در دیدار اعضای همایش ملی ملا علی و شیخ آقا حسن فاخری مطرح شد
يكي از مراجع تقليد گفت:‌ علماي صاحب نفوذي در گرگان، چالوس و مازندران بودند و از آن منطقه حفاظت مي‌كردند كه از جمله آنها ملا علي و شيخ آقا حسن فاخري هستند.
کد خبر: ۵۲۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱ 13 November 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی در دیدار مشاور رسانه‌ای همایش ملی ملا علی و شیخ آقا حسن فاخری اظهار کرد: شخصیت‌های علمی در منطقه مازندران به ویژه چالوس و توابع آن تربیت شدند.

وی خاطرنشان کرد: در منطقه مازندران از دوران گذشته علمایی برخاسته و شخصیت‌های علمی فراوانی بودند که نفوذ کلمه داشتند و هدایت و ارشاد مردم به دست آنها بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در گذشته تمام کارهای اجتماعی از سوی علما انجام می‌شد گفت: نهادهایی مانند دادگستری و شهرداری وجود نداشت به همین دلیل تمام امور مانند نگهبانی و حفظ امنیت منطقه به عهده عالم بود.

وی خاطرنشان کرد: علمایی در گرگان، چالوس و مازندران بودند که از آن منطقه حفاظت می‌کردند که از جمله آنها ملا علی و شیخ آقا حسن فاخری بودند.

آیت‌الله علوی گرگانی ادامه داد: این علما علاوه بر اینکه صاحب کمالات بودند استعداد شعر داشتند و بیشتر علمای مازندران در تاریخ ذکر شده شاعر و شخصیت با نفوذ در منطقه بودند. این علما به ارشاد، هدایت و راهنمایی مردم می‌پرداختند و منطقه در قدرت و نفوذ علما بود.

وی با بیان اینکه علمای قدیم با علمای کنونی تفاوت دارند گفت: در گذشته بسیاری از امور مانند ازدواج، وفات، نامگذاری فرزندان و مجالس منطقه بر عهده علما بود و علما از شخصیت‌های نافذ منطقه بودند ولی اکنون بیشتر قدرت در دست ادارات است و تنها مسائل شرعی را از علما می‌پرسند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: خداوند فرموده است علما دسته و گروهی هستند که در پیشگاه خدا محبوب هستند و خدا به آنها علاقه دارد و مورد رحمت و لطف الهی قرار می‌گیرند.

وی ابزار امیدواری کرد: کسانی که در زمینه برگزاری بزرگداشت‌ها فعالیت می‌کنند بتوانند خدمات ارزنده‌ای در زمینه شناساندن این علما به جامعه عرضه کنند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار