات دقیق هواشناسی در جهت مدیریت تولید و جلوگیری از خسارات داشته باشند.

وی گفت: سامانه "تهک" یا "توسعه هواشناسی کاربردی" نیز سامانه‌ای تخصصی است که به این موضوعات وارد می شود و بازده محصول را مشخص می‌کند، حتی با تهک می توان تاریخ کشت را مشخص کرد.

قم آخرین استان که پروژه مرکز تحقیقات در آن آغاز شد

مدیر کل هواشناسی استان قم یادآور شد: با وجود اهمیت هواشناسی و ضرورت تاسیس مرکز تحقیقات هواشناسی در استان‌ها، متاسفانه استان قم آخرین استان در تاسیس این مرکز می‌باشد وعدم وجود این مرکز موجب زیان مردم می‌شود.

وی تاکید کرد: آمار و اطلاعات هواشناسی در حوزه سلامت، کشاورزی، حوادث جاده‌ای و ... اهمیت بالایی دارد، به ویژه اینکه قم شاهراه 17 استان می باشد و 25 میلیون نفر زائر و مسافر به این استان می‌آیند و شرایط جوی نیز در زائرپذیری اهمیت به سزایی دارد.

زارع بیان کرد: این کارها باید در مرکز تحقیقات انجام شود به ویژه اینکه کارهای هواشناسی چند سویه است و باید فضای مناسبی برای آموزش و برگزاری جلسات هم اندیشی و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها و کارگروه‌های تخصصی وجود داشته باشد؛ سامانه مرکز تحقیقات می‌تواند این نیازها را پوشش دهد.

ساخت مرکز تحقیقات هواشناسی از نگاه مسئولان استانی مغفول مانده است

وی با بیان اینکه بخش کتاب‌خانه ویژه محققان و دانشجویان نیز از دیگر فازهای مهم مرکز تحقیقات هواشناسی در قم است، ادامه داد: هواشناسی با طیف‌های مختلف و مشاغل گوناگون سر و کار دارد در ارزیابی اخبار صدا و سیما بیشترین استقبال مردم به بخش هواشناسی اعلام شده است، بی شک مرکز تحقیقات جوابگوی نیازهای مردم در شاخه ها و رشته‌های مختلف خواهد بود.

فقط یک سوم اعتبار پروژه تامین شده است 

مدیر کل هواشناسی استان قم گفت: در حال حاضر فاقد فضای آموزشی و پردازش اطلاعات هستیم و ساخت مرکز تحقیقات در قم مغفول مانده است هر چند با همه کمبودها هواشناسی به روز است.

وی بیان کرد: آخرین صورت وضعیت پیشرفت ساخت پروژه مرکز تحقیقات هواشناسی قم بیش از 70 درصد می باشد به طور کلی این پروژه 5 و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته که تاکنون مبلغ 1 میلیارد و 700 میلیون تومان در اختیار پیمانکار قرار گرفته است.

زارع خاطرنشان کرد: بنا بود فرورین‌ماه سال جاری اعتباری تخصیص یابد که هنوز محقق نشده در حالی که باید از پیمانکار و بخش خصوصی حمایت کرد تا بتوان پروژه را به اتمام رساند.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار