کد خبر: ۵۲۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳ 14 November 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز دوشنبه 22 آبان ماه مطلبی با عنوان«کارشکنی بانک ها در روند اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد » را به قلم وجیهه غلامحسین زاده منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: هفت خان اخذ تسهیلات خرد، در حالی معضل همیشگی بانکداری کشور است که هر از چند گاهی خبر از اختلاس های میلیاردی و دریافت تسهیلات کلان داغ دل کسانی را تازه می کند که درسال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال خواسته اند روی پای خود بیاستند و برای این کار تنها به قرض الحسنه ای چند میلیونی نیازمندند تا با رسیدن به مرحله سوددهی علاوه بر حل مشکلات اقتصادی خود تکه ای از پازل توسعه اقتصادی استان و کشور خود باشند اما چیزی جز دست اندازهای گاه و بیگاه نصیبشان نشده است.

خردادماه امسال بود که دستورالعمل پرداخت تسهیلات خرد و خود اشتغالی به 12 بانک عامل سطح استان از سوی مرکز ابلاغ شد، و از همان زمان دوندگی های مددجویان کمیته امداد برای دریافت این تسهیلات آغاز شده است.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان قم در همین مدت زمان از زمان ابلاغ دریافت تسهیلات می گذرد، کمیته امداد اقدام به رصد نیازمندی های مددجویان خود، استعدادیابی و مشاوره های شغلی کرده است و در نهایت پرونده هزار و 150 مددجو حائز شرایط دریافت وام اشتغال را جمع آوری و به 12 بانک عامل معرفی کرده است. 

220 مورد از این پرونده ها مربوط به تبصره 16 سال گذشته بوده است که پرداخت وام آنها به سال جاری موکل شده بود، اکبر میرشکار ضمن بیان این مطلب افزود: از تبصره 16 سال 96 ، 930 پرونده از خرداد ماه به بانک ها ارسال شده است که از بین آنها تنها 85 مورد موفق به دریافت وام شده اند و پرونده مابقی آنها ماه هاست که به بهانه های مختلف به تاخیر افتاده است.

میرشکار معتقد است که کمر همت را همه امدادگران استان بسته اند که بتوانیم رکودی را در سال تولید و اشتغال برای توانمندسازی مددجویان ثبت کنیم اما در این بین با کارشکنی بانک ها مواجه می شویم.

آن طور که مدیر کل کمیته امداد استان قم گفته است از 28 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتباری که مرکز برای تسهیلات اشتغال به قم اختصاص داده است،24 میلیارد و 800 میلیون تومان به 12 بانک عامل استان قم ابلاغ شده است اما مددجویان در دریافت وام با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

میرشکار از روند کمیته امداد برای معرفی مددجویان برای دریافت وام اشتغال هم گفته و افزود: از قبل خانواده های امداد استعداد سنجی شده،دوره های فنی و حرفه ای را گذارنده اند، مشاوره های شغلی در مورد تک تک این مددجویان انجام شده و در نهایت پرونده مددجویان با همه مدارک مورد نیازبه بانک ها ارسال شده است. 

به گفته وی ازبیش از 24 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالی که به بانک های عامل استان ابلاغ شده، کمیته امداد تا سرحد 16 میلیارد تومان پرونده ارجاع داده است در حالی که پرداختی بانک ها یک میلیارد و 380 میلیون تومان بوده است که بیشتر مبلغ هم از سوی بانک ملی پرداخت شده است.

آن طور که میرشکار گفته است به نظر می رسد که استان قم در این مساله یکی از بدترین شرایط دارد به طوری که بر اساس آماری که اخیرا از سوی کمیته امداد اعلام شده است استان قم درمعرفی و استعداد سنجی مددجویان رتبه اول کشوری را دارد اما در پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها بیست و هفتم است.

مدیرکل کمیته امداد معتقد است که این مساله جز کارشکنی در توانمند سازی مددجویان نیست، در صورتی که اگر به حساب این افراد نگاهی شود معوقات آنها به یک درصد هم نمی رسد و معمولا از خوش حساب ترین مشتریان بانک ها هستند.

به اعتقاد وی اینکه یک نفر از 14 بانک وام گرفته است و اقساطش را پرداخت نمی کند اما یک زن سرپرست خانوار برای اشتغال و توانمند سازی سه ماه است که به بانک معرفی شده است اما به دلایل مختلف به او وام نداده اند مصداق عینی عمل بر خلاف اقتصاد مقاومتی است.

به گفته میرشکار بانک ها حتی به دستوالعمل ابلاغ شده به آنها عمل نمی کنند و فراتر از قوانین گام بر می دارند، به طوری که در دستورالعمل ابلاغ شده یک ضامن برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز است اما بانک های عامل دو و بعضا 3 ضامن را از متقاضیان تسهیلات درخواست می کنند و به همین بهانه ها هر روز پرداخت وام را به تاخیر می اندازند.

آن طور که مدیرکل کمیته امداد گفته است اعتراض خود به عملکرد بانک ها را در جلسات متعدد در حضور مسئولان عالی رتبه استان هم بارها و بارها بیان کرده، بارها قول داده شده است اما در عمل هیچ چیز تغییر نکرده است.

تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با سخنرانی و وعده و وعیدهای بدون عمل قطعا تحقق نخواهد یافت، بر اساس برنامه ریزی های کمیته امداد در صورت همکاری بانک ها امسال قطعا بالای 2 هزار نفر می توانند مشغول به کار شوند و اشتغال سرپرست 2 هزار خانواده هم توانمند سازی خانواده ها و هم توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت و این همان چیزی از است که از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی نام برده می شود.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار