کد خبر: ۵۲۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳ 12 November 2017
«نوع طلبه‌ها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود، اکنون ممکن است شخصی به خاطر رفتارش در جایی مورد احترام باشد اما این موضوع درباره نوع طلبه‌ها نیست. الان اگر اختلافی بین طلبه و غیر طلبه در جامعه رخ دهد، چرا خیلی‌ها حداقل قسمتی از مشکل را از جانب طلبه می‌دانند؟ چون محبوبیت طلبه‌ها کم شده است. این‌ها مصیبت‌هایی است که اگر چه سخت است اما باید قبول کرد»

این جملات بخشی از سخنان هشدارآمیز آیت الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید در دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه است.

اخیراً برخی بزرگان و صاحبنظران نسبت به عملکرد عده‌ای از قشر فرهیخته روحانیت ابراز نگرانی کرده‌اند. نکته مهم این مسئله این است که عمده این نگرانی‌ها که از سر خیرخواهی است از سوی بزرگان نهاد روحانیت ابراز شده است.

نقش هدایت‌گری و فرهنگ سازی روحانیون در طول بیش از هزار سال تاریخ نهاد روحانیت بر کسی پوشیده نیست. روحانیون به واسطه حضور پیوسته در بین مردم به عنوان رهبران فکری جامعه نقش پررنگی در آگاهی بخشی چه از لحاظ مسائل دینی و چه غیر دینی جامعه داشته‌اند. اگر از تعداد انگشت شمار روحانیون درباری چشم پوشی کنیم، روحانیون و در رأس آنها مرجعیت دینی همواره در کنار مردم و در مقابل حُکام ظالم قرار داشته‌اند. این نقش در دوران پهلوی و پیروزی انقلاب پررنگ‌تر از همیشه بوده است.

متاسفانه طی سالیان اخیر عملکرد تعداد کمی از روحانیون که با فاصله گرفتن از رفتار سلف خویش، گاهی رفتارهایی دون شأن روحانیت انجام داده‌اند، عملکرد اکثریت مورد احترام این قشر را زیر سؤال برده‌ است.

در آسیب شناسی فاصله گرفتن برخی از روحانیان با مردم، 2 موضوع از اهمیت برخوردار است؛ اول روی آوردن به زندگی اشرافی و سوق به مادی‌گرایی و دوم ورود به مسائل جزئی سیاسی و جناحی.

در باب نکته اول همواره بر ساده زیستی و دوری روحانیت از زندگی اشرافی تاکید شده است. نکته‌ای که امام راحل نیز همواره بر آن تاکید کرده بود. رهبر کبیر انقلاب اسلامی 16 اردیبهشت 1364 در دیدار عده‌ای از علما و روحانیون شیعه و سنى فرمودند: «اگر یک روحانى پایش را کج بگذارد مى ‏گویند «روحانیین این طورند»، نمی‌گویند فلان آدم... اگر یک روحانى خداى نخواسته، یک خطایى بکند... مى ‏گویند روحانیون این جوری‌اند، مسئولیت، یک مسئولیت بزرگى است که یکى اگر پایش را غلط بگذارد این طور نیست که پاى خودش حساب بشود، پاى روحانیت اسلام حساب‏ می‌شود، شکست روحانیت اسلام است». آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدای درس خارج فقه روز یکشنبه (١٧بهمن۹۵)، پس از بیان حدیثی اخلاقی، بر «حرام بودن استفاده از ماشین‌های گران قیمت برای روحانیون و طلاب» تاکید کردند.

در باب نکته دوم و دوری از رفتارهای سیاسی سطح پایین به ویژه از سوی برخی روحانیون در منبرهای عزاداری‌ها نیز که پیش‌تر بارها در کلام مراجع عظام تقلید و علمای دین مطرح شده، در سخنان آیت الله شبیری زنجانی با مدیر حوزه‌های علمیه کشور هم بر آن تاکید صورت گرفته است.

آیت الله شبیری زنجانی در این دیدار «ورود طلاب به فعالیت‌های سیاسی» را یکی از عوامل مهم کم شدن محبوبیت آنان می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از افراد تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می‌آورد؛ مخصوصاً اینکه طلبه پرچم به دوش بکشد و بگوید «زید» را شما انتخاب کنید و «عمرو» را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می‌آورد؛ یک بازاری محترم این کار را نمی‌کند که یک طلبه انجام می‌دهد؛ طلبه هم اگر بخواهد در این زمینه فعال باشد باید در این مسیر یک سری ارشادات کلی داشته باشد اما وارد شدن طلبه‌ها به این وادی صلاح حوزه و طلبه نیست»

در پایان شاید بتوان بهترین تاکید برای مردمی ماندن روحانیت را در این کلام امام خمینی (ره) دید: «امروز سعی کنید زندگیتان از زی آخوندی تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود می‌شوید» (صحیفه امام، ج 17، ص: 453).


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار