معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: یک هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به کشت پنبه که به طلای سفید معروف است اختصاص یافت و پیش بینی می شود از هر هکتار، 2.5 تن محصول برداشت شود.
کد خبر: ۵۲۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶ 13 November 2017
به گزارش تابناک قم، محمد علی سلامی افزود: پنبه گیاهی راهبردی است که کشت آن ارزش اقتصادی و اشتغالزایی بالایی را در پی دارد به نحوی که برای کاشت، داشت و برداشت این محصول در هر هکتار 50 نفر روز اشتغال ایجاد و 100 میلیون ریال درآمد ناخالص حاصل می شود.

وی افزود: پنبه و فرآورده های حاصل از آن در بخش های مختلفی همچون سلامت، صنعت، دامداری و مواد غذایی کاربرد دارد و به همین دلیل طراحی برنامه های راهبردی برای خودکفایی در تولید این محصول و ترویج کشت آن در میان کشاورزان استان قم از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: پنبه در برابر آب شور و هوای گرم و خشک مقاوم است و به همین دلیل مناسب کشت در مزارع استان قم می باشد و از سال های گذشته سطح گسترده ای از زمین های کشاورزی مناطق مختلف قم به کشت این محصول اختصاص یافته است.

سلامی گفت: واردات نخ از خارج از کشور ادامه روند تولید پنبه درمناطق مختلف ایران از جمله قم را در معرض تهدید قرار داده است؛ چراکه برخی کارخانه های صنعت نساجی، پنبه تولید شده توسط کشاورزان را با نرخ های پایین خریداری می کنند که در این وضعیت، کشت پنبه برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

وی بیان کرد: البته دولت برای حل این مشکل، خرید تضمینی پنبه تولید شده توسط کشاورزان را در دستور کار خود قرار داده و با این کار تعادل قیمتی را در بازار ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: دولت هر کیلوگرم پنبه تولید شده توسط کشاورزان را که دارای بهترین کیفیت است، با قیمت 34 هزار ریال خریداری می کند و هر چه کیفیت محصول کاهش یابد، از قیمت خرید تضمینی محصول نیز کاسته می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در این استان 9 کارخانه، پنبه تولید شده توسط کشاورزان استان و سایر مناطق کشور را خریداری می کنند و به همین علت استان قم در فرایند قیمت گذاری و خرید این محصول در میان سایر استان های کشور جایگاه ویژه ای دارد.

وی افزود: برای بهبود شرایط تولید پنبه در استان قم، استفاده از ارقام زودرس و مقاوم در برابر شرایط سخت آب و هوایی در دستور کار قرار گرفت و به همین دلیل زمان برداشت این محصول در استان به جای روزهای پایانی آبان ماه، 20 روز زودتر انجام شد.

وی ادامه داد: با استفاده از روش های آبیاری نوین در سطح مزارع پنبه استان، میزان عملکرد محصول مناسب گزارش شد و به طور متوسط در هر هکتار 2 هزار و 500 کیلو برداشت پنبه صورت گرفت.

سلامی گفت: کشت پنبه علاوه بر مزایای اقتصادی فراوان باعث کنترل علف های هرز در سطح مزارع کشاورزی استان می شود و زمین های زراعی را مقاوم می کند.

وی با اشاره به این که 10 نوع آفت، مزارع پنبه استان را تهدید می کند، بیان کرد: کشت پنبه با دشواری هایی از جمله در بحث آفت ها مواجه است که برای رفع آن مبارزه بیولوژیک و استفاده از روش های نوین سم پاشی با تاثیر زیاد و تعداد دفعات کم، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قم قرار گرفته است.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 104 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار