رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی قم گفت: بررسی نقشه های پیش یابی نشان می دهد سامانه بارش از اواخر آبان ماه جاری در قسمت مرکزی کشور فعال و آسمان قم هفته آینده بارانی می شود.
کد خبر: ۵۲۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶ 14 November 2017
به گزارش تابناک قم، محمدرضا قاضی افزود: از ابتدای سال زراعی تا پایان آبان ماه انتظار بارش باران نداشتیم، ولی بر اساس ارزیابی نقشه ها دوشنبه و سه شنبه هفته آینده احتمال بارش پراکنده در استان قم وجود دارد.

میزان بارندگی در نیمه نخست فصل پاییز سال گذشته در استان قم نسبت به میانگین بلندمدت(17 سال گذشته) 86 درصد کاهش داشت؛ در این مدت چهار میلی متر باران در قم بارید که این رقم به طور میانگین در بلندمدت(17 سال گذشته) 28.8 میلی متر بوده است.

وی با بیان این که بارش در آذرماه امسال نرمال است، خاطرنشان کرد: بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان می دهد که تا یک هفته آینده جو این استان آرام و بدون بارندگی است.

وی ادامه داد: آسمان قم از امروز تا روز جمعه صاف گاهی با ورزش باد خواهد بود و بیشینه دما به ترتیب 21، 20، 20 و 19 درجه سانتیگراد و همچنین کمینه دما نیز به ترتیب 2، 2، 1 و 1 درجه سانتیگراد پیش بینی می شود.

قاضی پیش بینی کرد: اوایل هفته آینده هوای قم نیمه ابری تا ابری و در برخی ساعت ها با وزش باد همراه باشد و بیشینه دما در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه به ترتیب 18، 17 و 17 و کمینه دما نیز 3، 6 و 6 سانتیگراد خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سرعت وزش باد در هفته جاری و هفته آینده 30 کیلومتر بر ساعت و جهت آن شرقی خواهد بود.

قم شهری است با مساحت حدود 11 هزار کیلومتر مربع در حاشیه کویر که در فاصله 140 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد؛ دارای پنج بخش، 10 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه است؛ از لحاظ جغرافیای قم همسایه جنوبی استان تهران است. 

دریاچه حوض سلطان در 40 کیلومتری شهر قم واقع شده است؛ بلندترین ارتفاعات کوهستانی این استان در 45 کیلومتری شهر قم، منطقه فردو، به نام قله برف انبار به ارتفاع سه هزار و 150 متر است که در فصول سرد سال یخچالی دارد که نام این کوه نیز برگرفته از آن است. 

این استان از سمت شمال با جلگه های ورامین، شهرری و ساوه، از جنوب با شهرهای محلات و دلیجان، از شرق با کاشان و کویر نمک و از غرب با شهرهای آشتیان و تفرش هم مرز است. 

20 درصد از مناطق استان قم کوهستانی و 80 درصد به صورت دشت و کویر است که تفاوت آب و هوایی این مناطق بسیار چشمگیر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار